'Weet je waarom een vrouw een man meeneemt op trektocht,' vroeg Karin, een +/- 25 jaar jonge Nieuw Zeelandse, aan me een kleine tien jaar geleden. We lopen naast elkaar op ongeveer 3500 meter hoogte in Nepal op weg Annapurna-basecamp even ten noorden van Pokhara. De verloofde van Karin loopt een vijtig meter achter ons te zwoegen met een wel zeer forse rugzak.
Ik moet vaak aan de vraag terugdenken de afgelopen jaren -en nog meer aan het antwoord- ook nu ik niet meer serieus wandel, maar een stukkie ben gaan fietsen.
Fietsers bekijken elkaar -en hun fietsen natuurlijk, als het mannen zijn- net als motorrijders dat doen, schattend en keurend. Ik heb een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor stelletjes op de fiets. Hoe doen ze dat? Hoe houden ze het vol? Als je een jaar lang samen kan fietsen dan kan je tot je honderdste bij elkaar blijven, want het is een opgave om op zo'n manier dag en nacht met elkaar opgescheept te zitten.
Wonderbaarlijk vind ik stelletjes op een tandem. Altijd is de rolverdeling dat hij voorop zit en zij achterop. Hem kan ik goed begrijpen. 'Schat, ik heb jeuk op mijn rug.' 'Nee, lager.' Haar kan ik echter niet begrijpen. De hele dag tegen die zwetende rug aan kijken en ik wil niet weten in wat voor dampen. Waar je maar zin in hebt.
Ik ben een paar van die tandemstelletjes tegengekomen en nieuwsgierig, bij de vrouwelijke helft met name, gevraagd naar het hoe en waarom van het fietsen op een tandem. Als je even doorvraagt dan komt al snel een heel belangrijk argument naar voren bij de dames: ze vinden het zo vervelend dat ze achterblijven op gewone fietsen. Ze voelen zich het 5e wiel aan de wagen.
Hoeveel vrouwen fietsen met dat gevoel rond?? Hoeveel vrouwen fietsen uberhaupt niet meer omdat ze zich minderwaardig voelen op de fiets? Mij niet bekend, maar als je naar de 'tandemvrouwen' luistert zouden dat er toch wel de nodige moeten zijn.
Bij stelletjes met twee fietsen zie je vaak dat ze op dezelfde manier zijn uitgerust en hij is dan zo goed om toch zeker wel een kilo of 2 extra te nemen. Is dat genoeg??
Een vrouw heeft 2/3 van de spierkracht van een man. Een vrouw weegt echter 85% van gewicht van een man. Alles gemiddeld natuurlijk (je zal de vrouwen de kost moeten geven die manlief er aan alle kanten uit fietsen). Het is echter makkelijk te begrijpen dat een gemiddelde vrouw, zeker bergop, flink in het nadeel is. Je moet echter bedenken dat vrouwen taaier zijn dan mannen en meer kunnen verdragen. Zeker bij duursporten is het verschil tussen man en vrouw kleiner.
Nietemin is een fiets van 15 kilo voor een vrouw veel zwaarder dan voor een man en ik ben nog nooit een stelletje tegengekomen die daar rekening mee hield.
Belangrijker nog dan gewicht is de luchtweerstand. Meestal fiets je vlak of bijna vlak. Op een wereldreis fiets je minder dan 10% serieus berop, schat ik zo. Als je dezelfde tassen hebt dan is een vrouw toch ernstig in het nadeel omdat zij verhoudingsgewijs veel meer inspanning moet doen om dezelfde luchtweerstand te overwinnen. Ik denk dat het daarom beter is als de vrouw van een stelletje zonder voortassen fietst. De twee voortassen kan je makkelijk missen omdat je anders toch te veel bagage meeneemt. Wel is het denk ik verstandig als de fiets van de vrouw een verende voorvork heeft omdat ze de demping van de voortassen mist.
Het gewicht kan je dan als volgt verdelen: tel het gewicht van de fietsen en de totale bagage bij elkaar op en laat haar 3/7 en hem 4/7 nemen.
Hierdoor heeft zij 75% van zijn gewicht.
Bij een totaal gewicht van 63 kilo scheelt het dan negen kilo:
3/7 van 63 = 27 en 4/7 van 63 is 36.
Dit lijkt mij een veel realistischer gewichtsverdeling dan wat ik tot nu toe heb gezien.
Uiteraard moet je naar de individuen kijken en probeer je het zo te verdelen dat allebei aan het eind van de dag even moe is. Of beter nog: de volgende dag even fit.
In Nepal moest ik nadenken over de vraag van Karin. Ik kan direct een reden bedenken waarom een vrouw een man mee zou nemen maar ik denk dat ze dat niet bedoelt. Ik geef het op.
'Als de vrouw zich geen muilezel kan veroorloven,' zegt ze zonder een spoor van een glimlach, maar wel met enig ongenoegen in haar stem.
Ik heb geen contact meer met Karin, maar ik denk dat de verloving tussen haar en 'Sucker' niet lang meer heeft geduurd.
Ik moet vaak aan de vraag terugdenken de afgelopen jaren -en nog meer aan het antwoord- ook nu ik niet meer serieus wandel, maar een stukkie ben gaan fietsen.
Fietsers bekijken elkaar -en hun fietsen natuurlijk, als het mannen zijn- net als motorrijders dat doen, schattend en keurend. Ik heb een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor stelletjes op de fiets. Hoe doen ze dat? Hoe houden ze het vol? Als je een jaar lang samen kan fietsen dan kan je tot je honderdste bij elkaar blijven, want het is een opgave om op zo'n manier dag en nacht met elkaar opgescheept te zitten.
Wonderbaarlijk vind ik stelletjes op een tandem. Altijd is de rolverdeling dat hij voorop zit en zij achterop. Hem kan ik goed begrijpen. 'Schat, ik heb jeuk op mijn rug.' 'Nee, lager.' Haar kan ik echter niet begrijpen. De hele dag tegen die zwetende rug aan kijken en ik wil niet weten in wat voor dampen. Waar je maar zin in hebt.
Ik ben een paar van die tandemstelletjes tegengekomen en nieuwsgierig, bij de vrouwelijke helft met name, gevraagd naar het hoe en waarom van het fietsen op een tandem. Als je even doorvraagt dan komt al snel een heel belangrijk argument naar voren bij de dames: ze vinden het zo vervelend dat ze achterblijven op gewone fietsen. Ze voelen zich het 5e wiel aan de wagen.
Hoeveel vrouwen fietsen met dat gevoel rond?? Hoeveel vrouwen fietsen uberhaupt niet meer omdat ze zich minderwaardig voelen op de fiets? Mij niet bekend, maar als je naar de 'tandemvrouwen' luistert zouden dat er toch wel de nodige moeten zijn.
Bij stelletjes met twee fietsen zie je vaak dat ze op dezelfde manier zijn uitgerust en hij is dan zo goed om toch zeker wel een kilo of 2 extra te nemen. Is dat genoeg??
Een vrouw heeft 2/3 van de spierkracht van een man. Een vrouw weegt echter 85% van gewicht van een man. Alles gemiddeld natuurlijk (je zal de vrouwen de kost moeten geven die manlief er aan alle kanten uit fietsen). Het is echter makkelijk te begrijpen dat een gemiddelde vrouw, zeker bergop, flink in het nadeel is. Je moet echter bedenken dat vrouwen taaier zijn dan mannen en meer kunnen verdragen. Zeker bij duursporten is het verschil tussen man en vrouw kleiner.
Nietemin is een fiets van 15 kilo voor een vrouw veel zwaarder dan voor een man en ik ben nog nooit een stelletje tegengekomen die daar rekening mee hield.
Belangrijker nog dan gewicht is de luchtweerstand. Meestal fiets je vlak of bijna vlak. Op een wereldreis fiets je minder dan 10% serieus berop, schat ik zo. Als je dezelfde tassen hebt dan is een vrouw toch ernstig in het nadeel omdat zij verhoudingsgewijs veel meer inspanning moet doen om dezelfde luchtweerstand te overwinnen. Ik denk dat het daarom beter is als de vrouw van een stelletje zonder voortassen fietst. De twee voortassen kan je makkelijk missen omdat je anders toch te veel bagage meeneemt. Wel is het denk ik verstandig als de fiets van de vrouw een verende voorvork heeft omdat ze de demping van de voortassen mist.
Het gewicht kan je dan als volgt verdelen: tel het gewicht van de fietsen en de totale bagage bij elkaar op en laat haar 3/7 en hem 4/7 nemen.
Hierdoor heeft zij 75% van zijn gewicht.
Bij een totaal gewicht van 63 kilo scheelt het dan negen kilo:
3/7 van 63 = 27 en 4/7 van 63 is 36.
Dit lijkt mij een veel realistischer gewichtsverdeling dan wat ik tot nu toe heb gezien.
Uiteraard moet je naar de individuen kijken en probeer je het zo te verdelen dat allebei aan het eind van de dag even moe is. Of beter nog: de volgende dag even fit.
In Nepal moest ik nadenken over de vraag van Karin. Ik kan direct een reden bedenken waarom een vrouw een man mee zou nemen maar ik denk dat ze dat niet bedoelt. Ik geef het op.
'Als de vrouw zich geen muilezel kan veroorloven,' zegt ze zonder een spoor van een glimlach, maar wel met enig ongenoegen in haar stem.
Ik heb geen contact meer met Karin, maar ik denk dat de verloving tussen haar en 'Sucker' niet lang meer heeft geduurd.