Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaken vast lijmen - Forum Wereldfietser

spaken vast lijmen

Santos lijmt zijn spaken vast in de spaaknippels met DT Prolock :D .
Geeft dit geen problemen als je de spaken wilt naspannen, of is dit overbodig bij dergelijke handgemaakte wielen :roll: ?
Groetjes, Roger.

Mijn nieuwe santos is net van de fietsenmaker vandaan, voor een eerste onderhoudsbeurt. Hierin zijn o.a. de spaken op spanning gezet. Dus dat spannen lijkt me geen probleem....

De fietsenmaker zei dat juist bij een nieuwe fiets dit moet gebeuren na de eerste paar honderd kilometer.
Roger schreef:Santos lijmt zijn spaken vast in de spaaknippels met DT Prolock :D .
Geeft dit geen problemen als je de spaken wilt naspannen, of is dit overbodig bij dergelijke handgemaakte wielen :roll: ?
Groetjes, Roger.
Prolock nippels kun je wel een paar keer nacentreren voordat de borgende werking helemaal weg is. Op een goed gebouwd wiel is het toch al overkill ;)

Blanche schreef:De fietsenmaker zei dat juist bij een nieuwe fiets dit moet gebeuren na de eerste paar honderd kilometer.
Mijn nieuwe Santos kreeg indertijd zijn eerste servicebeurt na 7500 km. Gedurende die tijd heb ik wel af en toe gecontroleerd, maar bijspannen van de spaken was m.i. niet nodig. Of mijn fietsenmaker de spaken bij de servicebeurt alleen heeft gecontroleerd of ook heeft bijgespannen weet ik niet.
Ook daarna heb ik er zelf geen werk aan gehad (behalve heel af en toe even voelen of ze nog strak staan). Dus wat mij betreft is prolock een goede vinding.

Gerd