Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel voor trektocht gel of leer? - Forum Wereldfietser

Zadel voor trektocht gel of leer?

Beste mensen.

Voor een fietstocht door Europa wil ik een zadel op mijn traveller fiets?
Welke is de beste keus?

Met groet, jan.

Het blijft persoonlijk, maar velen hier zweren bij een (geveerd) leren Brooks zadel, zoals de Champion Flyer voor sportieve fietsen met een min of meer recht stuur. Gebruik verder de zoekfunctie van dit forum.
Wim

Beste keus ligt toch aan je eigen kont ;)

Maar leer bevalt velen beter (iig mijzelf zeker).

Ik wilde eerst ook van zaldel veranderen omdat ik last kreeg na ritjes die langer dan 15km waren. Niet handig als je meerdere dagen weg bent.
Ik heb mijn zitpositie enkele cm's aangepast en nu geen probleem meer.

Leer natuurlijk!!!

Sinds kort heb ik een nieuwe fiets met een leren zadel. (Brooks met veren) Op mijn oude fiets had ik een gelzadel. Verschil: een minder zweterig gevoel dan met een gelzadel. En dat is best wel prettig als je een lange tocht maakt. Bovendien gaat een lerenzadel naar jouw billen staan. Je moet wel een paar 100 km uitzitten maar dan heb je ook wat. Enne bij regen bij stilstand gewoon een plastic tasje erover.

Succes met je keuze!

Blanche
janoost schreef:Voor een fietstocht door Europa wil ik een zadel op mijn traveller fiets? Welke is de beste keus?
Het beste is de keuze die je ruim vóór de tocht maakt zodat je na een paar dagen niet voor verassingen komt te staan. Ga naar een fietsenmaker die je een aantal zadels laat proberen.
En inderdaad, gelzadels zijn ook bij mij berucht. Ik voelde na een dagtocht niet meer of ik een mannetje was of niet :oops:
Leon

absoluut brooks! (dat zijn zowat de enige leren zadels hier op de markt)
als je comfort wilt eentje met veren, anders zonder.
Een leren zadel lijkt zoiezo veel harder, maar tot je er op zit.

Met een leren zadel van een ander kan je niet zo goed vergelijken, want leren zadels zetten zich naar je kont. Als die ander dus een ander pasvorm heeft, kan je zadelpijn krijgen.

Zoals reeds gezegd is de keuze persoonlijk. Ikzelf heb een plastic zadel, een Sella Italia Flite. De voordelen ten opzichte van leer zijn legio: geen onderhoud van het leer nodig, geen nastellen, maakt niet uit dat hij nat wordt.

In de Tour van Juni 2004 stond een test van racezadels. De Flite was daarin tweede. De Fizik Aliante kwam als beste uit de test. Alle zadels van Fizik scoorden overigens erg goed in die test.

Gelzadels deden niet mee in de test. Dat die dingen niet goed zijn is inmiddels genoegzaam bekend.

Of je geen last van je achterwerk krijgt tijdens het fietsen wordt trouwens vooral bepaald door het feit of je fiets de goede maten heeft.

Peter_K schreef:Of je geen last van je achterwerk krijgt tijdens het fietsen wordt trouwens vooral bepaald door het feit of je fiets de goede maten heeft.
Ik heb in mijn leven al enige ervaring opgedaan met "last van je achtwerwerk" door fietsen.

In mijn oudere jeugd (de tweede helft van de zestiger jaren) had ik na lange fietsdagen last van wat ik - ook nu nog - echte zadelpijn noem. Het was naar mijn herinnering een soort combinatie van spierpijn in je billen en blauwe plekken ter plaatse van je zitbotjes. Het gevolg was dat het de "dag erna" uitermate pijnlijk was om te fietsen. Verder fietsen werd dan bijna onmogelijk. Volgens mij waren deze klachten het gevolg van de toendertijd normale brede en inzakkende zadels.

Daarna heb ik jaren op een racefiets met een Brooks-zadel (B17) gefietst (geen klachten).

Een jaar of 8 geleden kocht ik een vakantiefiets (Specialized) met een kunststof-zadel. Het was geen gel-zadel, maar leek qua vormgeving heel erg op de B17: vrij smal en hard, maar wel van kunststof. Op dat zadel kreeg ik na lange fietsdagen - hoewel ik altijd met een zeem fiets - last van schrale billen en liezen. Bij warm weer soms tot bloedens toe.

Thans fiets ik op een Santos met een B17 (geen klachten).

Kortom ik begrijp werkelijk niet wat "last van je achtwerwerk" te maken heeft met de maat van je fiets?

Gerd

Een prima zadel kan geschikt voor de ene en ongeschikt voor de andere fietshouding zijn. In extremo: als je een racezadel gebruikt op een rechtop-fiets, zal dat pijn gaan doen. Ga maar eens op je handen zitten, voel je zitbotjes en breng langzaam je rug voorover. Je voelt e.e.a. verschuiven. Door aan je zithouding te sleutelen kan het dus zijn dat je zadel daarna beter past.

Zelf gebruik ik een zadel van Terry met een gat erin. Kunststof (geen gel) afgedekt met leer. Bevalt goed, maar is natuurlijk niet zo luchtig als een 100% leren zadel. Terry heeft nu zo'n soort zadel met een kunststof dek waarvan ze beweren dat het ademt. Selle Italia maakt ook zadels met een gat erin.

Ik heb gewoon een ordinair (ik zou eigenlijk niet eens weten welk merk/type) confectiezadel: kunststof, vrij hard, maar ik zit ook vrij ver voorover. Ik heb nergens last van, dus ik naam aan dat de zitpositie okay is. Mocht ik toch ergens last van gaan krijgen, dan zal ik wel zo'n leren zadel overwegen.

Wil trouwens de anonieme Brooks verkoper onder u zich bekend maken?

GerdC schreef:Kortom ik begrijp werkelijk niet wat "last van je achterwerk" te maken heeft met de maat van je fiets?
De lengte van je frame is nogal bepalend voor de manier waarop je op je zadel zit, en die lengte kun je niet makkelijk aanpassen. Noch zijn de gevolgen van een verkeerde lengte op een andere manier op te vangen (je zadel kun je slechts over een beperkte afstand naar voren/achteren schuiven).

Het hangt ook af van je houding op je fiets. Wat mij betreft is dat een sportieve houding zoals op een racefiets/mountainbike.
Met een meer "rechtop houding" vang je meer wind en zit je met meer gewicht op je achterste, wat ook tot problemen kan leiden. Bij sommige fietshoudingen/zadels zit je op de spieren waarmee je tevens fietst, ook niet een aanrader.

Er spelen natuurlijk ook andere zaken bij comfortabel zitten op je fiets: zoals een goede broek/zeem die ook goed gewassen is (goed uitspoelen!).

Peter

Ik zweer bij leer.

Je moet het even inrijden maar dan zit je zadel als gegoten. Zelf rij ik 10 al jaar op een Brooks Conquest. Nooit last van zadelpijn o.i.d. en ik rij nooit met zeemleer, gewoon een korte broek of als het kouder is een lange koersbroek zonder zeem. Als het erg warm is rij ik het liefst met een katoenen sportbroekje.

Ronald