Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Q-rings...is het wat of niet? - Forum Wereldfietser

Q-rings...is het wat of niet?

Beste Wereldfietsers,

Sinds kort testen we de Q-rings van het merk Rotor uit samen met de bij behorende trapas.
De Q-rings (voorbladen) zouden ervoor moeten zorgen dat je de trapenergie efficient over brengt. Enigszins sceptisch (had shimano ook niet ooit Biopace!) zijn we ermee gaan fietsen maar ik moet zeggen dat ik toch voorlopig onder de indruk ben. Het lijkt erop dat de energie beter wordt over gebracht op de fiets.
De testen de bladen icm een Rohloff-naaf en dat lijkt voorlopig goed te gaan.

Zijn er andere vakantie/wereld-fietsers die met de Q-rings fietsen? En wat zijn je ervaringen?

Afbeelding

link q-ring
http://www.rotorbike.com/2006/qringgen.htm

link trapas
http://www.rotorbike.com/2006/sabb.htm

Ach, zelfs het Biopacesyteem was al niet nieuw. Ik heb ooit eens in een fietsmuseum in Engeland een soortgelijk systeem gezien. Dat dateerde van decennia geleden. Het loont de moeite om uit te zoeken waarom Shimano ermee gestopt is. Dat scheelt Santos weer veel energie in het rechtzetten.
Het is niet de eerste keer dat Santos iets vooruitstrevends doet, waar ze later op terug moeten komen :-)

En ach, iedere fabrikant maakt die vooruitstrevende fout, denk maar aan de elektrische voorderailleur, de verende stuurpen etc.

Ik heb ooit dat Biopacesysteem gehad op een fiets, maar merkte er eigenlijk niks van :wink:

Eric Schuijt schreef:Ach, zelfs het Biopacesyteem was al niet nieuw. Ik heb ooit eens in een fietsmuseum in Engeland een soortgelijk systeem gezien..
Sharp, Bicycles and tricycles, p 428, 1896 edition

Ik had ook Biopace en ik had het idee dat ik het effect werkelijk voelde bij de 28T, minder bij de 38T, en zeker bij de 48T vond ik het verschil niet zo groot met gewoon rond.
Maar ik moet zeggen dat ik het niet verkeerd vond... Zijn die Q-rings net als Biopace, of juist een kwart slag gedraaid?

Ah, even beter kijken: ze zijn een kwart slag gedraaid ten opzichte van Biopace, en daarmee zou het juist andersom werken.... Is dat goed of is dat slecht (of helemaal niets)?

Santos? Het systeem "voelt" niet als biopace. Maar of het wat is weet ik pas na een paar 1000 km fietsen. Vaak gaan dingen pas "irriteren" wanneer je er langer mee rond rijdt. Maar omdat ik vlak voor een tocht zit van een paar maanden moet ik besluiten of ik dit mee wil nemen of dat ik toch maar de oude vertrouwde tandwielen er weer op zet. Vandaar dat ik benieuwd naar meningen van mensen die er daadwerkelijk mee hebben gefietst. En vooral naar mensen die ermee hebben gefietst op een fiets bepakt met 20 kilo (meer of minder) bagage.
Eric, heb je ermee gefietst? Wat was er verkeerd aan?
Groet,
Marco

Rotor heeft wel erg veel dure woorden nodig om uit te leggen dat het enige verschil met Biopace een kwartslag draai is.

Vraag: gaan die bouten waarmee het blad vastzit het een paar duizend kilometer uithouden? Of beter gezegd: gaat het blad het uithouden op de manier zoals het is bevestigd?

Volgens mij ga je de veer in de kettingspanner ook flink testen, of kan dat geen kwaad?

Hoi Zuiz,
De kettingspanner gebruik ik niet. Ik heb een eccentrische trapas en volgens Rotor is het verschil in kettingspanning voldoende klein om door zonder kettingspanner te rijden. Of dat zo is weet ik over een paar duizend kilometer :lol:
Tijdens het monteren was dat inderdaad geen probleem.
Ik denk overigens niet dat een kettingspanner dat niet zou aankunnen. Daar komt bij dat de spanning op de ketting vooral op het bovenste gedaalte staat en niet op de ketting lager op de weg.
Maar goed, nogmaals: theoretisch kan alles kloppen (of niet), het gaat om de praktijk.
grt,
marco

Zou je op het eerste gezicht niet zeggen dat je zo'n kettingblad zonder kettingspanner kan gebruiken. Ben benieuwd.

eindgebruiker schreef:Vraag: gaan die bouten waarmee het blad vastzit het een paar duizend kilometer uithouden? Of beter gezegd: gaat het blad het uithouden op de manier zoals het is bevestigd?
Zat ik me ook al af te vragen...

eindgebruiker schreef:Vraag: gaan die bouten waarmee het blad vastzit het een paar duizend kilometer uithouden? Of beter gezegd: gaat het blad het uithouden op de manier zoals het is bevestigd?
hoop het wel :lol:
maar ik denk dat het wel mee zal vallen. De kracht op het blad is niet zijwaarts gericht maar van boven naar beneden dus de kans dat het blad door de boutjes heen wordt getrokken lijkt me niet al te groot.

Marco Meijerink schreef:De kracht op het blad is niet zijwaarts gericht maar van boven naar beneden
????

Volgens mij draait de boel rond en wordt ook op die manier belast, de boel kan wel degelijk afschuiven als het materiaal niet sterk genoeg is.
Uiteindelijk komt de bout uit bij een solide stuk materiaal in het tandwiel, dus uiteindelijk zul je er altijd wel mee door kunnen fietsen.

klopt ook weer.

Ik keek naar de zijwaartse kracht omdat ik dacht dat "eindgebruiker" daarop doelde. Jij kijkt naar de kracht waarmee het blad eventueel zou kunnen verschuiven. In theorie heb je gelijk maar als het in de praktijk zou gebeuren dan zou me dat zeer verbazen. (en als dat gebeurt wordt dat blad met een zwiep ergens de Himalaya's in gegooid waar we op dat moment waarschijnlijk aan het fietsen zijn :lol: ).......oh nee...kan niet....milieuvervuiling!

Zuiz schreef:Volgens mij ga je de veer in de kettingspanner ook flink testen, of kan dat geen kwaad?
Bij dit soort onronde tandwielen is de halve omtrek constant. Als er kettinglengte variatie ontstaat komt dat doordat het raakpunt van de ketting met de tandwielen iets omhoog en omlaag gaat. In de praktijk is dat van dezelfde ordergrootte als de lengtevariatie door fabricagetoleranties en het ongelijk slijten van het voortandwiel

Marco Meijerink schreef:
eindgebruiker schreef:Vraag: gaan die bouten waarmee het blad vastzit het een paar duizend kilometer uithouden? Of beter gezegd: gaat het blad het uithouden op de manier zoals het is bevestigd?
hoop het wel :lol:
maar ik denk dat het wel mee zal vallen. De kracht op het blad is niet zijwaarts gericht maar van boven naar beneden dus de kans dat het blad door de boutjes heen wordt getrokken lijkt me niet al te groot.
vlaktedruk en afschuifspanning is zo twee keer groter als normaal. Als Rotor er aluminium bladboutjes bij doet zou ik die gelijk rond archiveren. Alleen staal gebruiken en goed vastdraaien voor voldoende wrijving in de verbinding

Peter_K schreef:Volgens mij draait de boel rond en wordt ook op die manier belast, de boel kan wel degelijk afschuiven als het materiaal niet sterk genoeg is. Uiteindelijk komt de bout uit bij een solide stuk materiaal in het tandwiel, dus uiteindelijk zul je er altijd wel mee door kunnen fietsen.
Dat laatste is de reden dat ik Marco niet ga afraden met het ding te gaan fietsen. Ik vind de constructie er niet sterk uitzien, vooral de dunne stukjes tussen de boutjes en de as, maar je komt inderdaad uiteindelijk met je boutje in het laatste gat terecht.... :D
Leon

Na lang nadenken, testrijden, inschatten, enz heb ik besloten de Q-rings toch verder uit te testen tijdens onze tocht door Centraal Azie. Het voordeel tijdens het fietsen vind ik tot nu toe voldoende om het te proberen. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de trapas doet. Als die het goed houdt tijdens het doorsteken van bijvoorbeeld riviertjes zou het een goede vervanger kunnen zijn voor de kl... trapassen met externe lagers van Sh.... (noem geen merken :lol: )

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:Na lang nadenken, testrijden, inschatten, enz heb ik besloten de Q-rings toch verder uit te testen tijdens onze tocht door Centraal Azie. Het voordeel tijdens het fietsen vind ik tot nu toe voldoende om het te proberen. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de trapas doet. Als die het goed houdt tijdens het doorsteken van bijvoorbeeld riviertjes zou het een goede vervanger kunnen zijn voor de kl... trapassen met externe lagers van Sh.... (noem geen merken :lol: )

Groet,
Marco
Trapassen met externe lagers gaan niet stuk omdat de uitlijning niet deugt, ze gaan stuk omdat de afdichting shit is en er geen ruimte voor vet in de lagers aanwezig is. En de passingen deugen ook niet ;)

Breng je de asdiameter teug naar pak hem beet 16mm, dan zou je genoeg ruimte winnen voor een fatsoenlijk labyrint, lagers met grotere kogels. en je zou de verbinding naar de crank spelingvrij kunnen uitvoeren, bv door een licht conisch vierkant. Maar daar zal wel geen markt voor zijn :D :D :D