Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten
Bij m'n laatste tocht op de camping 2 ligfietsers tegengekomen en ff mee zitten kletsen. Uiteraard ging het gesprek ook over fietsen en m.n. het ligfietsen.

Zelf waren ze begonnen op normale fietsen maar nu overgestapt op ligfietsen. Bood louter voordelen:

- Geen zadelpijn
- Minder last van tegenwind
- Comfortabel
- Vaak sneller
- Minder vermoeiend
- Ook prima op onverhard

Alllemaal heel mooi... maar waarom rijdt niet elke km-vreter op een ligfiets? In de stad kan ik me voorstellen dat een normale fiets handiger is, maar voor langere tochten zou het zeker een goed alternatief zijn of zelfs beter dan een normale fiets... althans als ik de verhalen (van meer mensen) mag geloven.

OK het is natuurlijk wel een flinke investering, maar de gemiddelde reisfiets gaat ook al hard die kant op.

Ik vind het gewoon onveiliger, autobestuurders zien je minder goed rijden. Je ziet minder van de omgeving want je gaat sneller en je zit/ligt lager.
Vooral het veiligheidsaspect houdt me tegen. Als je op die hoogte geraakt wordt door een auto ben je er altijd erg aan toe. Van een gewone fiets kun je nog wat afspringen maar al liggend...

Is het niet zo, dat fietsen in de bergen weer lastiger is?

We zijn ze ook wel tegen gekomen... vlak razendsnel, maar bergop moesten ze lopen, terwijl door konden fietsen en bovendien lijkt me zo'n ligfiets omhoog duwen niet echt prettig.

En inderdaad... veiligheid, niemand die je hier ziet.. :roll:
Ik heb er geen problemen mee als iedereen op een ligfiets gaat rijden, maar helaas leven wij in een wereld met gemotoriseerd verkeer.
Als fietser ben je al ontzettend kwetsbaar, maar als ligfietser al helemaal.
..... overigens is het rijden op een ligfiets ontzettend gaaf, maar liever niet op de openbare weg. Zien en gezien worden is in het verkeer een belangrijke factor. :shock:
Beste allemaal,
Als veteraan op de ligfiets (20 jaar diverse ligfietsen) :lol: :lol: kan ik een aantal punten van jullie wel onderschrijven. Maar ook op de "negatieve"punten kan ik wel wat inbrengen.

Kwetsbaar;Niet alle ligfietsen zijn laag en daardoor niet kwetsbaarder dan een normale fiets (randoneur) De veiligheid kun je ook anders zien. Ik ga liever op een ligfiets onderuit (enkele malen ook gebeurt) dan op een "normale fiets, hiermee ga je heel vaak head first. Een ligfiets daarentegen ga je op je zij en hou je je hoofd heel.
Ook kun je aan veiligheid veel doen; helm, vlaggetje extra defensief rijden.


Reisfiets; er zijn diverse typen ligfiets die zeker goed geschikt zijn voor lange reizen, maar niet iedere ligfiets is daarvoor geschikt, zoals ook niet iedere fiets die je in Nederland kunt kopen geschikt is voor een lange reis. Vooral de Condor van Optima is vermaard om zijn wereldreizen (2x 26 inch wielen en veel hoger dan de meeste ligfietsen, ook geschikt voor ongebaande wegen (zie ook reisverslag van Ruud Korteling en Dagmar Bennigsen die bijna een jaar in Zuid Amerika hebben gefietst en bijna alles hebben kunnen fietsen, soms met veel bagage (-45 kg)!) :lol:

Bergen; Zeker is een ligfiets niet bij uitstek geschikt voor de bergen maar bij de juiste hoeveelheid bagage en de juiste versnelling kun je erg veel opkomen zonder te lopen. Bovendien tegenwind is iets wat je ook vaak tegenkomt en dan is de ligfiets in het voordeel. Ook bergaf is hij veiliger dan een "normale"fiets durf ik te stellen (Condor)

"snelheid" Bij mij gaat het onderweg zeker niet om snelheid, genieten gaat voor en dat je daarbij onder bepaalde omstandigheden wat sneller bent kan meegenomen zijn. Nogmaals op wereldreis gaat het niet om zo snel mogelijk van A naar B te gaan maar de reis ertussen is van belang!

Voordelen; Comfort dat is een ding dat als een paal boven water staat. Het is veel comfortabeler dan een normale fiets, nooit zadelpijn, een geweldige panorama view.

Conclusie:
Niet elke ligfiets is een reisfiets, net als "gewone" fietsen.
Veiligheid is afhankelijk van het type ligfiets (hoogte e.d.)
Snelheid is op reis geen echte issue
Ook kun je bij onveiligheid niet altijd van je gewone fiets afspringen, dus is dit GEEN argument! :(

Ik ben van plan volgend jaar met mijn Condor 1/2 jaar gaan fietsen en zie er erg naar uit. Een gewone randoneur wil ik hier niet voor gebruiken omdat ik de Condor gewoon veel comfortabeler vind. :lol:
Mijn vriend die de eerste 3 maanden mee gaat fietsen heeft recent een Fuijn (ook een ligfiets)gekocht en is er héééél erg blij mee. :lol: :lol:
.... wordt vervolgd.

Groet,
:D :D :D
Menno

Een ligfiets is inderdaad veel comfortabeler. Voor een fietsvakantie is het weer een andere zaak.

Ik heb zelf veel ligfiets en buk ervaring.

De laatste tijd fiets ik weer vaker met mijn oude randonneur Cannondale. In NL fiets ik alleen op mijn lage Optima Baron. ik heb hem nog niet uitgeprobeerd in de bergen, omdat ik het vervoer in het vliegtuig nog niet aandurf.
Daarvoor veel gefietst op mijn M5 Blueglide. Met de M5 wel cols als de Stelvio, Mortirolo en veel in de Dolomieten gefietst. Inderdaad veel comfortabeler, maar toch ook trager in de bergen. Je komt overal boven maar zeker met vrienden merkte ik een groot snelheids verschil. :cry:

Veiligheid is een apart issue, maar over een Ferrari kijk je ook niet heen :D

groet

Luddo

Hallo Fedor,

Uit de eerste drie reacties blijkt al het antwoord op je vraag: vooroordelen.

Menno heeft het meeste al besproken. Als mede-Condorrijder kan ik daar nog aan toevoegen dat ik rijden in de bergen geen enkel probleem vind.

Rijden in de stad wel. Daar is de ligfiets duidelijk in het nadeel. Maar voor mij nog geen reden om dan maar geen ligfiets te rijden.

Gaele

Klimmen met de ligfiets gaat best, zij het wat langzamer. Je kan niet staan op de pedalen en moet het meer hebben van souplesse. Dalen gaat echter des te beter en véél sneller. Het zwaartepunt ligt lager en dat daalt veel fijner. Het uitzicht vanaf de ligfiets is ook beter, je blik is niet op het asfalt gericht zoals op de bukfiets ;-) Met bepakking rijden is ook fijner, in de 2 grote banaantassen past minstens zoveel als in 4 zijtassen. Het zwaartepunt ligt lager en fietst daardoor fijner. Nadelen zijn er ook. Een ligfiets is over het algemeen iets zwaarder. Zoals gezegd ben je in de steden minder zichtbaar dus kwetsbaarder. Even achteromkijken is lastiger, daarvoor is een spiegeltje is noodzakelijk. Op onverharde wegen rijd ik ook niet graag met mijn Wizard, het kleine 20" voorwiel loopt eerder vast in mul grind of zand. Fietsen in de regen heeft ook z'n voors en tegens. Je voeten en benen blijven relatief droger en drogen sneller op. Je kruis wordt echter natter want hier hoopt het regenwater zich op :x

Kortom ook ik pak soms de ligger soms de bukfiets, afhankelijk van de bestemming.

Hoi,
Ik denk dat de voornaamste redenen dat de ligfiets niet populair is bij reizigers zijn dat
* een ligfiets toch wel minder fijn bergop gaat,
* een ligfiets weliswaar sneller de berg afgaat maar dat je daar niet veel aan hebt,
* je sommige ligfietsen wel op onverhard kunt gebruiken maar dat bij alle ligfietsen het voorwiel snel de neiging heeft om bij zand in de bocht onderuit te gaan, wat je als ligfietser met je lichaam niet kunt corrigeren.
Dat gecombineerd met het feit dat de wereld buiten Nederland meestal van heuvels of bergen voorzien is en dat in droge landen, waar wereldfietsers graag fietsen, in te veel bochten zand ligt verklaart voor mij waarom ik hier in Zuid-Limburg het ene jaar wel en het andere jaar geen ligfietser zie.
Groeten,
Leon

Nog een kleine aanvulling op de vraag waarom niet iedereen op een ligfiets fietst.

De meeste nederlanders leren fietsen op een bukfiets. Daar groei je mee op en uiteindelijk kiest een selecte groep voor een ligfiets.

Toen ik klein was (13 jaar) had ik een grote droom: "Mijn eigen ligfiets" Vanaf toen ben ik keihard gaan sparen (toeristen in geteroriseerd met mijn saxofoon spel om geld te verdienen etc.)
Na een jaar kon ik, met hulp van mijn ouders, mijn ligfiets kopen. Het was een lage 20 inch fiets van M5. Ik heb erveel plezier van gehad. Ik vond het geweldig om racefietsers comfortabel liggend in te halen. Vaak probeerden ze mij dan weer in te halen, wat niet heel vaak lukte.

Buiten om de problemen die al beschreven zijn omtrent de veiligheid had ik ook een probleem met mijn zweet :o Ik werd er gek van dat ik overal aankwam met een kletsnatte rug van het zweet. Ook vond ik mijn M5 niet erg degelijk gebouwd. Ik heb altijd het idee gehad dat mijn achterwiel een beetje zwabberde. Met een snelheid van 40 of meer was dat niet een heel lekker gevoel. Na 5 jaar heb ik dus ook weer mijn ligfiets verkocht en fiets ik nu weer heerlijk op een t400 :D

Probeer het eens een tijdje! Niet iedereen vind het ligfietsen leuk.
Sinds een paar maanden hebben we er een paar. Enthousiast opgestapt, maar na een paar dagen fietsen vind ik het nog steeds niet leuk. :(
Geen pijntjes of klachten, maar gewoon minder leuk dan op m'n gewone fiets.

Marco

Over iedereen weet ik niets, maar ik kan wel voor mijzelf praten. Ik heb voor ik mijn huidige push-bike kocht ook een ligfiets geprobeerd. Na eerst de verschillende merken geprobeerd te hebben bij de ligfiets-specialist, heb ik een ligfiets gehuurd voor een dag. Na een hele dag fietsen bleef ik de fiets uitermate zenuwachtig vinden en ik kon mij niet voorstellen dat ik daar ooit relaxed op zou fietsen. Bovendien bleef ik het moeilijk vinden om mijn voeten tijdig op de grond te krijgen bij het stoppen.
Dus het werd voor mij geen ligfiets, maar toch een Santos.

Gerd

Ligfietsen moet je leren en dat lukt je niet binnen een paar honderd kilometer. Je gebruikt andere spieren en je evenwicht corrigeer je anders. Dat het zwaartepunt van een ligfiets lager ligt dan van een "anale fiets", om maar weer eens een andere term te gebruiken, ben ik het niet mee eens. Die ligt bij deze laatste ter hoogte van je bracket-as wanneer je op de pedalen staat. Ik durf met mijn ligfiets niet over een gladde weg te fietsen, je gaat veel sneller onderuit, juist ten gevolge van het hogere zwaartepunt. Neemt niet weg dat ik ligfietsen naast mijn conventionele fiets wel geweldig vind, vooral op vlak terrein. Ontspannen, snel en een geweldig zicht vooruit, inclusief de wolkenlucht en de bermbloemen vlak naast je hoofd.

Ik rij elke dag door de stad (groningen, toch niet de meest rustige qua verkeer...) op mijn Optima condor. Dit is een van de hoogste standaard ligfietsen, hierdoor kan ik net over de meeste auto's heenkijken, en kunnen ze mij dus ook zien... En door die hoogte zou ik ook liever op mijn condor worden aangereden dan op een bukfiets... Nu wordt namelijk de fiets onder me vandaan gereden, en lig ik op de motorkap. ipv dat je benen worden verbrijzeld tegen de voorbumper....

harry-fietsenaar schreef:Ligfietsen moet je leren en dat lukt je niet binnen een paar honderd kilometer. Je gebruikt andere spieren en je evenwicht corrigeer je anders. Dat het zwaartepunt van een ligfiets lager ligt dan van een "anale fiets", om maar weer eens een andere term te gebruiken, ben ik het niet mee eens. Die ligt bij deze laatste ter hoogte van je bracket-as wanneer je op de pedalen staat.
Sommeer alle massa's vermenigvuldigd met hun hoogte ten opzichte van het wegdek. Deel door de totale massa. Als daar de brackethoogte uitkomt heb je ontzettende loden voeten :D

Grootste verschillen van een ligfiets to een normale fiets: een gewone fiets kun je goed sturen door je gewicht te verplaatsen, bij een ligfiets moet je veel meer met het stuur doen.
Trappen met je benen horizontaal is een heel andere beweging: je gebruikt andere spieren, je hebt een lagere bloeddruk etc.

Ik vind het voor even wel grappig, maar moet er niet aan denken het dagen achter elkaar vol te moeten houden

harry-fietsenaar schreef: Ik durf met mijn ligfiets niet over een gladde weg te fietsen, je gaat veel sneller onderuit, juist ten gevolge van het hogere zwaartepunt.
Dat zal ook erg afhangen welke ligfiets je hebt. Ik lag ongeveer tussen mijn wielen! Dan is het zwaartepunt toch echt een stuk lager!

Net zoals bij bukfietsen is de ene ligfiets meer geschikt als vakantiefiets dan de andere. In mijn visie is dat een 2x26" ligfiets. En klimmen gaat inderdaad wat langzamer, maar ik kom overal tegen op met 22-32-44 voor en 11-34 achter heb ik hetzelfde verzet als de meeste vakantiefietsers, en we hebben toch geen haast in de vakantie en het afdalen is leuker en veiliger.
Een voordeel van de ligfiets dat nog niet is genoemd, is dat het DE OPLOSSING is voor mensen met Hand/pols, Rug- en zadelproblemen en ik heb ze alle drie. En fiets al acht jaar probleemloos op een ligfiets rond.
En al zou Marten mij een schitterende maatfiets cadeau geven, ik kan er niet meer dan een half uur pijn vrij op rijden en zou toch op mijn ligfiets de komende drie maanden op vakantie gaan.

Wim

Nog een goede reclame voor de ligfiets is dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=F0FtLxxnRRs

Ongemerkt bereik je hoge snelheden. Ik krijg toch weer zin om mijn ligfiets weer de bergen in te sturen.

groet

Luddo

s0lar schreef:Ik vind het gewoon onveiliger, autobestuurders zien je minder goed rijden. Je ziet minder van de omgeving want je gaat sneller en je zit/ligt lager.
Vooral het veiligheidsaspect houdt me tegen. Als je op die hoogte geraakt wordt door een auto ben je er altijd erg aan toe. Van een gewone fiets kun je nog wat afspringen maar al liggend...
Er zijn genoeg ligfietsen die net zo hoog zijn als een bukker. Sterker nog: je beschreven gevaar bestaat op (denk ik) de meest gebruikte vakantietrekligfiets zelfs minder dan op de bukker. Die dingen zijn zo hoog dat je met je volle lichaam boven de motorkap van een auto zit. Ik heb het over de Optima Condor met z'n 2x 26" wielen:
Afbeelding
Nadeel is wel dat niet iedereen erop past. Ik kan op zo'n fiets met m'n korte beentjes niet bij de grond. Ik ben 1,78 m lang (kort ;) ) maar heb relatief korte benen.
Verder moet je een ligfiets ervaren om te weten of het daadwerkelijk zo 'gevaarlijk' is en hoeveel/weinig je ziet. Het énige steekhoudende punt vind ik dat je minder van de omgeving ziet omdat je sneller gaat. Maar dat valt eenvoudig op te lossen: gewoon minder hard fietsen. Scheelt energie, kan je nog een flink stuk verder fietsen. :lol:
Ralph schreef:Ik heb er geen problemen mee als iedereen op een ligfiets gaat rijden, maar helaas leven wij in een wereld met gemotoriseerd verkeer.
Als fietser ben je al ontzettend kwetsbaar, maar als ligfietser al helemaal.
..... overigens is het rijden op een ligfiets ontzettend gaaf, maar liever niet op de openbare weg. Zien en gezien worden is in het verkeer een belangrijke factor. :shock:
Mensen zien ook normale fietsers over het hoofd, mensen zien zelfs complete vrachtwagens en bussen over het hoofd! De enige vorm van veiligheid waar je veel grip op hebt is je eigen gedrag in het verkeer. Let goed op en anticipeer goed, rijd defensief maar tegelijkertijd ook assertief genoeg.
Ik rijd al jaren ligfiets. En ja, mensen hebben mij inderdaad wel eens niet gezien. Meestal is dat omdat ze de andere kant op keken. De keren dat ik daadwerkelijk slecht zichtbaar was, is op 2 handen te tellen. Denk aan hoge struiken waar je achter schuil gaat of een auto waar je naast staat waar je schuil achter gaat voor het overige verkeer. Op zo'n moment is zelf goed opletten én defensief rijden gewoonweg het verstandigst maar dat geldt eigenlijk voor elke fietser.
fietsjunks schreef:Is het niet zo, dat fietsen in de bergen weer lastiger is?

We zijn ze ook wel tegen gekomen... vlak razendsnel, maar bergop moesten ze lopen, terwijl door konden fietsen en bovendien lijkt me zo'n ligfiets omhoog duwen niet echt prettig.
Echt bergervaringen heb ik niet. Maar:
1) een ligfiets is doorgaans iets zwaarder dan een normale fiets. Bergop merk je dat inderdaad op negatieve wijze.
2) de houding van je lichaam is totaal anders; je hebt je benen horizontaal en bij steile hellingen mogelijk zelfs schuin omhoog (hoger dan je hart). Ik ken de theorie niet maar wellicht dat de doorstroming van bloed hier een rol speelt.
En inderdaad... veiligheid, niemand die je hier ziet.. :roll:
Ik heb even moeite hier je exacte gedachte te begrijpen. Maar laat ik even een vrij standaard verhaal plaatsen; er zijn vele varianten, ik ken er zelf ook wat maar afgelopen week kwam dit bericht voorbij:
M'n vrouw reed laatst op haar Fiero op een Veluws bospad. Voor haar
waren vier oudere sportieve dames aan het wandelen in dezelfde
richting.

Zij dus bellen, maar werd niet gehoord. Nog een keer bellen maar nog
steeds geen reactie. Dus maar even roepen. De dames keken verschrikt
om en gingen aan de kant.

Toen ze gepasseerd was hoorde ze een van de vrouwen zeggen: zie je
wel, je ziet ze niet !!!

Toch knap om ligfietsers van achteren over het hoofd te zien :)
Mensen die niet kijken zien je inderdaad niet. Maar zoals ik al zei: bussen en vrachtwagens zie je dan net zo min. De praktijk leert: mensen kijken niet, mensen luisteren niet.

Verder heb ik één ding nog niet gelezen als argument om níet te ligfietsen:
De prijzen zijn doorgaans hoger dan van normale fietsen. Hoewel hier op dit forum vast ook mensen zijn die fietsen rijden die prijzen hebben die verre van doorsnee zijn.

Verder lijkt het alsof mensen het niet 'durven'. Je valt meer op (nee, niet om maar op ;) )en ook dat is iets waar niet iedereen zich prettig bij voelt.

Ik weet wel dat ik geen fiets met normaal zadel meer wil hebben. Mijn normale fietsen zijn de deur uit. Daarvoor staan nu 2 ligfietsen in de plaats.