Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom een kilometerteller? - Forum Wereldfietser

Waarom een kilometerteller?

Er zijn nu twee actuele topics over kilometertellers. Waar ik zo benieuwd naar ben is waarom mensen kiezen voor een kilometerteller, draadloos/niet draadloos, met hoogtemeter, hartslagmeter enz.
Waarom wil je dit allemaal weten en meten? Ik kom op het internet allemaal reisverslagen tegen waarin mensen tabellen opnemen met daarin de afstand, gemiddelde snelheid die dag (soms tot twee achter de komma), op welke hoogte ze hebben gefietst (evt met grafiek) enz. Wat is hier leuk aan? En zijn er mensen die nooit met een teller fietsen?

Ik heb vroegah ook gefietst met zo'n teller bij het voorwiel en als ik dan bijna 1000 km had gefietst dan leunde ik zo ver mogelijk over het stuur om de teller te zien verspringen van 999 naar 1000. Nu interesseert dat me niet meer.

Afbeelding

Zelf heb ik een Polar cs200 en de belangrijkste reden waarom ik hiervoor heb gekozen is de hartslagmeter, hier haal ik de meeste informatie uit. En hij is draadloos waardoor er geen kabeltjes meer stuk kunnen gaan. De rest is mooi meegenomen. Het leek me in eerste instantie ook wel wat om tabellen te vullen via de site van Polar (via computerlink) maar dat is er nooit van gekomen omdat ik het achteraf toch niet zo interessant vindt.

helpt bij het navigeren.
Wim
mazzeltovv schreef:... Het leek me in eerste instantie ook wel wat om ... maar dat is er nooit van gekomen omdat ik het achteraf toch niet zo interessant vindt.
Kijk, dat duidt al aan wat ik ga bedoelen. Als het niet echt noodzakelijk is allemaal geldt ook voor tellers de 80-20-regel. Voor 20% van het geld heb je 80% van de fun.
Leon

Wij gebruiken er eentje met draadje, omdat die draadloze gevallen het bij hevige regen wel eens af laten weten of soms stoort iets de ontvangst en rij je ineens 80 km/uur op een vlakke weg :shock:

Waarom hebben we zo'n ding?

Tsja, soms werkt het motiverend. Ik vind het wel fijn om te weten hoeveel we die dag nou gefietst hebben en hoeveel totaal in een vakantie, dat kunnen overwinningen zijn op jezelf. Je kunt jezelf wellicht verbeteren door hetgeen je ziet tijdens trainingen en voorbereidingen van vakanties.

Ik kijk het allerliefst om me heen als ik fiets, soms tot ergernis van Elmar (want dan heb ik even niet opgelet en zit ik in z'n achterwiel :wink: ), maar toch vind ik het fijn om op de hoogte te zijn van de snelheid en de totale afstand.

Je moet soms toch wel zwoegen om vooruit te komen en dan krijg je er cijfertjes voor terug, een soort beloning! :D

Persoonlijk zou ik niet zonder kilometerteller willen fietsen.

En achteraf is het ook minder interessant, maar tijdens het fietsen vind ik het erg fijn. In verlaten gebieden is het ook handig om te weten hoever je ongeveer nog moet naar het volgende punt waar eten en drinken te krijgen is.

fietsjunks schreef: Je moet soms toch wel zwoegen om vooruit te komen en dan krijg je er cijfertjes voor terug, een soort beloning! :D
Ik kijk pas op de dagafstand als ik op plaats van bestemming ben omdat die cijfertjes soms ook demotiveren... :(

mazzeltovv schreef:
fietsjunks schreef: Je moet soms toch wel zwoegen om vooruit te komen en dan krijg je er cijfertjes voor terug, een soort beloning! :D
Ik kijk pas op de dagafstand als ik op plaats van bestemming ben omdat die cijfertjes soms ook demotiveren... :(
Of je juist weer aanzetten om toch wat meer je best te doen!

In afgelegen gebieden, is het toch wel heel erg handig om te weten hoeveel km je gefietst hebt.

Willem Jongman schreef:helpt bij het navigeren.
Wim
Precies.
Als je op de kaart ziet dat je na ongeveer 3 km linksaf moet slaan kun je op computertje zien waar dat ongeveer is. Het helpt je ook je bestemming om te gaan overnachten te plannen als je weet hoeveel km je nog ongeveer kunt fietsen.

Bovendien, het eerste wat het thuisfront vraagt als je weer terug bent is: 'hoeveel km heb je gefietst?'

Ik wil met enige regelmaat weten hoe hard ik ga. Aan de snelheid kan ik ook aardig mijn conditie in de gaten houden.
Ik wil de snelheid zien op momenten dat ik van het fietspad af ga en de rijbaan op ga, ik wil dan zeker 40 km/h hebben om het snelheidsverschil (ten opzichte van 50 km/h) niet te groot te laten zijn
De kadansmeter is een nuttig middel om overbelasting van de knieën tegen te gaan. Zeker bij langere ritten als ik vermoeid raak, helpt de kadansmeter me om pijnlijke knieën te voorkomen.
De totaalafstand van de fiets wil ik ook weten om te zien om de hoeveel kilometer ik gemiddeld lek rijd, om te zien hoeveel kilometer een band meegaat qua slijtage.
De dagteller, gemiddelde snelheid, maximumsnelheid en tripafstand vind ik gewoon leuk om de wedstrijd met mezelf aan te gaan.
Verder gebruik ik de dagteller ook om de kilomters bij te houden voor http://www.fietsenscoort.nl en ook wel eens voor kilometervergoeding als ik voor het werk weg moet.

Dat is het wel zo'n beetje.
De dagafstanden varieren bij mij van zo'n 12km (3 uur fietsen) tot 150km (7 uur trappen). Daarom zegt de afstand me weinig. Soms is lokaal vragen hoe lang een bus over het traject doet dan ook erg betrouwbaar: 1,5 uur bus = 1 dag fietsen. In geaccidenteerd terrein werkt het ongeveer anders: 1 uur bus = 1 dag fietsen.
Dit heeft mij betrouwbaar door de hooggebergten, de woestijnen en de jungle van Zuid-Amerika heen geholpen.
Helaas is de snelheid ook soms demotiverend. In de woestijn heb ik eens gehad dat het uitzicht eerst nog minimaal 10000 meter was. Dat verminderde gedurende de ochtend naar zo'n 100 meter (minder dan 1% dus...). De snelheid ging omlaag van ergens voorin de 20's, naar 9km/u (met uitschieters naar 7km/u). Leuke feitjes, maar niet leuk fietsen en de snelheid aflezen werkt op zo'n moment toch echt demotiverend. Zeker bij felle zon middenin een woestijn met gevoelstemperatuur waarschijnlijk >60 graden...

Om deze redenen ben ik nu overgestapt op een erg geavanceerde fietscomputer: hij vertelt me m'n globale snelheid (zonder komma), m'n afgelegde afstand (met wel 2 cijfers achter de komma) en de totaal afgelegde afstand (ook zonder komma).
Na 6 uur stelt hij vanzelf weer de dagafstand op 0 in. Door deze afwezigheid van knopjes kan er ook weinig stuk gaan.
Ik vraag me alleen af hoe het zit met de waterdichtheid. Mijn Cateye van 30 euro kon dus niet tegen een enkel tropisch regenbuitje...
Hij kostte ongeveer 12,50 euro.

Een hoogtemeter vind ik dan wel weer handig en leuk. Omdat ik tot nu toe op zo'n 4700m hoogte geslapen heb en 4800m hoogte gefietst, wil ik deze persoonlijke hoogterecords nog eens gaan verbeteren (niet verbreken) in de Himalaya. Ik denk er aan een losse hoogtemeter hiervoor te gebruiken. Hoe ik de tijd af wil lezen op volgende grotere reizen weet ik nog niet: misschien is het wel helemaal niet nodig, maar ergens toch ook wel handig om globaal te kunnen schatten hoeveel dagen je nog moet fietsen naar de volgende bevoorradingsmogelijkheid.

Natuurlijk is een km-teller niet per se nodig, maar toch. Het geeft mij extra motivatie om een bepaalde afstand te fietsen. Zo wil ik eigenlijk elk weekend een rit van 100km of meer maken. Met slecht weer of door weer eens slecht gegeten te hebben is dat voor dit luxepaardje soms een kwestie van hangen en wurgen, maar die km-teller... die helpt me er dan weer door. Dat van die hoogtemeter: die heb ik ook, maar het werkt natuurlijk niet echt goed met al die luchtdrukverschillen. Vooral leuke gadget. En hij geeft ook de temperatuur aan: een bevestiging van hoe zwaar je het toch hebt als ie 43 graden aangeeft.

Samengevat: motivatie, voldoening, bevestiging, gadget.

Afbeelding
Mijn laatste fietscomputer werkt via de satteliet. Een echte gadget, registreert lokatie, snelheid, hoogte en je kan achteraf alle gegevens downloaden naar de pc. De hoogteaanduiding wisselt wel eens, plm +/- 10m ijlt ook behoorlijk na, best frusterend als je al aan het klimmen bent en de hoogte onveranderd op het scherm blijft
:wink: Bij hoge gebouwen of dik bladerdek valt het signaal wel eens weg en mis je dus een aantal gefietste km's.

mazzeltovv schreef:Ik kijk pas op de dagafstand als ik op plaats van bestemming ben omdat die cijfertjes soms ook demotiveren... :(
Precies! Ook het gemiddelde wil ik onderweg meestal niet zien! :? :cry:
Het nut van het apparaat ligt er voor mij in de eerst plaats in dat ik af en toe wil zien hoe snel het gaat. Met name in afdalingen is het wel eens schrikken. Daarnaast is een kilometerteller handig in verband met onderhoud. Ik weet van een aantal onderdelen hoe vaak ze in mijn fietspraktijk* vervangen moeten worden en dus kan ik daarop inspelen voordat het zo ver is, uitgaande van een regel die Marten G eens heeft gesteld: "ga niet op vakantie met een fiets met onderdelen waarvan je weet dat ze de komende 1000 km vervangen moeten worden".
Leon

*: wat dus weinig zegt over andermans praktijk

Leon schreef:Precies! Ook het gemiddelde wil ik onderweg meestal niet zien! :? :cry:
Ik wil het gemiddelde normaal gesproken ook niet zien maar soms gebruik ik het gemiddelde om er nog een schepje bovenop te doen om bv een mooi rond getal te krijgen.
Informatie die voor mij belangrijk is wil ik in één oogopslag kunnen zien zoals snelheid en hartslag. Achteraf blader ik door het scherm voor de andere cijfers en het is leuk om te zien hoeveel calorieën ik verbrand heb.
Handig aan m'n polar is ook dat ie voor zeven dagen informatie opslaat.

mazzeltovv schreef:en het is leuk om te zien hoeveel calorieën ik verbrand heb.
Ja, leuk om te zien dat je na een dag van zware beklimmingen amper calorieen hebt verbruikt omdat je maar met 7 km/u omhoog kroop. En de volgende dag, in de afdaling, natuurlijk een waanzinnig calorieverbruik omdat je zo zwaar fietst dat je wel 60 km/u haalt. :?

Peter Rodenburg schreef:
mazzeltovv schreef:en het is leuk om te zien hoeveel calorieën ik verbrand heb.
Ja, leuk om te zien dat je na een dag van zware beklimmingen amper calorieen hebt verbruikt omdat je maar met 7 km/u omhoog kroop. En de volgende dag, in de afdaling, natuurlijk een waanzinnig calorieverbruik omdat je zo zwaar fietst dat je wel 60 km/u haalt. :?
Nou, als ik met volle bepakking met 7 km/u een berg beklim dan zal de hartslag waarschijnlijk boven de 160 zitten dus er worden dan flink wat calorieen verbrand. In een afdaling met 60 km/u kan de hartslag ook flink oplopen als het een gevaarlijke afdaling is dus de kans bestaat dat je bijna evenveel calorieen verbrand zij het dat dit van korte duur zal zijn.