Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shifter versleten? - Forum Wereldfietser

Shifter versleten?

Tijdens de heerlijke lentetocht ging mijn versnelling raar doen. Om een versnelling op te schakelen had ik twee klikje met mijn shifter nodig. Vervolgens klikte ik weet 1 keer terug om vergissingen te voorkomen. Terugschakelen was daarmee zo'n beetje hetzelfde verhaal: twee keer klikken voor 1 versnelling lager.

Voor de duidelijkheid: als ik kijk naar wat er nou werkelijk gebeurt met de derailleur: bij de eerste klik verroert hij geen mm, de tweede klik verschoof hij de normale afstand.

Issie nou stuk?? Of is er aan de shifter nog wat af te stellen en hoe doe ik dat dan?

Het was na een forse regenbui, maar mijn fietsje heeft toch al heel wat regen genoten.

Groetjes!
Hoi,
Dit kan ook gebeuren als je kabel en/of derailleur nogal stroef gaan lopen. Kun je bij de binnenkabel waar die ergens van het balhoofdstel naar achteren loopt? Doe dan dit als test:
- Zet je fiets in de versnelling waarbij deze kabel het meest is aangetrokken.
- Stop met fietsen.
- Pak de binnenkabel en hou deze met de hand strak.
- Span de kabel aan met de shifter.
- Als je nu netjes in stapjes van 1 op en neer kunt schakelen ligt het niet aan de shifter.
Overigens kunnen de veertjes in de shifters inderdaad stuk gaan waarna shifters dit soort kuren gaan vertonen.
Leon

Nou, die test heb ik gedaan en die was positief, maar ik had het probleem nog steeds. Nu bleek de kabel anders over mijn derailleurbeschermer te lopen en daarin zat het probleem. Hij lijkt weer te klikken als vanouds.

Dank je voor je antwoord!
Met mooi weer deed alles het prima, nat (en modder?) maakten het schakelen verre van feilloos.

Dus was ik erg benieuwd naar de XT achterderailleur, die ik van een vriend heb overgenomen, zo goed als nieuw. Nog niet kunnen testen met slecht weer, maar wat ik inmiddels wel weet van die XT is dat mijn nieuwe race cassette (tot 25) verre van lekker schakelt bij een lieftallig lenteweertje. Overigens de oude cassette (tot 32) deed het prima met diezelfde XT. Ik heb nu, met de race cassette, de b-tension schroef maximaal uit de derailleur gedraaid, dus daar zal het toch niet aan liggen. Ik heb een nieuwe ketting gebruikt en er al een km of 70 mee gereden en veel geschakeld, het wordt er niet beter op.

Ja hallo, wat nou weer?!?!

Ik vind het overigens wel lekker, zo'n race pion.
bikelike schreef:Met mooi weer deed alles het prima, nat (en modder?) maakten het schakelen verre van feilloos.

Dus was ik erg benieuwd naar de XT achterderailleur, die ik van een vriend heb overgenomen, zo goed als nieuw. Nog niet kunnen testen met slecht weer, maar wat ik inmiddels wel weet van die XT is dat mijn nieuwe race cassette (tot 25) verre van lekker schakelt bij een lieftallig lenteweertje. Overigens de oude cassette (tot 32) deed het prima met diezelfde XT. Ik heb nu, met de race cassette, de b-tension schroef maximaal uit de derailleur gedraaid, dus daar zal het toch niet aan liggen. Ik heb een nieuwe ketting gebruikt en er al een km of 70 mee gereden en veel geschakeld, het wordt er niet beter op.

Ja hallo, wat nou weer?!?!

Ik vind het overigens wel lekker, zo'n race pion.
de 2008 xt (narrow design oid) zou niet zo goed overweg kunnen met kleine racepignons, maar zelf had ik er nog geen last van.
Ik denk dus eerder aan: niet goed afgesteld, kettinglengte niet juist, slechte ketting etc
Of voor de hele lijst: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm

Nog een vraag over een shifter hier: sinds de laatste vliegreis veert mijn shifter niet terug. Kan ik zelf een veertje vervangen?

Quirien schreef:Nog een vraag over een shifter hier: sinds de laatste vliegreis veert mijn shifter niet terug. Kan ik zelf een veertje vervangen?
Shimano levert alleen wat cosmetische onderdelen bij de shifters. Tenzij het veertje uitgehaakt is en dus heel heb je een probleem.
Als een shifter het niet doet (en het ligt niet aan een versleten binnen of buitenkabel of een te grote nippel)is de practische oplossing:
- zit er nog garantie op? dan naar Shimano
- geen garantie: vol/schoon spuiten met teflon spray oid
- dat helpt niet? nieuwe kopen
Mijn achterversnelling draait als nooit tevoren. Eerder had ik de binnenkabel en de onderste buitenkabel vervangen, nu ook het bovenste stuk buitenkabel. Dus een volgende keer vervang ik gewoon alles.

Wat een genot trouwens.