Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (Amsterdam-) Zurich-Livorno - Forum Wereldfietser

(Amsterdam-) Zurich-Livorno

Spoorwegmaatschappij: City Night Line en Cisalpino
Traject: Amsterdam - Zürich en Zürich - Livorno
Datum: mei 2007
Vervoerstarief: Amsterdam - Zürich afhankelijk van accomodatie en datum (zie http://www.treinreiswinkel.nl/zoek-en-b ... night_line) en Zürich - Livorno vanaf € 29
Vervoerstarief fiets: € 12 voor Amsterdam – Zürich; van Zürich naar Livorno kan de fiets gratis mee.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen: in beide treinen zijn fietswagons, tussen Zürich en Livorno kunnen wel 40 fietsen mee!
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, reserveren is in beide treinen verplicht.
Ervaringen: Amsterdam – Zürich: zie City Night Line (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5372).
Zürich – Livorno: prima trein, al ben je na 9 uur zitten wel blij dat je uit kunt stappen. Kom je met de CNL uit Amsterdam in Zürich, dan heb je 2 uur overstaptijd voor de trein naar Livorno. Dus met slechts 1 overstap ben je al in Toscane! Ook kun je vanuit Livorno de volgende dag met een regionale trein in ruim 3 uur rechtstreeks naar Rome of per boot in 4 uur naar Corsica reizen.
Op het station van Livorno zijn weliswaar liften, maar die deden het niet toen wij daar rond 20.30 uur uit de trein gestapt waren. Op de terugweg functioneerde er slechts 1 lift en werden we boos aangekeken omdat bij deze lift een bordje hing dat er geen fietsen in mogen...

Op de terugweg arriveert deze trein echter pas in Zürich als de CNL naar Amsterdam al is vertrokken. Als je wilt, kun je deze nachttrein toch halen als je niet via Zürich reist, maar in Arth Goldau de trein naar Basel neemt, die wèl aansluiting geeft op de CNL (zie http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... paragraph4). In Arth Goldau heb je 4 minuten om gelijkvloers over te stappen. Deze aansluiting wordt gegarandeerd, bij vertraging hoort de ene trein op de andere te wachten. Of deze garantie ook bij de overstap op de CNL in Basel geldt, waag ik te betwijfelen…
Zelf zijn we een dag in Zürich gebleven (circa 5 km van het Hauptbahnhof ligt een uitstekende camping aan het meer van Zürich).

Inge en Bertha, 2 fietsers met wie wij in de trein uit Livorno zaten, hebben op aanraden van de Treinreiswinkel van de snelle dubbele overstap gebruik gemaakt. Hun reis verliep verder als volgt:
“In het fietsgedeelte van de trein naar Basel hingen al twee fietsen en er was plaats voor 3. Ai, maar gelukkig waren dit twee superlichte racefietsen, die door de eigenaren er af gehaald werden, omdat zij er de volgende halte toch uit zouden gaan.
Daarna ging het tot bijna het einde goed, toen stapten er twee mensen in met 2 fietsen in een enorme tas, een aanhangwagentje en twee los verpakte voorwielen, die alle manoeuvreerruimte innamen, waardoor onze zorgvuldig uitgedachte tactieken voor het vervolg in duigen vielen. De jongen van het stel verzekerde me, dat het heus allemaal goed zou komen, tijd genoeg in Basel, hij ging met dezelfde trein naar Amsterdam.
Het perron was snel gevonden, wij achter deze jongen aan, stonden we voor de fietswagon naar Hamburg. Nee. Amsterdam was helemaal aan het andere eind van de trein. Rennen weer dus.
Helaas, geen fietswagon. Slecht georganiseerd vond ook de conducteur van de trein, die overigens erg behulpzaam was en voor onze fietsen een aparte couchette regelde waardoor de beide fietsen en alle bagage achter slot en grendel de nacht doorgebracht hebben.”

Ik zal toch eens navragen hoe het met de fietswagon zit. Ik had laatst dat het restaurant niet aan de CNL gekoppeld was.