Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enkeltje naar Argentinie, is dat mogelijk? - Forum Wereldfietser

Enkeltje naar Argentinie, is dat mogelijk?

Ik ben van plan om eind juni naar Argentinie te gaan, en omdat ik daar nog nooit geweest ben, weet ik niet hoe dat mij zal bevallen. Daarom heb ik een enkeltje gekocht en beslis daar hoe lang ik blijf. Nu heb ik gehoord dat je dan niet door de douane komt omdat je een retourticket moet hebben. Weet iemand hier hoe dat alles zit? Want misschien ga ik daar ook wel naar Chili of een ander land.

groeten,

Er zijn wel landen die daar moeilijk over doen. Genoeg geld bij je hebben is wel eens een antwoord. De beste plek om een gezaghebbend antwoord te krijgen is bij het Argentijnse consulaat. Was je enkeltje niet erg duur (retourtjes zijn tegenwoordig vaak goedkoper)?
Wim

Bereid je maar voor op een lang verblijf in dat heerlijke fietsland.

Binnen Argentinië kun je makkelijk, redelijk goedkoop en behoorlijk luxe grote afstanden overbruggen per (slaap)bus. Een retour hoeft wat dat betreft geen problemen op te leveren. Ben zelf met een superluxe slaapbus (van Flechabus) van Tucumán terug naar Buenos Aires gereisd. De fiets moest helaas apart vervoerd. Pak die goed in!

Een binnenlandse/continentale vlucht is ook een mogelijkheid die misschien goedkoper (retour+continentale vlucht) uitpakt dan twee enkeltjes. Voordeel van twee enkeltjes is natuurlijk dat er geen maximum verblijfsduur aan gekoppeld is.

In 2000 hebben wij een enkeltje (vliegticket) naar Buenos Aires gekocht. Geen probleem gehad bij de douane.
Willem schreef: "De beste plek om een gezaghebbend antwoord te krijgen is bij het Argentijnse consulaat".
In theorie klopt dat, in de praktijk valt dat vaak tegen. Het Argentijnse consulaat in NL zal je een antwoord volgens de regels geven.
Maar juist bij het wel- of niet toegelaten worden tot een land is het menselijk contact tussen jou en de douanebeambte essentieel. Er zit altijd rek in de regels en bij een enkele reis zoek je die rek op.
Zorg ervoor dat je een goed antwoord klaar hebt voor wat betreft je reisplannen zijn. Zorg er ook voor dat je kunt uitleggen waarom je een enkeltje hebt en hoe en wanneer je het land wil verlaten. Als je bv al een vliegticket van Santiago (Chili) terug naar huis hebt zul je al een stuk minder problemen hebben. En zorg ervoor dat je kunt aantonen dat je voldoende geld hebt om je veblijf te betalen.

Groet,
Marco

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ja ik was al bang voor die 'rek'. Zou een ticket van Salta (AR) naar Santiago (Chili) genoeg zijn? Ik heb niet zoveel zin om een hoop problemen te krijgen bij de douane in Madrid, maar ook heb ik niet zoveel zin om een dure ticket terug naar Europa te kopen wanneer ik deze niet ga gebruiken en het omboeken (datum) kost ook zo'n 100 euro, als dat al mogelijk is om vanuit een andere stad terug te vliegen. Consulaten heb ik al gebeld, die geven ook geen duidelijk antwoord, of ze zeggen dat een retour noodzakelijk is. Maar ja wat wordt exact onder retour verstaan. Zijn er meer mensen met ervaring die die kant op gegaan zijn met een enkeltje?

Heb je al wel naar de prijzen gekeken? Meestal zijn retourtjes zowizo goedkoper.

Wat je wel kan doen is om een retour te boeken. Vliegen naar Argentinie en terug vanaf Chili. Volgens Kilroytravels(soms erg goedkoop voor studenten) is dat geen enkel probleem. Datum kan je hier bij de meeste tickets ook kosteloos veranderen. Ze vertelde me dat het inderdaad wel erg moeilijk is om je eindbestemming te veranderen.

Je kan ook gewoon een retourticket boeken en eventueel met binnelands vervoer weer terug naar het vliegveld!

Suc6!

ik had gevonden bij aerolines Argentinas dat retourtjes zelfs duurder waren, dat is wanneer er meer dan 3 maanden tussen heen en terugvlucht zit. Ik zal eens bij Kilroytravels kijken. Kostenloos de datum veranderen is wel de oplossing van mijn probleem natuurlijk.

Ik heb even naar Kilroytravels gebeld en het omboeken is 30 euro, dat is nogwel te doen. Bedankt voor de reacties.

@Marinus

Ik weet niet of je student bent of onder de 30 jaar oud bent? In die gevallen krijg je nog extra korting en ik dacht dat overboeking van datum dan zelfs gratis was.

Afgelopen jaar zijn wij vanaf Istanbul met KLM gevlogen. Dit hadden we geboekt via kilroytravels. Opzich ging alles goed, maar je moet wel goed opletten of ze je fiets goed inboeken. Bij ons konden ze telkens niet vertellen of de fiets nu meemocht of niet. Na een aantal keer contact met kilroy heb ik maar even naar KLM gebeld, wat KLM niet leuk vond! Volgens KLM was de fiets AL LANG ingeboekt en was er dus geen enkel probleem :D (Waarom ze dat niet vertelden bij kilroy is me een groot raadsel :shock:

Prima ervaring met British Airways retour Buenos Aires. Kijk wel hoelang het ticket geldig is en de voorwaarden voor het meenemen van een fiets (zie ook bericht van Bert over KLM). In de regel hoe langer geldig, hoe duurder. Als je dus echt lang weg wilt (>1 jaar), maakt het misschien niet meer uit t.o.v. twee enkeltjes. Bij BA geen problemen met bijbetalen bij twee-stuks systeem (vorig jaar juli/oktober).

British Airways is sinds februari 2007 de meest fietsvriendelijke luchtvaartmij. Ongeacht of het piece-system of het weight-system van toepassing is, mag je daarboven een sportuitrusting - waaronder ook een fiets valt - meenemen.

Gerd

N.B. Nee, ik heb geen aandelen.

Die goedkope flexibele studenten tickets zijn bijna allemaal uitverkocht al, zelfs in de komende paar maanden. Weet iemand nog een luchtvaartmaatschappij die een beetje relaxt flexibel is in het veranderen van de datum?

Ik zou niet in juni naar Argentinie gaan om daar te fietsen, want dan begint daar de winter. Je kunt beter wachten tot december, want dan begint daar de zomer.

ik ga ook niet in juni fietsen, maar ik ga er dan wel heen, ik blijf daar eerst een tijdje en fietsen ga ik wat later doen, daarom is het nog niet echt zeker wanneer ik terug ga.

Ik vlieg in septmeber naar Argentinie. Mijn plan in om via Chili naar het noorden te rijden en misschien langer dan en jaar onderweg te zijn. Ik wilde in eerste instantie ook een enkeltje, maar de kans is aanwezig dat je of op schiphol of bij een stussenstop of op plaats van bestemming teruggestuurd wordt naar nederland. Dit omdat je niet kan aantonen dat je het land weer gaan verlaten.
Wat ik heb gedaan is een retourticket genomen met vertrek uit Los Angeles naar NL,(LA omdat dat het goedkoopste was,goedkoper dan Buenos aires weer naar NL.)
Aangezien je zonder visum binnen 3 maanden het land weer uitmoet , heb ik mijn retourticket binnen 3 maanden geboekt. Als ik dan daar aankom hoef ik alleen een mailtje te sturen naar kilroy en zij veranderen het dan tot een jaar. Hett is dus puur een formaliteit om het land zoder problemen in te komen.
Houd er ook rekening mee dat je als je langer dan 3 maand in 1 land blijft je even over de grens wipt als je geen visum hebt.

@Bert
In de Argentijnse winter is het prima fietsen, mits je niet te zuidelijk komt. Vorig jaar begin juli begonnen in Buenos Aires naar het westen, met een bochtje door Uruguay om de grote stad uit te komen (veerboot BA-Colonia). Soms in T-shirt kunnen fietsen, meestal met een jasje aan. 's Avonds koelt het wel aardig af. Een beetje zoals eind september/begin oktober in Nederland kunnen zijn, maar landinwaarts wel met veel drogere lucht, dus het voelt aangenamer. En geen drupje regen.

De weersverwachting in Buenas Aires voor morgen is maximaal 10 graden en minimaal 2 graden met bewolking. Ik vind dat toch echt wel koud, terwijl de winter daar nog moet beginnen.
Ik vond het in de Andes zelfs in november nog koud. Ook op de nog niet eens zo grote hoogte van 500 meter.
Dat was wel ter hoogte van het Chileense Merendistrict, waar ik de grens ben overgestoken.
Een ander nadeel wordt gevormd door de korte dagen, terwijl je in Europa in dezelfde periode nog tot 10:00 uur 's avonds in het daglicht voor je tentje zit. Ga je dan 's avond in de kou en het donker niet denken: "Waarom ga ik zover weg?"

Tja teruggestuurd worden, ik zat te denken dat wanneer dat zich zou aandoen ik daar ter plekke een terugticket koop, wat een gedoe allemaal zeg.

Dan koop je toch gewoon bij KLM, Britsh Airways etc. een ticket? Verzet daarna gewoon de datum, kost op zijn hoogst 100 euro.