Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regenbroek? - Forum Wereldfietser

regenbroek?

Het liefst fiets ik bij regen zo lang mogelijk met blote benen. Koude benen heb ik niet snel, en regenbroeken vind ik verschrikkelijk. Maar als het echt te erg wordt heb je kans dat niet alleen je benen maar ook je fietsbroek en zeem nat worden, en het water langs je benen je schoenen in loopt. Dan moet je toch wel iets. Wie weet de ideale regenbroek?
Wim
Willem Jongman schreef:...de ideale regenbroek?
Dat is zonder enige twijfel de rainleg. Gebruik 'm met korte broek (ook naar werk) of (lange) fietsbroek. Onderbenen blijven ook vrijwel droog (behalve van opspattend water), achterkant is open dus ademt lekker door, je wordt dus ook niet nat van binnenuit.

Ook tijdens backpacken gebruikt. De vlieger gaat dan ook op, behalve als de wind van achter komt. Maar darr hebben fietsers nooit last van :)
Torching Vark schreef:
Willem Jongman schreef:...de ideale regenbroek?
Dat is zonder enige twijfel de rainleg. Gebruik 'm met korte broek (ook naar werk) of (lange) fietsbroek. Onderbenen blijven ook vrijwel droog (behalve van opspattend water), achterkant is open dus ademt lekker door, je wordt dus ook niet nat van binnenuit.
Ik had die rainlegs vorig jaar mee naar Noorwegen. Ik ben namelijk ook geen groot voorstander van regenbroeken. Na een paar dagen regen heb ik toch maar een regenbroek gekocht en daar heel veel gebruik van gemaakt. Rainlegs houden inderdaad een deel van je broek droog, maar het water stroom er af en dan komt het op een stuk stof dat het lekker vind om water op te zuigen, ergo, je wordt daar gewoon flink nat. Als het water eenmaal je onderbenen heeft bereikt, stroomt het je schoen binnen, ondanks prachtige overschoenen en dergelijke. Misschien voor korte afstanden ideaal, maar voor langduige regen echt ongeschikt.

Die regenbroek die ik heb gekocht was niet zo geweldig, ik ben nu op zoek naar een paclite regenbroek, lichter en ademend.

Sjirk

Je hebt ook korte regenbroeken (Vaude Spray Short) of driekwart regenbroeken.
En regenhoesjes om de schoenen.

zelf heb ik met een heleboel regenbroeken ervaring (afgelopen weekeind regende het ook behoorlijk..)

Meestal heb ik een coating broek van TNF bij (full side-zipped) welke heel erg makkelijk aan en uit gaat en bij een beetje beter weer ook erg gemakkelijk ventileert (gewoon de rits een stuk open zetten aan de zijkant). Als het echt licht moet heb ik een goedkope broek bij van agu, poray coating waarvan ik de losse binnen stof eruit heb gehaald (scheelt 1/3 gewicht.) en die doet ook goed.

Heb ook eens die rainlegs mogen proberen maar vond het echt helemaal nix... houd een klein beetje water tegen van boven maar het meeste nat bereikt toch echt wel vervelende plaatsen.

Als ik zeker weet dat het echt slecht weer word trek ik naast een regenbroek ook altijd een setje gamashen aan onder de broekspijpen, werkt erg goed, kan der dan zelfs mee waden door beekjes ed.

Bas

Mij lijken deze Exped Chaps erg handig. Door ze aan je broekriem vast te maken, zakken ze niet af. Overigens heb ik er zelf (nog) geen ervaring mee.

Afbeelding
Exped-Chaps durch Dick und Dünn

Dieser leichte Beinwetterschutz l?sst sich im Nu ohne Schuhausziehen Überstreifen und schützt beim Wandern, Radfahren und Iglubauen gegen Regen, Matsch und Schnee.

Gewicht: 150 g
Material: Ripstop-Nylon, PU-beschichtet wie Ponchos
Packmass: 25 x 15 x 2 cm. Die Beinlinge können in der linken oder rechten Knieverstärkung in sich selbst verpackt werden.
Farbe: Green

Anwendungen:

* als Leichthose auf jeder Trekkingtour, die schnell und unkompliziert, also ohne die Schuhe ausziehen zu müssen, übergestreift wird;
* als Bein-Regenschutz auf dem Fahrrad;
* ideal zusammen mit einem Exped-Poncho als vielseitiger, vollst?ndiger, leichter und preiswerter Regenschutz;
* als Nässeschutz beim Trekken durch hohes Gras;
* als Beinlinge im Schnee, mit eingeschobenen Kniematten, zum Rumknien beim Schneehöhle- und Iglubauen;
* mit Kniepolstern zum Telemarkskilauf, Eisklettern, Eisfischen.
Gr. Marco

Blijft bij 1 van die regenbroeken jullie schoenen ook droog? Bij langdurige regen fiets ik altijd met natte schoenen, wat voor regenbroek ik ook aan heb!
VAUE heeft een fietsregenbroek met eVent-materiaal (de Casella Pants). Ik heb die nog niet getest, maar met m'n ervaringen met Gore-Tex (positief overigens) lijkt het me dat die ademt als de beste.

Over eVent in jassen ben ik erg tevreden; een windjack neem ik dan ook niet meer mee.

Op mijn laatste tocht, de Hanze route, heb ik de rainleg "helaas" maar een dag kunnen gebruiken. Ook ik ben een tegenstander van een regenbroek. Ik ben er, ondanks het korte gebruik, zeer tevreden over na 3/4 dag in de regen te hebben gefietst.

Als regenfreak heb ik flink zitten zoeken en kwam uit bij Bergans ANATOMIC LV pants. Het is wonderlijk materiaal: wind- en waterdicht, ademend én stretch. Ze hebben ritsen over de volle beenlengte die van boven- en onderkant te openen zijn, dus als het te broeierig wordt kun je nog altijd een luikje opezetten. Je hoeft dan nooit meer te kiezen of je nou wel of geen regenbroek hoeft aan te trekken.

Toch heb ik hem niet gekocht omdat ze nogal wat geluid maken tijdens het fietsen, net als elke kunststof broek natuurlijk, tenzij die je een (lange) racebroek hebt die echt aansluit om de benen. De vraag is of de Bergans broek in de zomer, ondanks de mogelijkheid tot luchten, niet te warm is. Bij grote koude is er wel goed een lange onderbroek onder te dragen; de broek glijdt en strecht daar, in tegenstelling tot andere lange broeken, moeiteloos overheen.

Ik heb ook Gore overtrekje voor mijn schoenen. Bij veel regen vallen die een beetje tegen, net als mijn Shimano SH-MT90 Off-Road schoenen, die gevoerd zijn met Gore-Tex maar ik had afgelopen weekend toch natte zolen, waarschijnlijk van het sap dat langs mijn benen afdroop. De combinatie van regenbroek, Gore schoenen en Gore overtrekjes zal wel heilig zijn...
SjirkM schreef:Rainlegs houden inderdaad een deel van je broek droog, maar het water stroom er af en dan komt het op een stuk stof dat het lekker vind om water op te zuigen, ergo, je wordt daar gewoon flink nat. Als het water eenmaal je onderbenen heeft bereikt, stroomt het je schoen binnen, ondanks prachtige overschoenen en dergelijke. Misschien voor korte afstanden ideaal, maar voor langduige regen echt ongeschikt.
hmm, slechts deels dezelfde ervaring. Afhankelijk van de wind blijven je onderbenen wel of niet droog. Maar als ze nat worden vindt ik dat niet echt een probleem. Daar zit blote been, of als het echt koud is een fietsbroek. Het water wordt niet zo snel ververst dat je koude onderbenen krijgt, dit in tegenstelling tot wat er zou gebeuren als je bovenbenen nat zouden worden, en dat gebeurt met deze dingen dus niet. Eventueel zou je aanvullend nog gamaschen kunnen gebruiken (met kniestukken bij kou?)?

Alle regen van je jas komt ook op de rainleg terecht. i.c.m. een waterwerend jack met lang achterpand ook nooit last van een nat kruis.