Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met een TomTom - Forum Wereldfietser

Fietsen met een TomTom

In het voorjaar heb ik me een TomTom Europe One aangeschaft. In eerste instantie voor in de auto.

Omdat we het plan hadden om in het voorjaar op de fiets een stuk van ZuidFrankrijk te gaan ontdekken, heb ik de TomTom maar meegenomen. Bij het verlaten van het vliegveld vonden we zo ons hotel voor de eerste overnachting. Het verlaten van een grote stad ging als een fluitje. Ik had informatie over campings op het SD-kaartje gezet. Niet alle campings waren hem bekend maar het hielp soms wel. Het terugbrengen op de oorspronkelijke route ging perfect. Het was iedere keer maar voor een paar minuutjes maar het is een hulpje wat ik nooit meer vergeet op volgende fietstochten!! Hij gaat een uurtje of vier mee zonder op te laden.

Ik ben benieuwd of er nog meer gebruik van wordt gemaakt.

Hi,

zelf niet zo een DomDom fan... maar zelf heb ik op mijn smartphone meestal iets van r66, googlemaps oid draaien en een standalone gps receiver doet het op een volle accu tot 30 uur. Gewoon de gewenste adressen in je contactenlijst zetten en je kunt er gelijk naartoe navigeren. Ook als je even niet precies weet waar je bent kan het wel eens makkelijk zijn.

Bas

Ik heb noch een GPS noch een TomTom en ik vraag me af: hoe doen jullie tomtommers dat? Als ik van A naar B fiets ben ik meestal met kaarten in de weer om de drukke wegen te vermijden en een leuke/rustige/interessante/nietzosteile weg te vinden. Doet de TomTom dat automatisch?
Leon

Heb een tomtom in de auto; erg handig!
Maar vertrek vrijdag richting Scandinavië op de fiets, en de tomtom blijft toch echt thuis!!! De ellende met verkeerd rijden op de kaart, en het nét niet kunnen vinden van een camping hoort (wat mij betreft) bij het avontuur van het reizen, moet er niet aan denken om met een GPS te fietsen...

Maar ieder z'n ding natuurlijk :-)

Ik zoek eerder naar de plekken waar er geen camping is...
Dan kan je tenminste vragen om van iemands tuin gebruik te maken, wat mij in ieder geval véél goedkoper uitkomt. En een douche krijg je er dan ook dikwijls bij. (Mss ka dat ook wel zijn omdat ik nog jong ben)

Nu even on topic: ik denk dat een garmin gps toch wel meer geschikt is hoor.

Ben ik bot als ik zeg dat zo'n navigatiesysteem een beetje gek is? Ja, we hebben er ook een in de auto. Maar op de fiets wil je toch een kaart mee waarop je omgevingsinformatie staat? Zoals relief, bos, rivieren, etc.

ottovds schreef:Ik zoek eerder naar de plekken waar er geen camping is...
Dan kan je tenminste vragen om van iemands tuin gebruik te maken, wat mij in ieder geval véél goedkoper uitkomt. En een douche krijg je er dan ook dikwijls bij. (Mss ka dat ook wel zijn omdat ik nog jong ben)
En met je goddelijke lijf zwicht iedereen voor je en bied je een douche aan :D Denkt dat het weinig met leeftijd te maken heeft!

Inderdaad gebruik ik ook in 99,9 % van de route een kaart. Daarom schreef ik ook dat ik hem alleen gebruikte bij bijvoorbeeld het verlaten van een drukke stad. Heb je wel eens geprobeerd om vanuit het centrum van Madrid de stad per fiets te verlaten in westelijke richting naar de Sierra de Gredos of in Madrid Barajas te vertrekken van Terminal 2?? Ik vertel het je, ga er maar eens aan staan. :cry:

Het kan allicht helpen zo'n vriendelijke stem die het wel weet na een uur zoeken. :!:

Ik kan voor bovengenoemde situaties wel de zin van zo'n Tom Tom inzien, fietsen door grote steden is ook niet mijn hobby.
Maar wat ik me afvraag is of zo'n ding je niet voortdurend langs (drukke) wegen wil sturen die alleen voor de auto geschikt zijn of waar je met de fiets niet eens mag komen?

Spironski schreef:Ik kan voor bovengenoemde situaties wel de zin van zo'n Tom Tom inzien, fietsen door grote steden is ook niet mijn hobby.
Maar wat ik me afvraag is of zo'n ding je niet voortdurend langs (drukke) wegen wil sturen die alleen voor de auto geschikt zijn of waar je met de fiets niet eens mag komen?
Precies, daar ben ik ook bang voor. Misschien als de markt voor de auto's verzadigd is komen er systemen voor fietsers.

BTW ik heb dit draadje verplaatst.

Zou het niet handig zijn om hier tomtom / gps gebruikers aan het woord te laten?

Deze apperatuur afzeiken is niet zo moeilijk, vooral als je er geen omgang mee hebt gehad.
Veel interresanter is om te weten te komen wat je er wel mee kan!
Ook lijkt me gps of een kaart een domme stelling. Als je deze middelen naast elkaar gebruikt dan heb je het beste uit beide werelden.

Ik mag graag in mijn auto door de Duitse heuvels scheuren. Mijn navigatie kan je instellen op 'kortste route', zo rijd je over kleine weggetjes waar het ook heerlijk fietsen is.

Groeten, John.

Ja doei! Een exclusief domein in het forum. Ha ha.

(en die leuke weg door de Duitse heuvels is waarschijnlijk levensgevaarlijk voor fietsers door automaniakken... )

@John:
Je hebt gelijk, afzeiken is niet zo moeilijk. Maar mijn vraag was in elk geval ook niets anders dan dat: geen afzeiken of veroordeling, gewoon een vraag. Ik heb namelijk mijn twijfel, die dingen zijn toch in eerste instantie gemaakt voor de autorijder, en we weten allemaal dat die op een andere site zitten :D

Ik hoop dan ook op een echt antwoord op mijn vraag. Wie weet, als die TomToms c.s. ook werkelijk goede fietsroutes aangeven, koop ik mijzelf misschien wel zo'n hebbeding!

Ik heb de afgelopen 2 weken op Madeira de Garmin Etrex GPS eens flink uitgetest. Ik vond het vooral een heel handig hulpmiddel tijdens het klimmen; je kon ahv de hoogtelijnen (gratis te downloaden topokaart van het eiland is te vinden op http://mapcenter.cgpsmapper.com/) prima zien hoever het nog naar de top was en globaal hoe steil. Ook is het heel handig om te zien of je wel op de goede weg bent. Dat scheelt vele onnodige km's omrijden. Op Madeira wel handig want er is geen meter vlak... Van tevoren kan je op zo'n kaart het geplande traject invoeren. Het ding zelf een mooie route laten berekenen van A naar D is niet zo handig omdat dan meestal de kortste weg door tunnels en over autosnelwegen wordt gekozen. Op Madeira wordt immers hard aan de weg getimmerd en overal duiken tunnels en autosnelwegen op. Dit heeft als voordeel dat de oude wegen autoluw en vrij van (vracht)verkeer zijn. Met behulp van de wegenkaart kan je beter dus een route laten berekenen van A via B, C etc naar D. Het apparaat laat dan zien hoeveel km het nog is naar de tussenpunten en geeft ook een geschatte aankomsttijd. In de bergen niet zo zinvol omdat het ding geen rekening houdt met beklimmingen of afdalingen maar rekent een gemiddelde fietssnelheid.

Tijdens de rit wordt de afgelegde route opgeslagen, van ieder deeltraject (zelf van tevoren in te stellen, bijv. om de 50 of 100m) wordt lokatie, gemiddelde snelheid, hoogte en tijdstip vastgelegd. In Google Earth kan je dan je route in kaart brengen zoals op http://www.bikely.com/maps/bike-path/46287 is te zien. Een hoogteprofiel behoort ook tot de mogelijkheden.

Het energieverbruik: ongeveer om de 2 dagen moest ik de batterij vervangen. De dagen die we maakten waren lang, zo'n 10 uur op de fiets. Deels door het zeer zware terrein (cols tot 1800 m vanaf zeeniveau, en vaak kilometers lang gemiddeld 10%) en deels omdat het er zo mooi is dat er vele fotostops zijn gemaakt onderweg.

Tekortkomingen van het apparaat: af en toe geen signaal door dichte begroeiing, rotswanden of hoge gebouwen. De totale km stand was dus minder dan de werkelijk gefietste afstand. Vooral tijdens wandelingen was het signaal te zwak en het kaartmateriaal te weinig gedetailleerd om er echt wat mee te kunnen.

Overigens denk ik dat een Tomtom voor de auto minder geschikt is voor navigatie op de fiets in vgl met een Garmin. Het ding is vast niet bestand tegen schokken/trillingen en ook niet waterdicht. Om over het energieverbruik maar te zwijgen. Om zo af en toe je lokatie te bepalen misschien wel.

Afbeelding

De tovenaar schreef: Ook is het heel handig om te zien of je wel op de goede weg bent. Dat scheelt vele onnodige km's omrijden. Op Madeira wel handig want er is geen meter vlak...
Ik weet dat ik eigenlijk niet mag reageren als "niet gps" gebruiker. Maar het kriebelde zo dat ik het niet laten kan.

Ik vind fout fietsen juist een van de leuke dingen :lol: Vaak kom je op die manier in leuke situaties. Ook heb je zonder GPS gewoon veel meer contact met de bevolking omdat je vaker wat vraagt.