Marco Meijerink schreef:Voor wie geinteresseerd is:
We zitten nu in Kashgar, China, en Lisette heeft nu ongeveer 2500 km met de Continental Topcontact gereden. Wegdek bestond voor ongeveer voor 20% uit goed asfaslt, 40% uit gravel/wasbord/enz en de overige 40% uit zeer slecht kl

ondergrond (vul zelf maar in

)
We hebben ongeveer 20 kilo bagage bij ons en we zijn beiden ongeveer 70 kilo zwaar.
De banden houden het tot nu toe erg goed. Er is wat slijtage te zien maar niets wat niet niet normaal is. In vergelijking tot de XR's (daar fiets ik (Marco) nog steeds op) zijn de banden een stuk sneller (of Lisette is een stuk sneller geworden, kan natuurlijk ook).
De banden kunnen zonder meer erg slechte wegen aan maar zijn daar niet echt voor ontworpen. Er is voldoende grip maar een band met wat meer profiel (XR) doet het hier natuurlijk wat beter.
De voorlopige conclusie is dat dit een band is die veel vakantiefietsers wel zou kunnen aanspreken.
We fietsen er lekker mee verder Tibet in. Eens kijken wat er dan gebeurt.
update
Na 4600 kilometer is de achterband uit elkaar geklapt.
Hoewel er op het loopvlak nog voldoende profiel aanwezig was en daar de slijtage zeker acceptabel was, hebben we wangen van de band (en met name het gebied rond de hieldraad) het niet gehouden.
De Continental Topcontact banden zijn uitgevoerd met relatief soepele wangen om het rijden met de band een aangename bezigheid te laten zijn. Helaas is de wang naast soepel ook dun. Na een aantal duizend kilometer zagen we slijtage op de wangen op de plekken waar de band is weggeschoten van rotsen en stenen. Er ontstonden slijtplekken.
Later was het met een knal gebeurt. Een klapband. De plaats waar de band in contact staat met de velg was uitgesleten. Vlak boven de hieldraad zijn slijtplekken ontstaan die hebben geresulteerd in gaten in de band.
Dit soort slijtage ontstaat bij hoge belasting bij bijvoorbeeld flink remmen en/of flink klimmen. De kracht van het wiel moet worden doorgegeven aan de band die het weer doorgeeft aan het wegdek. Banden kunnen dan de neiging hebben te "schuiven" over de velg. Vooral bij fietsers met bagage fietsend over erg slechte wegen met veel klim- en remkrachten komt dit voor.
Nou is 4500 km in dit soort omstandigheden niet heel erg slecht maar echt goed is het ook niet. "Normale" vakantiefietsers (ik weet het, aan deze term ga ik me een buil vallen

) zullen waarschijnlijk langer met de band kunnen doen.
In gebruik waren we zeker niet ontevreden over de band. Maar voor wereldfietsers ......?