Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multitool - Forum Wereldfietser

Multitool

Heeft er iemand ervaring met een multitool ipv afzonderlijk gereedschap op een lange fietstocht?

he
een tool met inbus, schroevendraaier,bandenlichter en kettingpons is wel handig. alleen zien dat ze sterk genoeg zijn om kracht mee kunnen te zetten
ik heb tooltje van specialized EMT comp (27€) en ben er tevreden over
s0lar schreef:Heeft er iemand ervaring met een multitool ipv afzonderlijk gereedschap op een lange fietstocht?
[asbestos suit] Een multitool is voor onder de kerstboom[/asbestos suit] :D

m-geneering, mag ik bij deze een aanvulling doen?

[strak pak] alstublieft meneer een prachtige *kuch*prut*kuch* multitool als relatie geschenk [/strak pak]

nee maar even serieus. Multitools (mits je de goede koopt, van 120 euro etc) zijn nuttige dingen, erg practisch om mee te nemen voor kleine acties. Maar ze zijn niet gemaakt voor fiets onderhoud. Dus ga er ook maar niet vanuit dat ze het aankunnen om echt fiets repareer werk te doen.

Je kan eventueel wel een goede multitool meenemen als back up voor gekke situaties. Maar ik acht zelf de kans nog wel hoog dat bij een beetje sleutelkracht je de hele tool sloopt.

bono schreef:ik heb tooltje van specialized EMT comp (27€) en ben er tevreden over
idem

Een multitooltje was (tezamen met gecombineerde balhoofd/pedaalsleutels) voor mij voldoende om onderweg zowat mijn hele fiets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Neem wel een tooltje
- van goede kwaliteit
- met niet teveel frutsels (kijk eerst wat je nodig hebt)
- dat deelbaar is, zodat je imbus en ringsleutel tegelijk kunt gebruiken

En gebruik het niet voor je spaken (neem b.v. een Spokey).

Toen mijn tooltje overigens in een ver buitenland werd gejat heb ik losse sleutels gekocht, en dat is niet eens zoveel zwaarder. (OK, ik ben geen grammenjager :-)

Het is mijn eerste tocht van langer dan een week. Ik dacht aan een Alien II.
Als iemand me een lijstje kan geven van de benodigde sleutels en gereedschap kan ik alles apart meenemen.

s0lar schreef:Het is mijn eerste tocht van langer dan een week. Ik dacht aan een Alien II.
Als iemand me een lijstje kan geven van de benodigde sleutels en gereedschap kan ik alles apart meenemen.
Ja ;-) Dat hangt er natuurlijk van af wat er op je fiets zit. En als je dat niet weet kun je je afvragen of je dat gereedschap ooit wel gaat gebruiken.

Maar goed, zelf heb ik een setje imbussleutels (2-8 mm), ring/steeksleutel 8, 10 en 13 mm, platte en kruiskopschroevendraaier, spaaksleutel en kettingpons.

(En dan nog balhoofdsleutels (32 mm) annex pedaalsleutel (15 mm))

Ik heb een deore lx schakelsysteem 3*8. Magura hs11 remmen. Kantelbaar stuur, barends, gewone pedalen (geen spd) en een vrij normaal zadel.

Het gaat er volgens mij niet zozeer om wat voor onderdelen er op je fiets zitten maar waar die onderdelen mee vast zitten. je wilt tenslotte die onderdelen los maken of juist vast.

Kortom: Ga je fiets eens bestuderen en kijk waar alles mee vast zit.
Ga je fiets zowiezo eens bestuderen en zelf onderhouden. Zo leer je je fiets kennen en bouw je een band op met dat stuk ijzer/aluminium.
Je krijgt er meer gevoel mee.
Ik heb het idee dat dat ook ten goede komt van de levensduur van je fiets. Gewoon omdat je voorzichtiger wordt en je je fiets beter gaat aanvoelen.

En als je dan nog onzeker bent over wat je wel en niet mee moet nemen.
ik neem vaak gewoon een waterpomptang mee daar kan je echt alles mee los krijgen.

Auw! Een waterpomptang, daar kan je echt alles mee slopen ;-)

eindgebruiker schreef:Auw! Een waterpomptang, daar kan je echt alles mee slopen ;-)
Of je neemt z'n grote broer de pijpetang mee: die heet in het vak een Moordenaar. :D
(en bonuspunten voor de correcte vertaling van Straaljager ;) )

Beste s0lar,

Een paar jaar geleden vond ik dat iemand vloekte als hij/zij toegaf een multitool mee te nemen inplaats van ECHT gereedschap. En ik bevond mij in een omgeving dat iedereen het daar mee eens was (of ik met mijn omgeving :lol: ).
Voor een tocht waar gewicht echt crusiaal was heb ik toen toch een multitool meegenomen.....met knikkende knieën.....
Achteraf moest ik toegeven dat een goede fietsmultitool enorm handig is en dat ik positief verrast ben over de kwaliteit. Ik heb dat ding nu 5 jaar en kan er een groot gedeelte van mijn fietsreparaties mee doen. Alleen sleutels voor bv de naaf of de bracket moet je apart meenemen.

s0lar schreef:Het is mijn eerste tocht van langer dan een week. Ik dacht aan een Alien II.
Als iemand me een lijstje kan geven van de benodigde sleutels en gereedschap kan ik alles apart meenemen.
Ik denk dat je zelf dat lijstje moet maken. Bekijk wat je zelf wilt, en kunt, repareren. Ga na hoe dat moet en dan weet je ook wat je nodig hebt. Als ik je een lijstje geef en je weet dan niet wat je ermee moet dan heb je er niet heel erg veel aan.
Groet,
Marco

Bedankt Marco,

ik kan zelf sleutelen aan remmen en derailleur. Maar spaken ken ik niks van. Trapas vervangen lukt me ook, evenals cranks. Casette en dergelijk lukt ook nog al twijfel ik dat ik daar iets mee ben zolang ik geen reservercasette meeneem. Bandenplakken kan ik ook natuurlijk.

Ik neem al jaren zo'n multitool mee (thans een Topeak Alien), bevalt uitstekend voor kleine reparaties. Aan balhoofd of trapas sleutel ik niet graag (en gelukkig hoefde dat nooit). Onderweg kan je in geval van nood wel een autogarage opzoeken waar je wel een passende sleutel kan lenen. Ik neem wel altijd een freewheelafnemer mee voor het geval dat een spaak aan de freewheelzijde moet worden vervangen. Ook nooit nodig gehad onderweg.

eindgebruiker schreef:Een multitooltje was (tezamen met gecombineerde balhoofd/pedaalsleutels) voor mij voldoende om onderweg zowat mijn hele fiets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
grappig, nooit geweten dat je dat achterste gedeelte van een condor framebuis(de grote ronde) ook uit elkaar kon halen :)
Ik wilde dit topic omhoog halen, aangezien ik een multitool (inclusief kettingpons) voor op fietsvakantie overweeg en me afvraag welke de beste is en waarom. Via Google kan ik niet veel nuttigs vinden helaas.
Ik twijfel tussen Parktools, Birzman, Lezyne of Crank Brothers. Of zie ik nog iets over het hoofd?

De Parktools heeft als voordeel dat het deelbaar is en je dus los de inbus en los de sleutels kan gebruiken. Maar ik las hier en daar dat de kwaliteit te wensen overlaat (o.a. door kunststoffen houders) en deze is erg zwaar 336 gram. Het voordeel van die andere merken is dat ze beduidend lichter (en sterker?) zijn, maar dus niet deelbaar. Bovendien is het op dit moment wel een vereiste dat er met de kettingpons ook 7 speed kettingen te ponsen zijn en vaak bij die kleine lichte tools zijn ze alleen geschikt voor 9 of 10 speed.
Ik heb een Lezyne en die bevalt prima. Met de kettingpons heb ik ook wel eens een (8s) ketting losgehaald, gewoon om er zeker van te zijn dat het daarmee ook lukt (en dat lukte vrij soepel).

Wat betreft het ontbreken van deelbaarheid: ik mis het niet. Met de imbussen kun je soms wel wat moeilijk bij de bouten op de fiets. Gewoon alle bouten langsgaan om te zien of je er met de minitool bij kunt.
Ik heb een Crankbrothers en die ziet er op een plaatje heel gelikt uit, maar de werkelijkheid valt tegen. Ik denk dat ik met een paar goed gekozen inbussleutels, mijn Gedore 10-12 mm steeksleuteltje, een Spokey, en een losse kettingpons net zo zwaar uit ben, en beter gereedschap heb.
Wim