Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore en Alivio - Forum Wereldfietser

Deore en Alivio

Zit er een heel groot kwaliteits verschil tussen deore en alivio??
Hoi,
Gaat het om derailleurs, naven, commandeurs, remmen en om welke typen cq. jaargangen en bovenal wat ga je ermee doen, wat vind je een groot kwaliteitsverschil en wat vind je belangrijk: oxidatiebestendigheid, waterdichtheid, stofdichtheid, mooi uiterlijk, rammel- en spelingvrijheid, gewicht, blingfactor et cetera?
Ik kan nu wel opsommen wat voor mijn fietsen geldt maar dan ben ik weer onvolledig (en ouderwets want 7/8-speed).
In het algemeen is Alivio een instapgroep waarmee je een prima betrouwbare fiets voor het niet al te ruige werk met weinig modder en regen,een droge stalling en regelmatig een drup olie. Deore is dan gemiddeld genomen iets beter aangeschreven. Maar net als ik in een andere discussie vertel: het is maar één stap in de reeks, dus ik zou geen Alivio-onderdeel waar ik tot nog toe tevreden over ben gaan vervangen door een Deore voordat het ding kuren begint te vertonen waar ik niets meer aan kan doen.
Groet,
Leon

Ik gebruik al jaren Deore spullen en heb heel veel (nat, modderig) kilometers mee gereden zonder problemen!

Vervangen van onderdelen is goedkoop (ca. €55 voor cassette, ketting en middenblad) als iets versleten is!

Deore = topspul.

Nou ik zat eigenlijk te twijfelen of ik de aldi fiets zal gaan kopen.
Maar nu hadden ze vorig jaar een aanbieding met deore maar dit
jaar is het alivio geworden.

Dus ik zit meer ga ik de fiets nu kopen. of gewoon kijken wat ze volgend jaar in de aanbieding hebben...

maar toen rees de vraag hoe veel beter is het nou echt...

En dat gaat het om een volledige afmontage van naven, shifters ed

Heb net die Aldi fiets gekocht :-)

... en hoop er lekker op te kunnen toeren.

Heeft iemand een mening over de prijs kwaliteit van de Aldi aanbieding? Niet dat ik mijn fiets verkoop... als de mening tegen valt. Ben gewoon benieuwd.

Voor de volledigheid hierbij de link (als dat is toegestaan).

http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_22/P_OFF01.HTM

PS: Ik heb net een stukje gevonden over de 2006 aanbieding... en die was wel oke.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=#28806

Zoals meestal bij dat soort Aldi-aanbiedingen, lijkt de prijs/kwaliteit verhouding heel behoorlijk. Maar ik denk niet dat je er een wereldreis (of zelfs maar een halve) mee kunt maken.

Gerd

Nee, dat was ik niet van plan... Eerst maar eens beginnen met een beetje toeren :-)

Dank voor je reactie.

Had wel zitten kijken...
maar hoe werkt dat stuur nou precies???

Staat push op de bovenkant maar er gebeurd dan niks. Verder
ziet het er uit als hand verstelbaar... maar kreeg dat niet voor elkaar...
en het zag er wat los uit???

Het recht zetten gebeurt gewoon met een inbus bout onder die push hendel.

Om met die hendel het stuur te ontgrendelen moet je een zekeringsknopje aan de zijkant in drukken. Wanneer je dat doet gaat hij los en kun je op een aantal manier het stuur verstellen.

Zit wel iets speling op maar is niet storend. Misschien is het ook een kwestie van een iets aan draaien ofzo.

Verder een mooie fiets. Moet mijn Ortlieb tassen weer ergens op diepen :)

Jij nog aan het twijfelen? In Rotterdam waar ik ben geweest stond alleen nog 1 heren fiets vroeg in de middag...

Deore zit 1 stapje hoger (4e van de +/- 7 kwaliteitsstappen)... maar beide zijn/lijken goede middenmoters in het mountainbike segment. Deore geldt echter nog steeds als basisuitrusting, maar dat heeft misschien ook meer te maken met de "naam" die deore heeft verworven in al die jaren.

Alivio schijnt dit jaar vebeterd te zijn t.o.v. vorig jaar... misschien verklaart dat de reden, van de stap lager -> niet veel kwaliteitsverlies maar toch een lagere prijs... en op 350 euro kan zo'n stapje terug toch behoorlijk schelen, ook al is het maar 10 euro op elk onderdeel (bladen, naven, cranck, hendels, remmen) best veel schelen

Maar dit zeg ik niet als deskundige, meer het boerenverstand en enig inzicht in wat shimano heeft.

Deimor schreef:Deore geldt echter nog steeds als basisuitrusting., maar dat heeft misschien ook meer te maken met de "naam" die deore heeft verworven in al die jaren.
Ik denk dat het ook te maken heeft met marketing. "Basiskwaliteit" en dergelijke zijn namelijk geweldige verkoperstermen. De fietsenmaker heeft een reeks fietsen staan en zegt "Dit is een prima fiets, die is afgemonteerd met basiskwaliteit onderdelen". Wedden dan 4 van de 5 klanten de fiets dan niet koopt en gaat voor de "een van de betere modellen"? :lol:
Leon

Tsja... ik probeer geen fiets te verkopen hè :P Het enige wat ik constateer is dat de meeste vakantiefietsen als "laagste" groep deore hebben, ook al is het een goed (bovengemiddeld) product als je naar de gehele serie van shimano kijkt.
Om eerlijk te zijn lijkt mij persoonlijk de kwaliteit van de andere onderdelen van de fiets minder, vooral ook omdat ze alleen de (goede) shimano onderdelen bij naam noemen en voor de rest niets benoemen. Maar als het fijn fiets, who cares...

Ik heb jaren met suntour stads-kwaliteit gefietst, op zich niks mis mee, maar het had een iets hogere vervangingssnelheid en ik was misschien iets vaker aan het bijstellen om het perfect schakelend/remmend te houden... op zich niks mis mee dus
Zoals iemand anders ook al eens zei in het forum: "Soms is het zelfs leuk als er iets kapot gaat want het leidt vaak tot leuke onverwachte contacten"
Alhoewel het niet leuk is als je 3 uur moet lopen voordat je dat onverwachte contact kunt maken :D
En zoals ze hier vaker aanraden, doe een fietsreparatiecursus... ik heb tot nu toe alles zelf uitgevonden.. maar kunnen sleutelen aan je fiets is een groot voordeel, vooral ook omdat je je fiets dan ook pas echt leert kennen

Zo ik ben weer behoorlijk off-topic ge-eindigd :)

Was gister middag geweest in Delft.. Daar stonden er nog genoeg... stuk of 7 dames.. en iets minder heren...

maar ik heb al 2 fietsen... dus zit nog te twijfelen... :wink:

Aldi biedt altijd veel waar voor het geld. Volgens mij is de eerste kernvraag of die fiets iets toevoegt aan wat je aan fietsen al hebt staan. Tweede punt is of het de goede maat voor je is. Dat is heel belangrijk en het gaat om meer dan alleen zadel en stuur hoger stellen.
Aldi verkoopt maar 1 maat. Ik was er een paar weken geleden, toen er toevallig ook stadsfietsen in de aanbieding waren. Stond er een man van zo'n 2 meter met een fiets framemaat 57 voor de kassa. Die gaat niet lekker fietsen.

Karin
Veni vidi fietsie

Ze waren nu ook op... Het was bedoeld als vervanging voor mijn woon werk fiets. Die ik is op moet knappen... maar goed. Er stond er nog 1 nu. En daar had ik gister per ongeluk het stuurboetje van zoek gemaakt... Viel op de grond en rolde echt een eind weg. Dat is de reden denk dat hij er nu nog staat... :oops:

"Volgens mij is de eerste kernvraag of die fiets iets toevoegt aan wat je aan fietsen al hebt staan. Tweede punt is of het de goede maat voor je is. Dat is heel belangrijk en het gaat om meer dan alleen zadel en stuur hoger stellen."

Tja, ik heb 2 opoe stadsfietsen. Op je eerste vraag kan ik positief antwoorden :-)

Voor mij was de frame maat i.d.d. een gok. Volgens de formule om de frame maat van een (race) fiets te bepalen kom ik op een frame maat van 57cm (t.o.v. 53cm van de Aldi fiets).

Echter... op deze link staat een tabel lengte vs. frame maat voor mountain bikes: http://www.bikesonline.nl//page/page.asp?ID=7 Op basis van mijn lengte 1,88m kom ik uit op een frame maat van 52-54cm. Dan lijkt die 53cm wel oke (?).


"stuurboetje van zoek gemaakt... Viel op de grond en rolde echt een eind weg. Dat is de reden denk dat hij er nu nog staat... "

:lol: Mocht je je trouwens bedenken... De service van Aldi is goed... en zo'n boutje zul je snel thuis hebben...

...enne wellicht ten overvloede... verleden jaar geen instelbare vering voor. Nu wel!

Willem_V schreef:...enne wellicht ten overvloede... verleden jaar geen instelbare vering voor. Nu wel!
hmm.. om heel eerlijk te zijn, goede verende voorvork op een fiets die maar 350 euro kost?? :roll:

[tirade]
Bovendien wat is dat toch tegenwoordig met die verende voorvorken je kunt #$%^@ bijna geen fiets meer kopen zonder :shock: Is asfalt van zo'n slechte kwaliteit tegenwoordig? Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand met een stads-/tourfiets over een bergrivierbedding naar beneden suist... en als ze dat zouden doen dan heeft het meer zin om de achterkant te veren omdat bij een stads-/tourfiets de persoon naar achter zit en weinig druk op stuur/voorvork uitoefend.
Als je echt comfort wilt, dan pomp je gewoon je banden niet zo hard op (ook beter voor de je fiets)
[/tirade]
Jaren geleden ook eens een fiets van de Aldie gekocht.
Toen ik van af de winkel mee wegreed merkte ik direct dat deze niet echt goed liep. Heb alle lagers gecontroleerd, bleek geen van alle vet in te zitten.
Ik zou je aanraden om dit te controleren ,mijn vrouw heeft er daarna nog jaren op gereden (zonder bagage)

Deimor schreef:Is asfalt van zo'n slechte kwaliteit tegenwoordig?
Erger: veel asfalt in binnensteden wordt vervangen door natuursteen of kasseien. Voorbeeld: de Dam in Amsterdam en het hele centrum van Maastricht. Daarmee worden de binnensteden hobbeliger dan de MTB-routes eromheen.
Leon
dik5 schreef:Jaren geleden ook eens een fiets van de Aldie gekocht.
Toen ik van af de winkel mee wegreed merkte ik direct dat deze niet echt goed liep. Heb alle lagers gecontroleerd, bleek geen van alle vet in te zitten.
Dank voor de tip! Heb het idee dat de fiets i.d.d. wat vet kan gebruiken. :D