Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden komen los van de velg - Forum Wereldfietser

Banden komen los van de velg

Ik heb mijn oude fiets gerestaureerd. Kader gelakt en alle onderdelen uit elkaar gehaald en gepoetst. Ook de wielen zijn uit elkaar geweest, gepoetst en opnieuw geweven. Ze zijn vrijwel perfect gecentreerd, zonder de minste slag. Die fiets is 30 jaar oud maar hij ziet er nu weer stralend uit.

Alleen heb ik een ontmoedigende ervaring met de banden. Ik heb nu banden van Schwalbe op de oude velgen van Weinmann gezet (Blizzard). Die vergen een druk van 6 tot 8 bar, wat in mijn geval echt wel nodig is, want ik weeg 95 Kg. Als ik ze zachter zet dan 6 bar, dan krijg ik snake-bite lekken.

Met het voorwiel, dat dezelfde velg heeft, is er geen probleem. Die band blijft goed zitten. Maar bij het achterwiel kruipt de hielband vanaf 6 bar telkens weer over de velgrand. De binnenband zit nochtans correct.

Die velgrand is binnenin gewoon recht, hij heeft dus geen gehaakte rand waar de snaar van de band zou kunnen blijven achter hangen.

Ik heb gemerkt dat het probleem zich voordoet aan de lasnaad van de velg. Daar lijkt de velgrand een weinig smaller.
Berre schreef: Alleen heb ik een ontmoedigende ervaring met de banden. Ik heb nu banden van Schwalbe op de oude velgen van Weinmann gezet (Blizzard). Die vergen een druk van 6 tot 8 bar, wat in mijn geval echt wel nodig is, want ik weeg 95 Kg. Als ik ze zachter zet dan 6 bar, dan krijg ik snake-bite lekken.

Die velgrand is binnenin gewoon recht, hij heeft dus geen gehaakte rand waar de snaar van de band zou kunnen blijven achter hangen.
Michelin (en die zullen er ook wel verstand van hebben) geeft voor dat soort velgen aan " tot 4 bar" :!: Als het een vouwbanduitvoering is weet je zeker dat het mis gaat

Bedankt voor het antwoord.

Hoe dan ook is 4 bar (veel) te weinig, zeker voor mijn gewicht. Ik heb ook de indruk dat de band nu nog makkelijker los komt, omdat ik hem er al enkele keren heb afgehaald om de binnenband te plakken. De hielband is daardoor waarschijnlijk al uitgerekt.

Wat is een "vouwbanduitvoering"? Een band die je kan opvouwen om mee te nemen?

Berre schreef:Wat is een "vouwbanduitvoering"? Een band die je kan opvouwen om mee te nemen?
Precies; een normale band kun je maximaal tot 1/3 van de omtrek vouwen, een vouwband is nogal slap en kun je dus veel kleiner vouwen.
Ik ken jouw probleem van mijn stadsfiets met RVS niet-haken-velgen, maar ik weet er ook geen oplossing voor.
Leon

het kan ook een kwesite van inrijden zijn.. tenminste dit had mijn broer bij zijn raceband achter.. leek eruit te lopen, en vervolgens met weinig lucht ingereden, en toen bleef de band prima zitten.

daarnaast kan het dus veroudering zijn, verkeerde banden(qua grootte??)

heb je daarnaast al geprobeerd de band te verschuiven, en dus niet op hetzelfde punt erop te leggen?

Blijkbaar zijn die vouwbare banden duurder dan de "gewone". Ik heb dus de "gewone"; die zouden strakker moeten zitten.

Dertig jaar geleden, toen ikzelf nog 25 kg minder zwaar was, reed ik met zeer dunne (en dure) Michelin bandjes. Die bandjes pompte ik zonder problemen tot 7 bar. En ze bleven zitten.

Daarna heb ik nog andere merken gehad, waaronder Hutchinson, maar die waren nog erger dan de hudiige Schwalbe. Ze floepten al vanaf 5 bar van die velgen af.

Ooit heb ik het meegemaakt tijdens de rit, met als kers op de taart de binnenband die explodeerde. Dan weet je niet wat je overkomt. :shock:

Sephi schreef:het kan ook een kwesite van inrijden zijn.. tenminste dit had mijn broer bij zijn raceband achter.. leek eruit te lopen, en vervolgens met weinig lucht ingereden, en toen bleef de band prima zitten.

daarnaast kan het dus veroudering zijn, verkeerde banden(qua grootte??)

heb je daarnaast al geprobeerd de band te verschuiven, en dus niet op hetzelfde punt erop te leggen?
Ik rijdt nu met minder druk, maar dat vertrouw ik niet. Al twee keer lek gereden in slechts enkele kilometers ('snake-bite"). Dat is zeer stresserend, je moet angstvallig elk kuiltje of randje zien te ontwijken.

Die banden zijn splinternieuw en het is de correcte maat: 23 x 622 (700C x 23) HS 363. De velgen zijn 700C.

Dezelfde voorband (zelfde velg) staat veel harder en gedraagt zich prima.

De band "verschuiven" heb ik nog niet geprobeerd. Het is wel opvallend dat hij steeds op dezelfde twee plaatsen eraf wil. Eén daarvan is waar de las van de velg zit. De lasnaad is daar gladgeschuurd, daardoor is de velgrand een millimeter smaller.

Die andere "slechte" plaats is niet te onderscheiden van de rest van de velg.

Iemand een idee hoeveel een velg met zo'n haakrand zou kosten. Het lijkt me best om gewoon een nieuw wiel te bouwen. De naaf en de spaken kan ik recupereren.

Ik heb al overwogen om in de binnenzijde van de velrand een groefje te slijpen of te vijlen, waar de hieldraad in kan vallen. Maar dat lijkt me een paardenwerk, dat bovendien uiterst nauwkeurig zou moeten gebeuren.

Berre schreef: Iemand een idee hoeveel een velg met zo'n haakrand zou kosten. Het lijkt me best om gewoon een nieuw wiel te bouwen. De naaf en de spaken kan ik recupereren.
niet als je niet opgeeft welke velg je nu hebt. Want je wilt kennelijk een velg die ongeveer dezelfde inspaakdiameter heeft

Zoals hierboven gemeld: de velg is van het merk Weinmann 700C (binnendiameter 610 mm, breedte 24mm) De fabrikant is jaren geleden opgedoekt.