Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldreis en relatie: te combineren? - Forum Wereldfietser

Wereldreis en relatie: te combineren?

Valt wereldfietsen uberhaupt met een relatie aan het thuisfront te combineren???

Pfoee... das een moeilijke!

Ik denk dat dat geheel afhangt van hoe jullie relatie in elkaar steekt.

Laten jullie elkaar heel vrij of doen jullie normaal gesproken altijd alles samen?

Hoeveel is die reis per fiets je waard? Stel dat je relatie het niet houdt... hoe denk je daar dan over?

Er zijn wellicht wel mensen die een mening of een ervaring kunnen delen, maar geen enkele relatie is hetzelfde, dit zul je toch echt samen moeten bespreken en samen afspraken maken.

Succes met je keuze!

EDIT, mag weg ivm privacy

Ik denk inderdaad ook dat het geheel afhangt van je relatie koekeloe.

Ik heb zelf een enigzins overeenkomend probleem: Ik ga 6 maanden studeren in de VS, m'n vriendin 2 jaar in duitsland.. als ik terug ben in NL, dan is duitsland niet zo ver meer. Maar het zijn idd wel 6 gescheiden maanden. Onze relatie lijkt momenteel sterk genoeg te zijn om dat uit te houden. Wat de praktijk brengt, zie ik dan wel.

daarna 6 maanden samen fietsen :P

Heel moeilijke vraag. Wat vinden jullie beide van jullie relatie is denk ik de hamvraag. Een heel vervelende vraag is ook: moet de wens binnen de relatie passen, of is het andersom? [shrink mode on] Praten is toch de sleutel denk ik. [shrink mode off]
koekeloe schreef:We doen niet alles samen, hebben zo onze eigen specifieke interesses
Zijn die onverenigbaar? Zie bv de vele fietsers die fotograferen. Om dit voorbeeld uit te werken. Voor haar kan foto's maken het doel zijn en fietsen het middel. Voor jou is dan fietsen en doel en haar foto's zijn het middel.
koekeloe schreef:De reden waarom ze niet van fietsen houdt is, denk ik, omdat ze in een bergachtig dorp is opgegroeid (op de fiets naar school), telkens met haar ouders op vakantie mee moeten fietsen, wandelen, klimmen enz. Als kind wil je wel wat anders dan je verplicht elke dag op spierkracht door de bergen heen worstelen.
Oei, trauma. Ken mensen die door hun jeugdfietsen nog steeds met veel tegenzin op de fiets stappen. Is het uitproberen van aanverwante varianten iets? Dus met de ligfiets, tandem..
Sephi schreef:Maar het zijn idd wel 6 gescheiden maanden. Onze relatie lijkt momenteel sterk genoeg te zijn om dat uit te houden.
Heb er ervaring mee, in mijn geval heeft het zeker geen negatieve invloed gehad. Skype is wel een goede pleister vond ik.

Beste Koekeloe,

Neem je vriendin mee op het najaarskampeerweekend van de Wereldfietser. Je vriendin ( hoe heet ze?) hoeft dan niet de fietsen, maar kan daar wel kennis maken van het wereldje van het wereldfietsen en horen ( en aanschouwen) wat voor vrijheid een wereldfietser ervaart op zijn rijwiel onderweg.
Wellicht kunnen julle iets tijdens je tocht combineren: jouw vriendin zoekt je onderweg op en jullie gaan dan samen even iets anders doen dan fietsen.

Uit mijn coachingsgeschiedenis weet ik nog: Als er een onderling geschil is, is het de kunst om een gemeenschappelijke modus te vinden.

Dus wat zijn jullie overeenkomsten: jullie willen reizen en langere tijd weg. Waar geeft je vriendin de voorkeur aan? Is het te combineren met jouw voorkeur. Ga daarnaar opzoek.
Vraag iemand uit jouw kennisenkring om zijn of haar mening te geven, en probeer 'out of the box' te denken.

Ik hoop dat die kennis een Amsterdammer is, die eerst zegt wat hij denkt en dan past denkt. Daar heb je in jullie geval veel meer aan dan aan iemand die lief te zijn...

Ga dus voor een oplossing die misschien niet voor de hand ligt. Ik kan er wel wat opsommen, maar als het idee uit jullie zelf komt (en niet van 1 kant dus), zal het veel sterker zijn.

Succes!

Beste Koekeloe,

Ik maak al vanaf 1992 lange fietstochten (10 weken of meer). Hoogtepunten waren o.a. drie maanden fietsen in de Rocky Mountains in 1997 en 16 weken Nieuw-Zeeland en Verenigde Staten in 1995. Toen ik in 1998 een relatie kreeg met Petra, wilde ik het fietsen niet opgeven. Uiteraard heb ik haar nog geprobeerd om ook op de fiets te krijgen, maar hoewel ze wel enigszins sportief is, zijn lange fietsvakanties toch niet aan haar besteed, merkte ik al snel. Omdat ik een beetje fietsverslaafd ben, wilde ik in 1999 toch maar weer een lange fietsvakantie. Ik ben toen naar Noord-Noorwegen gefietst en was 2 maanden onderweg. Natuurlijk heb ik haar veel gemist en dat zegt ook veel over je relatie. Als je thuis komt, voelde ik me weer helemaal verliefd.

In 2001 heb ik nog een lange tocht gemaakt zonder Petra. Toen ben ik naar IJsland gegaan (via Duitsland en Denemarken). Op de terugtocht na een week of tien is Petra me op komen zoeken in Schotland. We hebben toen twee weken vakantie gehouden (backpacken), zij is weer per openbaar vervoer teruggegaan en ik ben naar huis gefietst.

Vorig jaar heb ik 12 weken gefietst in Nieuw-Zeeland en Australie. Petra was gewoon aan het werk thuis.

Het is nog zeker niet afgelopen bij mij. Ik zal nog wel vaker op reis gaan. Volgend jaar wil ik nog naar de Noordkaap en verder. Ik weet wel voor mezelf dat een week of 10 van huis optimaal is. Het is lang genoeg om er even helemaal uit te zijn, dat reisritme te krijgen en qua relatie nog te overzien.

Inmiddels zijn we 9 jaar bij elkaar. Tijdens de reizen mis je elkaar wel eens (vooral als het slecht gaat), maar als ik het niet gedaan hebben om mijn dromen waar te maken, dan zou ik geen echt leven meer hebben. Mij wordt me wel vaak gevraagd of Petra het goed vindt dat ik zo veel reis? Ik zeg dan altijd: zij begrijpt me waarom ik het doe. Ik begrijp haar waarom ze niet mee wilt.

Verder kan je altijd proberen natuurlijk om een keer met je vriendin te gaan fietsen. Er zijn genoeg voorbeelden te verzinnen van mensen die er eerst een hekel aan hadden, nu toch op wereldreis zijn.

Groeten,

Rutger
www.rutgersreizen.nl

Hi Koekeloe,

Er zijn wereldfietsers die zelf gefilmd hebben onderweg. Zij hebben dvd-tjes.

Jurgen en Barbara zijn misschien de moeite waard om eens contact mee op te nemen. Ruim 2 jaar geleden kwam ik hun op een beurs tegen. Jurgen wilde heel graag fietsen, Barbara had er niets mee. Ik denk dat vrouwen misschien net even een iets hoger drempeltje hebben om overheen te stappen... Ongeveer een jaar later zijn ze vanaf Katmandu in Nepal terug naar Nederland gefietst. Inmiddels zijn ze weer thuis, maar ze kunnen niet wachten (ook Barbara niet!!) op hun volgende reis.
Afgelopen winter hebben ze tijdens de fiets- en wandelbeurs uitgebreidt verteld over hun ervaring.

Mocht je contact met Jurgen en Barbara op willen nemen, laat het me dan even weten, dan mail ik je hun e-mail adres.

Succes!!
Groet, Rena :wink:

renaw schreef: Jurgen wilde heel graag fietsen, Barbara had er niets mee. Ik denk dat vrouwen misschien net even een iets hoger drempeltje hebben om overheen te stappen...
Rena, ik ben vrouw en ik ken jouw drempeltje niet.
Ik ben juist degene die in onze relatie die het mannetje heeft overgehaald. Enne dat mannetje is inmiddels ook razend enthousiast. Echte tips voor Koekeloe heb ik niet want het overhalen was eigenlijk niet zo moeilijk. 8) Onze gemeenschappelijke passie: reizen.....en dat is dus nu veranderd in reizen met de fiets.

Na 17 jaar een relatie weet ik dat het geven en nemen is. Indien zij echt geen interesse heeft, zou je alleen (of met iemand anders) kunnen gaan. Je hoeft toch niet alles samen te doen en leuk te vinden?! Jullie kunnen dan bijvoorbeeld afspreken dat zij op vaknatie komt naar het land waar jij dan net bent. Ga je lekker haar ding samen met haar doen daar 8)


Succes Koekeloe!

Blanche

Hi Blanche,

Tijdens beursen en het geven van informatie over reizen met de fiets is het me opgevallen dat het vaker voorkomt dat de vrouw meer moeite heeft om over de drempel te stappen dan de man. Uiteraard geldt dat niet voor iedereen, zoals in jouw geval.

Waar het om gaat is dat Koekeloe en zijn vriendin een weg proberen te vinden. Als ervaringen van anderen hun daarbij kunnen helpen, dan lijkt mij dat de moeite waard. Wat de uitkomst ook mogen zijn...

Groet, Rena :wink:

EDIT: idem
koekeloe schreef:Valt wereldfietsen uberhaupt met een relatie aan het thuisfront te combineren???
Zelfs als je partner wel van fietsen houdt is het maken van een lange fietsreis een flinke uitdaging en als zij eigenlijk niet wil wordt het nog spannender. Je leert elkaar wel heel goed kennen :D .

Verder sluiten wij ons aan bij de tips die hierboven worden gegeven, ook al kan een afscheid tijdens je reis heel moeilijk zijn (een beetje masochistisch is het wel, vonden wij)

Op onze website staan wat filmpjes van onze fietsvakanties die je kan downloaden.

Veel succes met het maken van een keuze.

Tja,
mannen willen / zoeken vrijheid.
vrouwen willen / zoeken zekerheid!