Additionally, paste this code immediately after the opening tag: navigatiesysteem - Forum Wereldfietser

navigatiesysteem

Hallo ,
ik ben een scholier uit 5 VWO en wij doen een onderzoek naar producten op de fiets- en wandelmarkt.
We moeten doen alsof we een bedrijf opstarten met een nieuw product.. Nu hebben wij besloten om dat nieuwe product een navigatiesysteem voor fietsers en voetgangers te laten zijn.
Hebben jullie hier als wandelaars wel behoefte aan?
Het product zal rond de 350 euro komen te liggen, andere systemen die wij zijn tegengekomen liggen op de 500 euro of meer.
Het idee is dat er een vertrek plaats en een aankomst plaats naar keuze ingevuld kan worden, het systeem zoekt dan een aantal mooie wandelroutes met de voorwaarden die u stelt, bijvoorbeeld een heuvelachtig route of een route langs het water. Het aparaat zal handig in gebruik worden door een niet al te grote omvang en duidelijke knopjes. Door een oordopje of gewoon door naar het scherm te kijken, kan men de weg volgen.

Wat vinden jullie van dit idee. en waar moet het product sowieso aan voldoen?

Graag zal ik een aantal reacties ontvangen om in ons onderzoek te verwerken..

Bij voorbaat dank.
Groetjes Danique
Beste Danique,

Ten eerste zijn we bij de Wereldfietser FIETSERS! Dat er onder ons ook mensen zijn die graag wandelen, dat is dan ook voor jou mooi meegenomen.

Voor wandelantwoorden kun je je vraag stellen op http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcboard.php.

Daar gaan we dan toch, op fietsersgebied:
Waar het product aan zou kunnen voldoen:
* Routes moeten autoluw/-vrij zijn.
* Mogelijkheid tot zoveel mogelijk onverharde fietsbare routes is prettig (al is alles wat wandelbaar is in Nederland al gauw ook fietsbaar).
* Het is handig als treinstations erin staan, voor het per trein aan- en afreizen naar en van de fietslocatie.
* Ook wenselijk is dat er supermarkten in staan om levensmiddelen in te slaan op een trektocht.
* Fietsenmakers is ook handig om aan te geven, zoals je een tankstation kunt zoeken met een TomTom.
* Voor een trektocht zijn overnachtingsmogelijkheden ook een must (voor de kampeerders: campings, natuurcampings, paalkampeerplaatsen, mini-campings). Liefst ook info erbij hoeveel plaatsen er in totaal zijn en hoeveel caravan-plaatsen.
* Horecagelegenheden voor evt. een hapje en een drankje tussendoor zou ook handig zijn.
* Eigen favoriete punten zijn prettig om erin te zetten. Leuk/handig is het ook als favoriete trajecten erin gezet kunnen worden.
* Evt. is het handig verschillende kaarten van andere landen op een geheugenkaartje er aan toe te kunnen voegen (net zo waterdicht en duurzaam verwerkt als de rest!).
* Ook mooi is als de gegevens in de GPS (locaties, routes. favorieten) kunnen samengevoegd worden met huidige GPS-programma's voor computers.
* Hetzelfde geldt voor Google Earth.
* Een USB-kabel moet er standaard bij zitten, voor aansluiting op de pc..
* Het handigste werkt het op oplaadbare penlitebatterijen (formaat AA). Mensen die ver weg reizen of niet de batterijen kunnen "bijtanken", kunnen dan nog altijd met alkalinebatterijen aan de gang.
* Het design moet aantrekkelijk zijn. Voor mij betekent dit: a la iPhone
:lol:.
* Het scherm moet goed afleesbaar zijn in de zon, moet ook goed in te stellen zijn dus. Kleur is mooi, en handig om verschillende gebieden aan te geven.
* Er moet een lampje in zitten, voor 's avonds, als de fietstocht wat uitloopt.
* Het scherm dient groot te zijn, en mogelijk een multi touch-screen.
* Het scherm moet goed beschermd worden tegen krassen, en ook erg krasvast van zichzelf te zijn.
* Hij moet bij 10 vallen van 2 meter hoog gewoon als nieuw blijven functioneren.
* Waterdichtheid moet zodanig zijn dat je 'm een meter onder water kunt houden, onbeperkt lang.
* Hij zou idealiter zuinig moeten zijn met de energie. Dat je een paar dagen kunt navigeren zonder op te laden. Zeg maar min. 30 uur (is in ongunstige gevallen 3 dagen).
* Hij moet erg nauwkeurig zijn (SirfStar III-ontvanger).
* Er moet voor de liefhebbers onder ons een functie in zitten dat 'ie af-en-toe de route fout aangeeft. Dan kunnen we toch verkeerd blijven rijden wat toch elke keer weer een fietstocht leuker kan maken :lol:!

Dat zouden mijn eisen zijn aan een speciale en ideale fiets-GPS. Als ik nog iets vergeten ben, dan vult iemand anders dit vast wel aan.

PS. Moet het niet "een heuvelachtige route" zijn, of is dat op het VWO veranderd t.o.v. het VBO van 10 jaar terug? :wink:.....
Hoi Danique,
Als het je na het antwoord van Robertjan nog niet gaat duizelen misschien nog wel de ergste eis: de omgevingsinformatie moet up-to-date zijn, en blijven.
Leon

Als we toch bestellen,
- Fietscomputer geïntegreerd, bij voorkeur heb ik namelijk niet allemaal van die units op mijn fiets.

- De geïntegreerde reisgids. Voor tijdens de tocht, of om de avond ervoor even door te lezen.

- Hij mag de stroom wel van de naafdynamo trekken.

Als het om het aangeven van de route aankomt, less = more. Wees duidelijk in de weergaven en laat het niet verzanden door 'te veel' te willen weergeven.
Als reactie op je openingspost. Je gaf de optie om d.m.v. een oordopje de route aangegeven te horen worden. Als ik fiets ben ik in de natuur en heb ik geen behoefte aan electronisch opgewekte trillingen, het gebruik van zo'n apparaat an zich is al erg genoeg.

Succes en laat ons weten wat het wordt...

Oa Garmin maakt al dergelijke GPS apparaten voor de buitensporter. Veel van eerder genoemde wensen zijn al verkrijgbaar.
Er kan echter wat betreft hard- en software wel het nodige verbeterd worden. Vooral het berekenen van een mooie fietsroute over fietspaden laat te wensen over. Hier zul je toch echt zelf mbv een goede kaart en computer aan de slag moeten om een mooie route in te voeren in de GPS. Wat betreft campings, horeca, supermarkten, treinstations, bezienswaardigheden onderweg is er afh van het gebruikte kaartmateriaal al veel aanwezig en kan je zelf mbv google earth en internet de nodige informatie zelf toevoegen. Ook qua design zou de GPS wat kleiner en platter mogen, maar dat lijkt me een kwestie van tijd. De huidige mobieltjes zijn nu immers ook veel handzamer dan pakweg 10-15 jaar geleden :lol:

Hoi Danique,

En als je dat alles voor 350 euro of minder maakt ben je binnen.
Ik ben reuzebenieuwd naar je uitkomsten. Laat die ook binnenkort eens horen via dit forum!

Atbiker schreef:Hoi Danique,

En als je dat alles voor 350 euro of minder maakt ben je binnen.
Ik ben reuzebenieuwd naar je uitkomsten. Laat die ook binnenkort eens horen via dit forum!
:shock: 350 euro is vrij prijzig, de Garmin Legend of Venture (cx- met verwisselbare SD kaart) zijn voor minder dan 150 euro te koop in de States...