Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stelling: Forum maakt aanschaf fietsen duurder - Forum Wereldfietser

Stelling: Forum maakt aanschaf fietsen duurder

Hallo, het valt me op dat er zich regelmatig mensen melden met de vraag welke fiets het beste is gegeven een bepaald budget. Het eindresultaat is dat men na x adviezen op het forum een veel duurdere (en natuurlijk betere) fiets koopt dan men zich nog zo had voorgenomen. Ik vind dit proces wel grappig: het gebeurt steeds weer. Wie kan staven of mijn veroderstelling waar is, en zo ja, hoe dit proces eigenlijk werkt (bijv. psychologische factoren)?

N.B.
Ik heb er geen oordeel over. Ik heb zelf ook een veel duurdere (en betere) fiets gekocht dan ik me had voorgenomen, en ben er ook blij mee. Maar ik blijf de werking van zo'n formum interessant vinden.
Kan wel kloppen ja, maar het omgekeerde zie ik ook, forumleden kunnen elkaar ook wijzen op koopjes, zo zie ik regelmatig aanbiedingen van de Aldi Lidl etc voorbijkomen, of goedkope vluchten of sites waar je (voordeliger) onderdelen kunt kopen. De dure fiets die 'men' je hier heeft aangesmeerd verdien je op den duur dus toch terug!
willem.megens schreef:Het eindresultaat is dat men na x adviezen op het forum een veel duurdere (en natuurlijk betere) fiets koopt dan men zich nog zo had voorgenomen.
Dat zal ongetwijfeld regelmatig zo zijn, maar volgens mij stel je de verkeerde vraag. De prijs van de fiets is niet het belangrijkste. Waar het om gaat is of de fiets qua totaalplaatje beter aansluit bij de wensen van mensen. Als mensen door het forum afgebracht worden van het kopen van een halfords fiets en wat meer uitgeven voor een deugdelijker produkt is daar niets mis mee. Die goedkope Halfordsfiets zal waarschijnlijk niet lang mee gaan als je er vele duizenden kilometers per jaar mee wilt fietsen onder zware omstandigheden. Een in aanschaf iets duurdere fiets zou uiteindelijk per kilometer wel eens goedkoper uit kunnen vallen en levert minder irritatie op door minder problemen.

Overigens heb ik vorig jaar geinspireerd door onder andere het forum een goedkopere fiets (Snel, 1650 euro) gekocht als ik in eerste instantie van plan was (Koga 2000 euro) die daarbij ook nog iets beter aansluit op mijn wensen. Ik had enkele 'harde' eisen gedefinieerd waaraan de fiets moest voldoen. De Koga kwam het best in de buurt van die eisen, maar vond ik wat duur, vooral vergeleken met fietsen die wel aan de overige eisen voldeden, maar voorvering hadden wat ik dus niet wilde. Het forum heeft mij geinspireerd over de grenzen van de regio heen te kijken. Een deel van de besparing is overigens in de reizen (en reistijd) naar Utrecht gaan zitten maar goed voor 350 euro en een beter passende fiets mag dat wel.

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het uitgangspunt van de vragensteller. De gemiddelde vragensteller zal niet zo goed weten wat hij precies wil en/of wat hij nodig heeft voor wat hij wil. Dan kan het heel gemakkelijk gebeuren dat er zaken aangepraat worden door enthousiaste fiets freaks die eigenlijk niet zo nodig zijn. Maar dat gebeurt ook als zo iemand naar de winkel gaat. Dan is een wat onafhankelijker advies hier misschien toch beter dan de verkoop praatjes in de winkel.

mvg
Wilco

Als je 100 euro meer uitgeeft aan een fiets waar je langer mee kunt fietsen en die minder onderhoud vereist, dan bespaar je op lange termijn wel geld.
Wilco schreef: Een in aanschaf iets duurdere fiets zou uiteindelijk per kilometer wel eens goedkoper uit kunnen vallen en levert minder irritatie op door minder problemen.
Duurkoop is bijna altijd goedkoper mits je de factor tijd meerekent.
Een door mij gekochte Koga kostte in 1990 3300,- gulden en die is nu, na 17 jaar, nog steeds prima te gebruiken. Dat heeft mij dus nog geen 100 euro per jaar gekost en per gereden kilometer een paar cent. Op één gebroken versnellingskabel na, nooit pech gehad, en dat is mij ook heel erg veel waard (het is tenslotte alleen maar een vervoersmiddel).

Kortom, een paar honderd euro meer uitgeven aan beter materiaal verdiend zich vanzelf terug.

Even terug naar het begin: in een behoorlijk aantal gevallen zal een duurdere fiets kwalitatief beter zijn. Daar ben ik het ook niet mee oneens.

Het ging me meer om de factoren die ervoor zorgen dat iemand zich iets strikt kan voornemen en er vervolgens door de werking van een forum iets (soms compleet!) anders gaat doen.

Afgelopen februari stond ik op de Fiets en Wandelbeurs om informatie te geven, ondermeer over de vraag wat voor fiets je nodig hebt. Ik had daar tevoren goed over nagedacht, en in het bijzonder over de meer specifieke vraag hoe goedkoop een goede fiets mag zijn. Ook had ik nagedacht over de vraag welke bestaande fiets misschien nog goed genoeg zou kunnen zijn, of wat je zou kunnen doen om zo'n bestaande fiets (of een tweedehandse) voor weinig geld net dat beetje geschikter te maken voor een niet al te wilde vakantie. Van beide vragen had ik posters gemaakt, om mensen met een klein budget over de streep te trekken. Tot mijn verbazing en ook teleurstelling heeft niemand me daarnaar gevraagd. De vragen gingen steeds over de dure tot zelfs heel dure fietsen die daar in de stands als van Koga of Idworx stonden te glimmen. Het geld leek de mensen in de zak te branden (al kan het zijn dat mensen vooral over dure fietsen willen praten, om vervolgens een goedkope te kopen).

Ik weet niet of mensen hier op het forum een te dure fiets krijgen aangepraat. Kijk, er zijn verschillende soorten vragenstellers. De eerste categorie komt niet zoveel voor, en is die van de mensen die vragen of een fiets van Halfords of de Aldi geschikt is. Het antwoord is dan altijd een tamelijk massaal nee, en ik denk terecht. De volgende categorie is de groep mensen die echt weinig te besteden hebben (tot 500 euro), en advies willen. Het advies is dan meestal op zoek te gaan naar een goede tweedehandse, of te kijken of je valt binnen de termen van een fiets van de zaak regeling (scheelt al gauw 40% op de prijs).

De meest voorkomende categorie is die van mensen die al bij de fietsenmaker op de hoek zijn geweest, en daar een of andere glimmende hybride van meestal vaderlandse bodem aanbevolen gekregen hebben, meestal met voorvering etc. Hun budget is vaak best toereikend, maar hun kennis van de markt niet (en hun fietsenmaker weet evenmijn iets van vakantiefietsen). Die mensen krijgen hier het advies wat beter na te denken over de vraag wat ze precies met hun fiets willen, en na te denken over keuzes als staal vs alu, 26 inch vs 28 inch, brede vs smalle banden, recht stuur vs racebocht, etc. Ze worden dan ook gewezen op het meer gespecialiseerde aanbod van winkels/merken als van Avaghon, Snel, Santos, Vittorio etc etc. Volgens mij wordt er zowat elke keer dan ook gewezen op goedkope mogelijkheden als de nieuwe Dawes Sardar of de al langer bestaande Fahradmanufaktur T 400. Als je toch een nieuwe vakantiefiets gaat kopen, dan zijn die in mijn ogen niet alleen heel geschikt, maar ook ongeveer het minimum als je ook waar voor je geld wilt krijgen. Het is inderdaad deze categorie vragenstellers die dan vervolgens naar een gespecialiseerde winkel gaat, en eenmaal in de winkel meer uitgeeft dan ze aanvankelijk van plan waren. Ik denk dat ze daar dan ook vaak heel wat meer fiets voor krijgen, en ik denk ook dat ze pas in de winkel ontdekten dat er meer op de markt is dan de eerder genoemde glimmende zondagsfietsen. Ik geloof echter niet dat ik hier ooit iemand heb zien zeggen dat je voor een leuke fietsvakantie in Europa echt niet genoeg hebt aan een Sardar of T 400.

Tot slot is er dan de speciale categorie die niet alleen een goede vakantiefiets wil, maar daar ook elke dag mee naar het werk wil fietsen. Die mensen krijgen dan vaak het advies er een simpele woon-werk fiets bij te nemen, of na te denken over een Rohloff naaf, en ik denk dat dat inderdaad een goed advies is. Derailleurfietsen zijn in het dagelijks gebruik wel duur in het onderhoud.

Wim

willem.megens schreef:Het ging me meer om de factoren die ervoor zorgen dat iemand zich iets strikt kan voornemen en er vervolgens door de werking van een forum iets (soms compleet!) anders gaat doen.
Dat doen mensen ook als ze afgaan op de welgemeende adviezen van de fietsmaker. Kijk maar eens waar mensen op fietsen op zondagmiddag :shock:
Daarnaast heb je de mensen die zich niet realiseren dat een goede fiets tegenwoordig meer kost dan 750 gulden en je hebt inderdaad de mensen die de verleiding van allerlei nieuwigheden, die naderhand niet zo heel noodzakelijk blijken, niet kunnen weerstaan. Ook heb je nog de mensen die denken dat je, als je maar genoeg geld uitgeeft, een fiets krijgt die onderhoudsvrij is en waar bijna niets aan stuk kan. Die laatsten komen maar al te vaak bedrogen uit, waar dan wel weer op af te dingen is dat de fietsenmaker waar ze het vehikel gekocht hebben vrijwel geen onderhoudsadvies heeft gegeven.
Leon

willem.megens schreef:Het ging me meer om de factoren die ervoor zorgen dat iemand zich iets strikt kan voornemen en er vervolgens door de werking van een forum iets (soms compleet!) anders gaat doen.
Ik denk dat vooral de factor "onbekend met wat er te koop is" een grote rol speelt, daarnaast "wat heb je echt nodig voor welk doel".
Op dit forum is natuurlijk aardig wat kennis te vinden voor wie geen technische knobbel heeft en de kwaliteitsverschillen niet ziet. Alle nieuwe fietsen glimmen, maar glimmen ze ook nog na 10 jaar stevig gebruik!!
Michael W schreef:
Wilco schreef: Een door mij gekochte Koga kostte in 1990 3300,- gulden en die is nu, na 17 jaar, nog steeds prima te gebruiken. Dat heeft mij dus nog geen 100 euro per jaar gekost en per gereden kilometer een paar cent.
Dat is wel knap, want als ik een paar cent per kilometer verdeel over f 3300,- dan heb je 165.000 kilometer met de fiets gefietst. In die tijd zul je toch wel een paar banden, kettingen, kransjes en wat dies meer zij versleten hebben, niet?
Leon
Leon schreef:
Michael W schreef:
Wilco schreef: Een door mij gekochte Koga kostte in 1990 3300,- gulden en die is nu, na 17 jaar, nog steeds prima te gebruiken. Dat heeft mij dus nog geen 100 euro per jaar gekost en per gereden kilometer een paar cent.
Dat is wel knap, want als ik een paar cent per kilometer verdeel over f 3300,- dan heb je 165.000 kilometer met de fiets gefietst. In die tijd zul je toch wel een paar banden, kettingen, kransjes en wat dies meer zij versleten hebben, niet?
Leon
Uiteraard :? zeer veel buitenbanden, binnenbanden, zadels, spatborden, alle tandwielen, derailleur achter, kettingen, spaken, rem- en versnellingskabels etc etc. Maar omdat ik dat allemaal zelf doe blijft "duurkoop toch goedkoop".
Gewoon jaarlijks vernieuwen wat echt aan vervanging toe is.

Overigens de 165.000 km haal ik niet, maar 100.000/120.000 wel schat ik zo!!

Schlauch:
Ik 'snap' niet dat we 'niet' in staat zijn de beperkte reeks 'stevige' fietsen op te noemen die geschikt zijn voor een vakantie (met bagage).


Bedoel je zoiets als bij wandelschoenen:
- A: comfortable schoenen,
- B/C: stevige schoenen,
- D: alpine,

...maar dan voor vakantiefietsen?

Probleem is dan natuurlijk dat je dan misschien reclame gaat maken en andere modellen/merken uitsluit. Bovendien word je het met zijn allen nooit eens: er zijn teveel meningen en objectieve vergelijking is lastig.