Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar laat ik mijn reserve spaken? - Forum Wereldfietser

Waar laat ik mijn reserve spaken?

Dit is nog eens een mooi stijlvolle oplossing van Clockworks bikes!

Afbeelding
Cubeman schreef:Dit is nog eens een mooi stijlvolle oplossing van Clockworks bikes!
De juiste plek is rechts, want dan doen ze tevens dienst als achtervorkbeschermer.

En een betere velg levert zo wel een boel gezeur op!

Piepschuim in je zadelbuis, en daar je spaken in prikken.. blijven ze hangen, in principe droog, en raak je ze niet kwijt :D

maar het is wel een leuke orginiele oplossing inderdaad.
Heb ze wel eens aan de achterkant van de zadelbuis getaped. Ztten ze niet in de weg en ze kunnen nergens achter blijven haken.
m-gineering schreef:
Cubeman schreef:Dit is nog eens een mooi stijlvolle oplossing van Clockworks bikes!
De juiste plek is rechts, want dan doen ze tevens dienst als achtervorkbeschermer.

En een betere velg levert zo wel een boel gezeur op!
Afbeelding

Je kan een paar spaken omwikkelen met plakband en met piepschuim tegen het rammelen in je stuur stoppen?

Gideon
Tommy schreef:
Je kan een paar spaken omwikkelen met plakband en met piepschuim tegen het rammelen in je stuur stoppen?

Gideon
alleen als je met een bezemsteel fietst

Spaken:

stop je met een kurk in je zadelpen
plak je langs je fietspomp
bewaar je in een tentstok
kun je in een poot van je achterdrager schuiven

Ik tape ze eerst aan elkaar en hang ze dan met een paar tieraps onder mijn bagagedrager.

Ik overweeg ze maar eens gewoon thuis te laten. Neem ze al jaren enkel voor mijn gemoedsrust mee.

harry-fietsenaar schreef:Ik overweeg ze maar eens gewoon thuis te laten. Neem ze al jaren enkel voor mijn gemoedsrust mee.
Bovendien levert dat met zekerheid een vermakelijke passage in je nieuwe boek op :D
Leon (spaken in de tas want in een buis rammelden ze toch en plakband werd een kleverige boel)

Zou kunnen, maar het nadeel is dat het moment zelf niet zo vermakelijk zal zijn. :? Toch maar meenemen misschien :roll:

tsja, spaken....vroeger kon ik niet zonder, nu neem ik ze alleen mee omdat het vroeger zo nodig was.
Setje spaken strak in een krant wikkelen en zo het stuur in. Van rammelen geen sprake......en ze zitten er al jaren :D

Met tiewraps aan de liggende achtervork. De rechter inderdaad.

Leon schreef: (spaken in de tas want in een buis rammelden ze toch en plakband werd een kleverige boel)
Precies, met een bindertje aan elkaar en in de fietstas, die is hoog genoeg. Je moet wel de nippels goed vastdraaien, anders moet je eerst je de tas doorzoeken voor je een spaak kunt verwisselen.

Frank

De nippels gaan apart in een fotobusje in de onderdelenzak.

Ik heb voor een vakantie een fietsreparatiecursus gedaan en toen het over spaken ging vertelde de fietshersteller dat je spaken gewoon kunt buigen.
Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan zodat de spaak in de zadeltas paste en tijdens de volgende reis brak een spaak in mijn achterwiel en heb ik deze zonder problemen vervangen door die spaak uit de zadeltas.

Ik vond het wel vreemd om een spaak te buigen en zo mee te nemen maar hij was dus wel bruikbaar. Na de vakantie heb ik de fiets enige maanden later verkocht maar moet je zo'n spaak na de vakantie eigenlijk vervangen?

Kennen jullie deze (nog).

http://www.simson.nu/producten.asp

De buigbare spaken. Voor het Rohloff tijdperk had ik deze altijd bij me. Makkelijk mee te nemen, makkelijk te plaatsen, niet nodig cassette te demonteren. En volgens een fietsenmaker is het ook NIET nodig deze later weer door een 'echte' spaak te vervangen.

Groeten van Wim

leeuw schreef:Kennen jullie deze (nog).

http://www.simson.nu/producten.asp

De buigbare spaken. Voor het Rohloff tijdperk had ik deze altijd bij me. Makkelijk mee te nemen, makkelijk te plaatsen, niet nodig cassette te demonteren. En volgens een fietsenmaker is het ook NIET nodig deze later weer door een 'echte' spaak te vervangen.

Groeten van Wim
dit is de US tegenhanger:

Afbeelding

Nadeel van de universele Simson is dat je hem thuis op maat moet knippen en vijlen, anders heb je er onderweg niets aan.

Beide producten zijn typische gevallen van 'voor ieder probleem verkopen we wel een oplossing'

Een noodspaak maak je eenvoudig zelf:
Afbeelding
1. neem een spaak van de goede diameter, maar 5 mm te lang
2. knip de kop eraf
3. neem een stuk ijzer 2-3mm dik, en boor hierin een klein gat waar de spaak net doorheen past
4. steek de spaak hierin, klem het omgebogen einde vast tegen het ijzer met tang of bankschroef, en buig het einde haaks om.

Een normale (nood)spaak heeft het voordeel dat je hem op toon (zelfde klank als de andere spaken aan die kant) aan kunt draaien, je wiel is meestal dan al recht genoeg om op door te rijden

Dat is een handige tip, de spaken die bij mij braken, zaten in het achterwiel en wel aan de cassette kant.
een gewone spaak kon ik daarom alleen vervangen als ik de cassette demonteerde.

Gideon

De tip is op zich wel handig maar eerlijk gezegd kost het vrij weinig tijd extra om er gelijk een goede spaak in te zetten. Zeker met die handige pignon afnemer van Maarten die in China wordt gemaakt door een gezamelijke vriend van ons (ben je al door de voorraad heen Maarten?)
Als je het gelijk vervangt kan je na een lange dag fietsen gelijk de kroeg in duiken ipv je handen na het douchen weer vies te maken :lol:

Noodspaken zitten bij mij al jaren (ongebruikt) met tape (plakkerig? Dat hoort zo bij tape.. :lol: ) om de liggende achtervork (rechts). Daar worden ze inderdaad vuil, net als alle andere spaken.... Enne.. ik overweeg NIET om ze thuis te laten, kennelijk brengen ze geluk.. :D