Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook graag tentadvies - Forum Wereldfietser

Ook graag tentadvies

Nog maar eens een topic over tenten, gelukkig zijn er nog niet zoveel :wink:

Na wat rondzwerven langs de vele zaken hier in de omgeving (Bever, Kathmandu, Zwerfkei, Carl Denig, Frans de Witte) en de SOS tentenshow heb ik (we) de keuze teruggebracht tot drie tenten. Meer info over wat ik allemaal heb gezien is beschikbaar (deel 1, deel 2, deel 3).
127.0.0.1 schreef:Birdland Novelle
AfbeeldingDe Birdland Novelle ziet er in het echie beter uit dan op deze foto. Een mooi detail van deze tent is de dubbele ingang (jawel) en de afwerking van de ingang. Slapen doe je in de breedte, dus ieder heeft een eigen ingang. De rits van de ingang is zo gemaakt, dat eventueel de voorkant dicht blijft en juist een zijkant wordt weggeklapt. Hierdoor heb je nog wat extra bescherming tegen de wind en regen. Daarnaast kun je heel redelijk vanuit de tent droog zittend buiten koken. Er zit een klein luifeltje boven de ingang die, mits de regen en wind niet te negatief staat, de boel droog houdt. Wellicht een minpuntje is ruimte onder de luifel. Ik denk dat het knap vol wordt met 4 fietstassen. En als je beide 4 tassen mee hebt, dan zijn beide luifels (de tent is symetrisch) goed gevuld. De binnentent is voor de rest niet echt breed, dus het is denk ik snel vol.
Daarmee heb ik gelijk een van de nadelen benoemd, ik denk dat de tent niet heel groot is. Een tweede nadeel kan de gekozen afwerking zijn. De tent is van ripstof nylon gemaakt en van buiten afgewerkt met sileconen. De binnenkant van de buitentent(!) is afgewerkt met een PU coating. Dat lijkt me met een jaar of 5 dus wel het zwakke punt. Voor de rest vind ik de tent wel redelijk prijzig.
Prijs: €449,-
Waar: o.a. Demmenie Sport en Slee

Lightwave t2 Trek xt
AfbeeldingLightwave kwam ik pas later tegen tijdens het zoeken. Het merk is ook niet overal verkrijgbaar. Volgens de site van Lightwave in Nederland zelfs alleen bij Kathmandu in Utrecht. Op zich dus geen probleem. Dit is een tunneltent met twee ingangen. Daarnaast is er ook nog een iets stormvaster model, de g2 Trek xt. Dit is een iets stormvaster model waarbij de achterste boog van de tunnel is vervangen door een dubbele kruisende en plat liggende boog. De Lightwave kenmerkt zich door de keuze voor drie materiaalsoorten, allen nylon. De iets eenvoudigere, de goede en de goede iets lichtere. De tent waar ik naar kijk zou de 'goede' moeten hebben. De tent is tweezijdig sileconen gecoat en de coating is drie keer aangebracht. Dit is vaker dan de kennelijk standaard twee keer. Daarnaast is de tent behoorlijk licht, 2.8kg. Inpakmaat is weer wat minder, de stok wordt niet korter dan 44cm. En qua prijs is deze weer net iets gunster dan de Birdland.
Het is alleen nog even wachten op deze tent. De levering was vertraagd. Als het mee zit is de tent vrijdag in Utrecht en kan ik de tent zaterdag zien. Een eventueel nadeel van deze tent is de mogelijkheid om alleen de binnentent op te zetten. Handig voor zeer zomerse omstandigheden. Dit betekent tevens dat de buitentent over de binnentent geplaatst wordt. Dus de tent in de regen opzetten is geen goed idee.
Prijs: €420,- (gt2 Trek xt: €450,-)
Waar: Kathmandu

Wechsel Intrepid 2
AfbeeldingEn dan is er nog de Wechsel Intrepid 2. Deze hebben we vandaag ook nog gezien op de tentenshow en is zeker nog niet afgevallen. Deze tent heeft drie openingen, allen aan de voorkant. De tent is gemaakt van nylon en afgewerkt met sileconen, als het goed is binnen en buiten. Leuk voordeel is de footprint van de Wechsel, deze bestaat de gehele tent. Kun je nog eens droog zitten zonder in de binnentent te zitten. Daarnaast kan de binnentent later worden opgezet. Dus met de footprint kun je gelijk droog zitten. Een nadeel wat we vandaag vernamen is de afwerking. Je moet de naden van binnen nog met een goedje afwerken. Pas dan zijn ze echt waterdicht. Beetje jammer zeg maar. De prijs is, vergeleken met de tenten hierboven wel iets gunstiger. De beursprijs viel wel wat tegen. Er kon slechts 10% vanaf. Had dat 20% gemaakt en ik denk dat we klaar waren.
Prijs: €399,-
Waar: Carl Denig.
Ik ben dan ook heel benieuwd of er mensen zijn met ervaring van één van deze tenten en de voors en tegens. Er zijn natuurlijk nog veel meer merken zoals bijvoorbeeld TNF, Helsport, Vaude, enz, maar daarbij valt me of de tent of de prijs teveel tegen...

Jarno

Overweeg de Vaude Monolith eens.
Dwarsslaper, maar lekker hoog en heeft maar 6 haringen.
Staat bij Carl Denig in Nieuwegein.

Jarno,

Misschien is het ook handig aan te geven wat jouw maten zijn. Ik vind dat belangrijk bij de keuze van mijn tent (zeker gezien mijn lengte van 196cm).
Een tweede vraag zou zijn of je de tent alleen wilt gebruiken of dat je hem deelt met een ander. In het laatste geval wordt het gewicht een minder belangrijke factor.

Groet,
Robbert

marcoschriek schreef:Jarno
Overweeg de Vaude Monolith eens.
Dwarsslaper, maar lekker hoog en heeft maar 6 haringen.
Staat bij Carl Denig in Nieuwegein.
Deze tent heb ik meermaals gezien en ziet er zeker mooi uit. Lijkt heel erg veel op mijn tent. Maar ik wil liever niet meer zo'n constructie. Heel veel tendoek en daarmee heel veel vocht. Daar komt bij dat de inpakmaat en het gewicht van de Vaude me erg tegenvallen. En ik had eigenlijk een max van 400 in gedachte na wat rondkijken. Ik weet dat ik zelf daar al boven ga, maar deze zit er nog verder boven. Niettemin, zeker dank voor de suggestie.
eliart schreef: Misschien is het ook handig aan te geven wat jouw maten zijn. Ik vind dat belangrijk bij de keuze van mijn tent (zeker gezien mijn lengte van 196cm).
Een tweede vraag zou zijn of je de tent alleen wilt gebruiken of dat je hem deelt met een ander. In het laatste geval wordt het gewicht een minder belangrijke factor.
Ik ben niet zo lang als jij: 1.85 ofzo. Mijn vriendin is een stuk korter en gaat hopelijk soms mee. Binnenkort kijken of het haar bevalt. Gewicht maakt dus wel iets uit, de kans dat ik alleen ga blijft aanwezig.

Ik kan je enkel zeggen wat ik weet.

Ik heb nu een Robens Cloud 2 Plus en die heeft een grote voortent maar is niet echt hoog en smal. Zullen de meeste tenten wel hebben die gemaakt zijn voor 2. De prijs was gunstig, ik dacht nieuw 200 euro. Ik heb ze tweedehands gekocht. Ze weegt 3kg maar de boogstokken zijn langer dan 40cm denk ik, nog niet nagemeten maar ik ben zo goed als zeker.

Sinds kort heb ik ook een 1persoontent: Helsport Steting, wordt ni meer gemaakt en ook tweedehands gekocht en wat opgeknapt. Heel laag gewicht maarniet voor 2 personen.

Nu ben ik aan het kijken naar een tent type Mamrot earlylight 2P. Dit is een dwarsslaper, met twee ingangen en 2 kleine luifels omdat ik bij een tunneltent met ingang(en) wat moeilijkheden had om in en uit te stappen. Bij de Helsport vond ik de ingang langs opzij heel handig.

De marmot earlylight 2p kost 150 euro nieuw en weegt 2400g. Wel niet echt geschikt als het veel regent en echt kou is. 3 seizoenen dus.

Ik heb een Lightwave G2 trek (dus de semi-geodetische versie zonder de uitbouw). Wat mij bijzonder goed bevalt is de binnentent ruimte. De tent is zo hoog dat ik (1,78 m) gemakkelijk normaal rechtop kan zitten. (Dat was voor mij een belangrijke overweging bij aanschaf). Verder maken de zijkanten van de tent een erg steile hoek met de grond waardoor het grondoppervlak ook efficient in leefruimte wordt omgezet.
Het grondzeil is op een paar plaatsen getaped (met tape geplakt) maar de verdere afwerking en gebruikte materialen zijn top.
Ik heb 'm overigens besteld in Engeland en nog maar 2 weken gebruikt in Marokko.

Succes.

s0lar schreef:Ik heb nu een Robens Cloud 2 Plus en die heeft een grote voortent maar is niet echt hoog en smal. Zullen de meeste tenten wel hebben die gemaakt zijn voor 2. De prijs was gunstig, ik dacht nieuw 200 euro. Ik heb ze tweedehands gekocht. Ze weegt 3kg maar de boogstokken zijn langer dan 40cm denk ik, nog niet nagemeten maar ik ben zo goed als zeker.
Ja, zeker een leuke. Ik zou alleen persoonlijk voor een ander model van Robens gaan. Waar bij mij de twijfel ligt bij dit merk is het materiaal. Ik twijfel toch wat aan de kwaliteit en duurzaamheid. Dit zal wel heel erg aan de gebruiker liggen. Daarbij komt dat de tent die ik op het oog had bij Robens een stokconstructie had die ik wat matig vond (Robens Grey Hawk).
s0lar schreef:Sinds kort heb ik ook een 1persoontent: Helsport Steting, wordt ni meer gemaakt en ook tweedehands gekocht en wat opgeknapt. Heel laag gewicht maarniet voor 2 personen.
Heel mooi spul, maar ook erg prijzig. Als geld echt geen issue was dan zou ik zeker nog meer naar de Helsport modellen kijken.
s0lar schreef:Nu ben ik aan het kijken naar een tent type Mamrot earlylight 2P. Dit is een dwarsslaper, met twee ingangen en 2 kleine luifels omdat ik bij een tunneltent met ingang(en) wat moeilijkheden had om in en uit te stappen. Bij de Helsport vond ik de ingang langs opzij heel handig.

De marmot earlylight 2p kost 150 euro nieuw en weegt 2400g. Wel niet echt geschikt als het veel regent en echt kou is. 3 seizoenen dus.
Nadeel wat ik had bij de Marmot Nusku was de instap. Ik heb de tent gezien bij Bever en later op de SOS tentenshow en de instap is mij echt te laag. Als deze gunstiger was geweest, dan was het zeker een van mijn overwegingen geweest. Deze tent is qua vorm vergelijkbaar met de Birdland, maar is veel groter. Zeker de binnentent is groot.

Peter Rodenburg schreef:Ik heb een Lightwave G2 trek (dus de semi-geodetische versie zonder de uitbouw). Wat mij bijzonder goed bevalt is de binnentent ruimte. De tent is zo hoog dat ik (1,78 m) gemakkelijk normaal rechtop kan zitten. (Dat was voor mij een belangrijke overweging bij aanschaf). Verder maken de zijkanten van de tent een erg steile hoek met de grond waardoor het grondoppervlak ook efficient in leefruimte wordt omgezet.
Het grondzeil is op een paar plaatsen getaped (met tape geplakt) maar de verdere afwerking en gebruikte materialen zijn top.
Dat doet mijn overweging om voor de g2 te gaan toch ook weer wat toenemen. De verkoper van Kathmandu noemde ook al dat naast de iets stabielere stokconstructie ook de binnenruimte, vooral visueel, een stuk aangenamer was.
De getapte naden wist ik niet, goed om te weten! Ga ik zeker nog naar kijken voor de beslissing wordt genomen.

Hoi Jarno,

Ik ken alleen Birdland uit eigen ervaring. Wij hebben o.a. een Multinova uit 2006. Het buitendoek vind ik echt een minpunt aan deze tent. De Birdland-tent die jij noemt, heeft ditzelfde doek. Het doek reageert (te) sterk op vocht.
Wordt de tent vochtig, dan 'zakt' hij in. Dat is vervelend als het 's nachts gaat regenen, en het buitendoek plots tegen de binnentent hangt. Maar als je een natte tent op de camping achterlaat, en een paar uur later met een stralende zon terugkomt, dan staat de tent op knappen.
Natuurlijk hebben alle tenten dit wel een beetje, maar onze Birdlandtent uit 2001 heeft dit amper (ander buitendoek, gebruiken ze helaas niet meer), en ook mijn eerdere nylontentjes niet.
Buiten dit minpunt zijn wij overigens zeer tevreden over de tent!

Sandra

Birdland was vroeger een topmerk maar dat is de laatste tijd toch wat minder geworden. De andere merken ken ik niet.

Als je minder doek wilt is een koepel toch handiger dan een tunnel. Nadelen zijn het hogere gewicht en het minder makkelijk opzetten en afbreken.

Los van de merken zou ik kiezen voor de Wechsel, vanwege de complete footprint (inder vocht) en wat meer mogelijkheden met z'n 2-en.
Naden nabehendelen is ff werk maar dan weet je wel zeker dat het goed is gebeurd. In de fabriek gaat het namelijk ook niet altijd goed...

Let bij je keuze ook op de kwaliteit van het grondzeil (naden, dikte etc). Dit is toch vaak een beperkende factor in duur en gebruik.

slechte ervaring met birdland. Coating laat los na ca 2 jaar, net nadat de garantie verlopen was.
gj

Over de Birdland, ik heb idd gelezen dat het minder goed ging met het merk. Ze zouden een tijdje in het buitenland hebben geproduceerd. Maar ik heb ook elders in het forum gelezen dat dit is teruggedraaid en dat de productie nu weer in Nederland is, dat men weer goed doek gebruikt en goede stokken.
gertjan schreef:slechte ervaring met birdland. Coating laat los na ca 2 jaar, net nadat de garantie verlopen was.
Dus in navolging van wat ik hierboven noem, ben ik dus ook benieuwd hoe oud je tent is gertjan. Als deze ergens tussen 2001 en 2005 is gemaakt, dan kun je dus inderdaad in de slechte jaren hebben gezeten. Als ik de informatie hier op het forum mag geloven.
Fedor schreef:Los van de merken zou ik kiezen voor de Wechsel, vanwege de complete footprint (inder vocht) en wat meer mogelijkheden met z'n 2-en.
Spijker op de kop Fedor, de footprint van Wechsel lijkt mij ook een erg sterk punt. Indien ik niet voor de Wechsel ga, overweeg ik sterk om voor de andere tent ook een grotere of extra footprint te regelen. En dan niet een Bever supersterk grondzeil, dat plastic bevalt me niet.
Ik begreep van Kathmandu dat er wel mogelijkheden zijn om grotere footprints te krijgen voor de Lightwave. Dat moest dan alleen worden besteld. Kan ik inkomen.

Een nieuwe ontwikkeling in trekkerstentenland is de opgooitent, die in een handomdraai staat. Licht, maar vanwege de voor een fiets onhandige omvang (een ring) niet zo geschikt voor fietsvakanties. ik ga er van uit dat dit concept nog verder wordt uitontwikkeld, bijv. tot een kleinere omvang. Lijkt me dan erg geschikt. Nooit zo'n zin de tent op te zetten na een fietsdag.

Karin
Veni vidi fietsie

Indien ik niet voor de Wechsel ga, overweeg ik sterk om voor de andere tent ook een grotere of extra footprint te regelen. En dan niet een Bever supersterk grondzeil, dat plastic bevalt me niet.
Ik begreep van Kathmandu dat er wel mogelijkheden zijn om grotere footprints te krijgen voor de Lightwave.
Ik heb de standaard footprint van mijn eerste tent laten vergroten bij Carl Denig (daar heb ik de tent toentertijd ook gekocht). Kostte wel wat maar de bescherming tegen scherpe steentjes oid was me dat wel waard.

Nelet schreef:Ik heb de standaard footprint van mijn eerste tent laten vergroten bij Carl Denig (daar heb ik de tent toentertijd ook gekocht). Kostte wel wat maar de bescherming tegen scherpe steentjes oid was me dat wel waard.
Dat is idd ook gelijk het leuke aan de Wechsel welke alleen bij Carl Denig wordt verkocht. Die heeft een footprint zo groot als de tent. Ook daar noemde ze dat er grotere varianten konden worden gemaakt. Maar ze verkopen geen Lightwave.

cjmholthuis schreef:Een nieuwe ontwikkeling in trekkerstentenland is de opgooitent, die in een handomdraai staat. Licht, maar vanwege de voor een fiets onhandige omvang (een ring) niet zo geschikt voor fietsvakanties. ik ga er van uit dat dit concept nog verder wordt uitontwikkeld, bijv. tot een kleinere omvang. Lijkt me dan erg geschikt. Nooit zo'n zin de tent op te zetten na een fietsdag.
Tja. Ik heb ze nu een paar keer gezien maar wordt er niet heel enthousiast van. Het ziet er allemaal niet zo stevig uit. Leuk voor in de achtertuin ofzo, maar om daar nou een paar weken in te slapen. Het lijkt me ook allemaal niet bedoelt voor een boel regen of wind.

Jarno, het klopt deels wat je schrijft over Birdland. De tenten worden nog steeds in het buitenland gemaakt. In Nederland hebben ze nog wel een atelier, maar die is alleen voor reparaties en aanpassingen.
Onze tent uit 2001 was zo'n wat mindere tent. We hebben nogal wat problemen gehad met de ritsen en met de grondzeilen van de binnentent, die zo lek als een mandje waren.
Toen we daar vorig jaar eens over van gedachten wisselden met de nieuwe eigenaar, bood hij ons voor weinig geld een nieuw model aan. Hij wilde graag schoon schip maken met de problemen van de eerdere jaren. De nieuwe Multinova (is eigenlijk een Novelle en Supernova aan elkaar) heeft duidelijke verbeteringen ten opzichte van het oude model. Betere ventilatie, ander ophangsysteem binnententen, 1 vergrote binnentent, klitteband langs ritsen buitentent etc. Maar, zoals ik al schreef, dat buitendoek vinden we echt minder. Ik zou graag het model 2006 willen hebben, met al zijn voordelen, maar dan gemaakt van het tentdoek van 2001.

Succes met je keuze,
Sandra

Dat zal ik dan sterk laten meewegen in de keuze Sandra. Zou de sterk wisselende maat van het doek wellicht met die coating te maken kunnen hebben, de ene kant sileconen, de andere pu?

Jarno, ik heb geen idee... Birdland gaat er wel prat op dat het zeer duurzaam is. Bij het atelier in Maarsbergen hebben ze al een aantal jaren een stukje tentdoek buiten hangen. Het schijnt nog steeds waterdicht te zijn (een jaar geleden tenminste, toen was ik er voor het laatst).

Sandra

Zou dat ver uitzetten van het tentdoek bij vocht niet te maken hebben met de nieuwe dunne materialen. Wij hebben sinds kort een Vaude Monolith (buitentent ripstop nylon) en die staat er 's morgens en bij regen ook bij als een dweil. Heel hinderlijk en eng om te zoals hij er snaarstrak bijstaat na opdrogen. Ik heb dit gedeeltelijk opgevangen door i.p.v. de niet te verstellen scheerlijntjes tentrubbers te gebruiken, maar het blijft hinderlijk.

Ronald