Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met SPD dualpedalen - Forum Wereldfietser

Ervaring met SPD dualpedalen

Ik ben voor m'n ligfiets op zoek naar een gecombineerd gewoon met SPD pedaal. Ik zie me zelf door de week naar m'n werk nl niet iedere keer van schoeisel wisselen dus vandaar dat ik opzoek ben naar een combipedaal. Wie heeft goede ervaringen met welk type?? Waar moet ik op letten bij de aanschaf, want ik heb nl helemaal geen ervaring met SPD.

Bedankt,

Marianne

Ik rijd al jaren met die combi pedalen en ben er erg tevreden over. Het enige nadeel is dat je altijd maar één kant van het pedaal kunt gebruiken :wink:. Klinkt stom, maar soms is het even lastig. Vooral op de momenten dat je met SPD rijdt. Het is een handigheid om je schoen in de pedalen te klikken en als je dan slechts één kant kunt gebruiken, moet je meer je best doen.

Ik heb trouwens deze(of de voorloper ervan).

Ik heb hier thuis 4 fietsen met die combipedalen. 3 fietsen met die van Shimano en 1 fiets met die van BBB.
De Shimano pedalen vind ik een stuk steviger ogen dan die van BBB (die een beetje ielig eruit zien)

Ervaring? Tja, beide merken doen het gewoon goed.
Ik heb duopedalen gekocht om ook met normaal schoeisel erop te kunnen fietsen. De praktijk? Ik heb fiets/loopschoenen van Shimano waar ik ook op het werk gewoon op rondloop. De pedaalkant zónder klikgedeelte gebruik ik nagenoeg niet.

WFvN schreef:Ik heb hier thuis 4 fietsen met die combipedalen. 3 fietsen met die van Shimano en 1 fiets met die van BBB.
De Shimano pedalen vind ik een stuk steviger ogen dan die van BBB (die een beetje ielig eruit zien)

Ervaring? Tja, beide merken doen het gewoon goed.
Ik heb duopedalen gekocht om ook met normaal schoeisel erop te kunnen fietsen. De praktijk? Ik heb fiets/loopschoenen van Shimano waar ik ook op het werk gewoon op rondloop. De pedaalkant zónder klikgedeelte gebruik ik nagenoeg niet.
Er is nu ook net een nieuw Shimano combipedaal bijgekomen, een combinatie van SPD en een platformpedaal (de originele =spd/kooi)

Ik heb slechte ervaring met de combi pedalen van BBB want die heb ik na één fietsvakantie al kapotgetrapt. Tsja, soms is goedkoop duurkoop.
Maar toen ze nog wel werkten heb ik er ook wel plezier van gehad maar zoals Jarno al schrijft is het wel even wennen dat je maar één kant kunt gebruiken.
Dit jaar ga ik voor het eerst platformpedalen proberen i.c.m. Teva sandalen.

de shimano duoos die ik heb zijn prima ik baal er wel van dat ze als een gek roesten.
ik heb ze nu 1 jaar en er zit geen glimmend stukje metaal meer aan.
Hoi Marianne,

Ik heb de PD-M324 van shimano op mijn vakantiefiets. Ik ben er tevreden over. Ik heb ze met de shimano sandalen altijd wat losstaan. Met de shimano winterschoenen staan ze steviger ingesteld. De zomerschoen staan ze er, je raad het al, tussen in. Die instelling van de veerspanning om in en vooral uit te kunnen klikken is wel prettig. Dat is wel iets om op te letten als je een keuze maakt. Wat ook prettig is dat de inklik zijde altijd boven komt. Dat klikt makkelijk in. De vlakke zijde is zwaarder en die kant draai je toch wel snel omhoog in de Teva's.

Op de MTB heb ik dubbelzijdige XTR inklik pedalen zitten. Op de Race fiets die ik had zitten SPD-R inklik pedalen.

Ik ben er wel een voorstander van. Het geeft je de mogelijkheid ook in de opgaande beweging van je voet kracht te zetten. Bij heuvels of bobbeld glij je niet van het pedaal af. In de drukke stad klik ik niet in Dan gebruik ik de niet-in-klik zijde. Ook met de teva's aan gebruik ik de vlakke kant.

Eventueel kun je met kunstof op-klik-setjes er weer een vlak pedaal van maken.

Als je eens wil proberen heb ik hier wel een setje PD-M505 liggen. Dat is met een dubbele inklik kant. Die heb ik op de EZB (ZitFiets) van Giant gehad. Je kunt ze wel eens lenen als je belangstelling hebt. Neem ik ze mee naar het ontmoetingsweekend in Twente.

Mijn broer heeft ze eerder geleend om te testen op zijn Flevo Bike. Hij heeft ook de PD-M324 gekocht.

Ik heb ook nog een setje met enkele in-klik-kant en een gladde kant maar liggen maar die zijn zeker niet fijn.

Groetje,

Eric (ex-shimano testrijder)

Er wordt gesproken over dat die combipedalen van Shimano met het SPD-gedeelte naar boven gaan hangen doordat de 'normale' kant van het pedaal zwaarder is.

Ik vraag me af of dat wel is wat ze wil. Ze wil immers ook (meen ik te lezen) vrij vaak zónder klikgedoetje rijden dus als dan telkens de klikzijde boven zit.....

Verder zag ik net pas dat ze spreekt over eenligfiets. Mijn 4 genoemde fietsen zijn ook allemaal ligfietsn (goed, 2 van mij, 2 van m'n vrouw). Bij ligfietsen is de stand van de benen/voeten natuurlijk totaal anders. Ik zit dus tegen de zijkant van zo'n pedaal aan te kijken als ik in wil klikken. Maar goed, ik kan met m'n voet naar boven duwen voordat ik op het pedaal ga staan, dan heb ik de 'normale' kant maar als ik met m'n voet naar beneden beweeg als ik het pedaal raak, dan zal ik de SPD-kant onder m'n voeten krijgen.

Maar ik vind die andere pedalen die hier genoemd staan wel interessant; toch enigszins normale pedalen aan beide kanten en ook aan beide kanten SPD: Shimano : PD-M647 Pedalen
Afbeelding

Maar persoonlijk lijkt mij Frog (ofzo) nog wat prettiger in verband met meer bewegingsvrijheid van de voet.

Het voordeel als de boven en onderzijde niet in evenwicht(balans) is, dat altijd 1 zijde bovon komt. Als ze nieuw zijn is het vet nog stroef en merk je hoe lastig het is als je eerst moet kijken wat de stand is (klik of nietklik boven?), voordat je kunt inklikken.

Dan trap je nog wel eens mis en glij je van de pedaal. Voor een ligfiets hangt het in-klik deel ook naar boven en kijk je tegen de zijkant van de trapper aan. Dan moet je van boven af inklikken. Voetje omhoog ietsje draaien en inklikken.

Bij de PD-M647 Pedalen is het de keuze. Steekt het inklik deel uit, dan voel je dat in je zool bij je Teva's. Zit het inklikdeel lager of gelijk aan de bovenzijde van het pedaal, dan moeten je plaatjes uitsteken om in te klikken. Bij mij zitten de plaatjes in de zool waardoor ik ook over parket kan lopen zonder deuken te maken. Bij schoenen waar de plaatjes uitsteken, kan dat niet zonder schade en loop je dus altijd op het plaatje en plaats van de zool.

Reuze handig maar is het verstandig? :roll:

Succes met je keuze! :!:

Eric op de Fiets schreef:Bij de PD-M647 Pedalen is het de keuze. Steekt het inklik deel uit, dan voel je dat in je zool bij je Teva's. Zit het inklikdeel lager of gelijk aan de bovenzijde van het pedaal, dan moeten je plaatjes uitsteken om in te klikken. Bij mij zitten de plaatjes in de zool waardoor ik ook over parket kan lopen zonder deuken te maken. Bij schoenen waar de plaatjes uitsteken, kan dat niet zonder schade en loop je dus altijd op het plaatje en plaats van de zool.

Reuze handig maar is het verstandig? :roll:
Daar zeg je zoiets! Ik heb alleen ervaring met die andere combipedalen en had hier niet aan gedacht. En inderaad, ik heb ook mijn plaatjes binnen de zool zitten zodat ik er echt gewoon op kan lopen.

@Marten: Wat is het voordeel van de nieuwe combi van SPD en platformpedalen tov de huidige combipedalen?

Marianne schreef:@Marten: Wat is het voordeel van de nieuwe combi van SPD en platformpedalen tov de huidige combipedalen?
de nieuwe pd-a530 pedalen hebben een groot vlak op de niet-klikkant, waar de pd a434 het met een dunne kooi doet . Met slappe zolen (of blote voeten;) ) is een groot vlak natuurlijk wel zo prettig. Een kooi heeft wel meer bite en is in sneeuw denk ik wel beter

Hoi Marten,

Ze lijken me inderdaad een stuk beter fietsen met blote voeten en beter voor zachte zolen als die van Teva. De roestbestendigheid lijkt me door het aluminium gebruik beter dan het chrome van de huidige 324 versie. Is de lagering en afdichting ook verbeterd? Ik heb vaak een tik in mijn klik en een drupje olie doet dan wonderen.

Ken jij de introductie/verkoop datum voor Nederland?

Mvgr,

Eric

lange link

Eric op de Fiets schreef:Hoi Marten,

Ze lijken me inderdaad een stuk beter fietsen met blote voeten en beter voor zachte zolen als die van Teva. De roestbestendigheid lijkt me door het aluminium gebruik beter dan het chrome van de huidige 324 versie. Is de lagering en afdichting ook verbeterd? Ik heb vaak een tik in mijn klik en een drupje olie doet dan wonderen.
standaard Shimnao-as. Niet met olie smeren maar de patroon uit het pedaal schroeven met een stuk plestik van E 1.50, klodder vet in het pedaalhuis en de zaak weer in elkaar schroeven

Ken jij de introductie/verkoop datum voor Nederland?
Ze staan in de Shimano newsletter, dus de dealers zijn geinformeerd. Maar ik ben vergeten ze te bestellen, dus ik heb nog geen backorderlijst waarop staat wanneer de container komt ;)

m-gineering schreef: Ken jij de introductie/verkoop datum voor Nederland?
Ze staan in de Shimano newsletter, dus de dealers zijn geinformeerd. Maar ik ben vergeten ze te bestellen, dus ik heb nog geen backorderlijst waarop staat wanneer de container komt ;)
Effe gebeld, en de dealers wisten het eerder dan de Shimano verkoopafdeling. Dus dat wordt ergens in het najaar