Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Conti Topcontact - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Conti Topcontact

Vlak voor onze tocht wordt ons gevraagd om met andere banden te gaan fietsen, de Topcontact van Continental.
We fietsen altijd met de XR's en de Supreme's van Schwalbe en die bevallen eigenlijk heel erg goed.

Heeft een van jullie praktijkervaring met de Topcontact van Continental?
Gaan die banen het 8000 kilometer halen over grotendeels onverhard wegdek?

http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/T ... Reflex.htm

http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/i ... iginal.gif

Ze worden gepresenteerd als opvolger van de Top Touring en lijken daar ook behoorlijk op. Dat vind ik meer een asfaltband waar je ook af en toe een stukje gravel mee kan befietsen. Prima band, maar minder geschikt voor jullie doel.

Hoi Lisette (mooie naam overigens :lol: ),
Klopt wel een beetje maar daarom is het wel interessant wat die band gaat doen tijdens ruwe tochten. Tenslotte weet je als vakantiefietser ook niet altijd waar je uitkomt.
Maar ik ben niet dom.....hou mijn eigen vertrouwde XR's en zet de nieuwe continentals bij Lisette (mijn vriendin) op de fiets.....ok, da's flauw. De reden dat ik er niet op fiets maar Lisette is dat Lisette beter weerstand voelt dan ik. De hele discussie dat XR's zwaar fietsen heb ik nooit goed begrepen (mot je gewoon harder trappen) maar Lisette voelt dat wel degelijk. Daarom is zij wat weerstand van banden betreft een betere testrijder.
Kortom: we gaan ze toch voor S... testen. Mocht je geinteresseerd zijn wat we ervan vonden.....dan horen we het wel.

Groet,
Marco

PS: en nou maar duimen dat de zijwangen het houden :!:

Hallo Marco,
Mijn partner heeft Conti top touring 2000 en ik Marathon XR. Tegelijkertijd er op gelegt. Nu hebben we er 1700km mee gefietst van Gerona naar Gibraltar. Op zijn Contis zit al bijna geen profiel meer terwijl op mijn Marathon xr nog niets geen slijtage te zien is!!!!. We zijn allebei even zwaar.
Wat je ook kiest, een prettige tocht gewenst!!

klopt....die ervaring ken ik. Dit is alleen niet de top touring band...

Voor wie geinteresseerd is:

We zitten nu in Kashgar, China, en Lisette heeft nu ongeveer 2500 km met de Continental Topcontact gereden. Wegdek bestond voor ongeveer voor 20% uit goed asfaslt, 40% uit gravel/wasbord/enz en de overige 40% uit zeer slecht kl :evil: ondergrond (vul zelf maar in :) )
We hebben ongeveer 20 kilo bagage bij ons en we zijn beiden ongeveer 70 kilo zwaar.

De banden houden het tot nu toe erg goed. Er is wat slijtage te zien maar niets wat niet niet normaal is. In vergelijking tot de XR's (daar fiets ik (Marco) nog steeds op) zijn de banden een stuk sneller (of Lisette is een stuk sneller geworden, kan natuurlijk ook).
De banden kunnen zonder meer erg slechte wegen aan maar zijn daar niet echt voor ontworpen. Er is voldoende grip maar een band met wat meer profiel (XR) doet het hier natuurlijk wat beter.
De voorlopige conclusie is dat dit een band is die veel vakantiefietsers wel zou kunnen aanspreken.

We fietsen er lekker mee verder Tibet in. Eens kijken wat er dan gebeurt.

Ha Marco en Lisette,

Mocht je de verschillen echt willen weten, even wisselen!
Als je dit gedurende een tocht doet, merk je makkelijker verschil.

Komen jullie even naar NL voor het najaarsweekend???
Anders zijn er twee lege plekken bij het kampvuur...

Afbeelding

Hoi John,
Met pijn in mijn hart en met een ongelofelijk verlangen naar het weekend, moet ik helaas zeggen dat wij dan nog onderweg zijn :|
We zullen aan jullie denken.....neem maar een glas wijn op onze kosten......weet je wat....neem een hele fles!

Groetjes,
Marco

PS: de snelheid is de snelheid bij afdalen zonder trappen en met een gelijk gewicht (we wegen beiden hetzelfde en hebben hetzelfde aan gewicht bij ons)

Marco Meijerink schreef:Voor wie geinteresseerd is:

We zitten nu in Kashgar, China, en Lisette heeft nu ongeveer 2500 km met de Continental Topcontact gereden. Wegdek bestond voor ongeveer voor 20% uit goed asfaslt, 40% uit gravel/wasbord/enz en de overige 40% uit zeer slecht kl :evil: ondergrond (vul zelf maar in :) )
We hebben ongeveer 20 kilo bagage bij ons en we zijn beiden ongeveer 70 kilo zwaar.

De banden houden het tot nu toe erg goed. Er is wat slijtage te zien maar niets wat niet niet normaal is. In vergelijking tot de XR's (daar fiets ik (Marco) nog steeds op) zijn de banden een stuk sneller (of Lisette is een stuk sneller geworden, kan natuurlijk ook).
De banden kunnen zonder meer erg slechte wegen aan maar zijn daar niet echt voor ontworpen. Er is voldoende grip maar een band met wat meer profiel (XR) doet het hier natuurlijk wat beter.
De voorlopige conclusie is dat dit een band is die veel vakantiefietsers wel zou kunnen aanspreken.

We fietsen er lekker mee verder Tibet in. Eens kijken wat er dan gebeurt.

update
Na 4600 kilometer is de achterband uit elkaar geklapt.
Hoewel er op het loopvlak nog voldoende profiel aanwezig was en daar de slijtage zeker acceptabel was, hebben we wangen van de band (en met name het gebied rond de hieldraad) het niet gehouden.
De Continental Topcontact banden zijn uitgevoerd met relatief soepele wangen om het rijden met de band een aangename bezigheid te laten zijn. Helaas is de wang naast soepel ook dun. Na een aantal duizend kilometer zagen we slijtage op de wangen op de plekken waar de band is weggeschoten van rotsen en stenen. Er ontstonden slijtplekken.
Later was het met een knal gebeurt. Een klapband. De plaats waar de band in contact staat met de velg was uitgesleten. Vlak boven de hieldraad zijn slijtplekken ontstaan die hebben geresulteerd in gaten in de band.
Dit soort slijtage ontstaat bij hoge belasting bij bijvoorbeeld flink remmen en/of flink klimmen. De kracht van het wiel moet worden doorgegeven aan de band die het weer doorgeeft aan het wegdek. Banden kunnen dan de neiging hebben te "schuiven" over de velg. Vooral bij fietsers met bagage fietsend over erg slechte wegen met veel klim- en remkrachten komt dit voor.
Nou is 4500 km in dit soort omstandigheden niet heel erg slecht maar echt goed is het ook niet. "Normale" vakantiefietsers (ik weet het, aan deze term ga ik me een buil vallen :oops: ) zullen waarschijnlijk langer met de band kunnen doen.
In gebruik waren we zeker niet ontevreden over de band. Maar voor wereldfietsers ......?