Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Urgent! Vlak voor vertrek: Haarscheur in crank?? - Forum Wereldfietser

Urgent! Vlak voor vertrek: Haarscheur in crank??

Hoi iedereen,

Vandaag wilde ik mijn pedalen afmonteren en zag dat er een haarscheurof kras bovenin de crank zit.
Toon en ik vliegen over 3 dagen naar Istanbul voor de wereldreis dus ik zou graag willen weten of dit gewoon een kras of een beginnende haarscheur is. Ik heb er inmiddels 4000km mee gefietst.

Heeft iemand een idee?

Heel erg bedankt :)

Whisky

Hi Whiskey,

dat ziet er idd nyet zo goe uit...

veul roest eigenlijk.... maar zou der geen risico's mee nemen. Zelf vind ik het idd op een scheur lijken.

Succes der mee, hoop dat je het optijd opgelost krijgt...

Bas

Hoi!

Dat roest valt nog wel mee hoor, "it's just a fleshwound.'' Dat is door het rotte duitse strooimengsel in de winter: zand+zout. Eerst lekker schuren, dan nog even lekker laten roesten :?

Ik maak me meer zorgen over de crank want met koninginnedag is alles dicht en dinsdag reizen we alvast naar Eindhoven voor de vlucht op woensdag. Dus een nieuwe crank kopen wordt erg lastig.

Zit er in Eindhoven anders nog een goede fietsenmaker?

Fiets de wereld (met een kapotte crank?),
Whisky

IK begrijp niet goed wat je probleem is. koop gewoon een nieuwe crank dan weet je zeker dat je zonder problemen aan je wereldreis kan beginnen

Hoi!

Het probleem is Koninginnedag (winkels dicht), de reis op dinsdag (kan dus niks kopen) en de vlucht op woensdag (gaat om 8 uur 's morgens).
Als die haarscheur is onstaan door roestvorming op het lager moet ik er ook nog eens een nieuw lager erin zetten en daarvoor ontbreekt de tijd :-(
En het lullige is nu dat ik de fiets vorige week nog heb laten controleren bij de fietsenmaker.

Whisky

Hou je hoofd koel joh. Op jullie reis zal je wel voor hetere vuren komen te staan dan dit....!

Koop dinsdag in Eindhoven een nieuwe krank of in Istanboel! Er zit daar een straatje vol fietsenmakers met de nieuwste spullen, ik weet niet hoe het heet... Er zitten ook allerhande muziekwinkels...Er is vast wel iemand die het weet!

Of ga gewoon niet, blijf relaxed thuis.. :wink:

Of ga gewoon met die scheur, wie weet blijft het heel lang goed en ander gaat ie stuk, nou beleef je wat, dat wil je toch?

Succes!!

Hoi!

Het gaat allemaal wel lukken natuurlijk maar zo net voor de reis is dat toch lastig. En vooral doordat ik door tijdgebrek op de fietsenmaker vertrouwde (nooit doen blijkbaar). Nouja, we zien wel. We overnachten in Istanbul bij een toerfietser dus die zal vast wel een goede zaak weten maar vervelend blijft het.

Fiets de wereld (met 1 crank :roll: ),
Whisky

Hi Whiskey,

hoe dringend ist??

Wat voor BB heb je gemonteerd zitten en wat voor maat cranks heb je nu?
Kan eens een poging wagen, morgen zijn in Bels denk ik wel winkels open (hoop ik) dan kan ik eens bellen, tis ommers maar 35min fietsen...

Hoelaat ben je dan dinsdags waar?

Bas
whisky schreef:Hoi iedereen,

Vandaag wilde ik mijn pedalen afmonteren en zag dat er een haarscheurof kras bovenin de crank zit.
Toon en ik vliegen over 3 dagen naar Istanbul voor de wereldreis dus ik zou graag willen weten of dit gewoon een kras of een beginnende haarscheur is. Ik heb er inmiddels 4000km mee gefietst.

Heeft iemand een idee?

Heel erg bedankt :)

Whisky
trek de crank eraf, en je ziet ongetwijfeld hoe de 'kras' de hoek omgaat en eindigt in de V van het vierkant. Ik zou dinsdag toch maar boodschappen doen

Als je lid bent van de ANWB kunnen die een nieuwe crank voor je regelen. Je zal dan misschien op de plaats van bestemming enig geduld moeten hebben. Naar ik heb gehoord kan dat binnen 2 dagen geregeld zijn.
Bovenstaand wist een gerenomeerd fietsenhandel mij te vertellen.
(Algemene Nederlandse Wielrijders Bond)

Wat heb je trouwens gedaan met die crank? Hij zit vol met deuken en butsen en dus potentiele breuken. Als de andere kant er ook zo uitziet zou ik ze allebei maar heel erg rapido vervangen.

Geen risico nemen, en gewoon een nieuwe crank kopen, en ja, ook in Eindhoven hebben ze goeie fietsenwinkels:

Bikeland Bram van Duuren aan de Aalsterweg
John Vermeulen Profile Pro, aan de Limburglaan,
Megabike aan de Geldropseweg, niet mijn winkel, maar ze hebben een groot rek met mooie Shimano spulletjes,
Er tegenover zitten de gebroeders van Gestel, onwaarschijnlijk ouderwets zaakje, maar ze hebben me al vaak heel fijn geholpen door de meest zeldzame onderdelen op voorraad te hebben.
En in Waalre (net Eindhoven uit in het Zuiden) zit Azzuri Wielersport, aan de Eindhovenseweg, dat is een Shimano Service center

Allemaal ook te vinden via de telefoongids, kan je ze nog even bellen of ze het juiste hebben, scheelt onnodig de stad door fietsen :-)

Succes en veel plezier in Turkije,

Roef

Hoi Whisky,
Geen nood. In Istanbul zijn ook wel goede cranks te verkrijgen. In de wijk Emineneu (of iets dergelijks, niet zo ver van Sultanahmed) zit een straatje vol met fietsenmakers waar een aantal goede bij zitten. Dit straatje zit verstopt tussen de Burger King en de MacDonalds.
Toursportif is overigens wel een goede winkel, ik heb er een jaar geleden nieuwe pedalen gekocht.
Succes ermee en een goede reis!
Samuel
whisky schreef:.. zou graag willen weten of dit gewoon een kras of een beginnende haarscheur is.
Nou een beginnende haarscheur is het niet. Dit is een barst die zwaar op springen staat. Je kunt dus maar beter geen kracht meer zetten op die cranck. De fietsenman die hier overheen heeft gekeken is toch wel erg blind. Voor de as hoef je denk ik niet bang te zijn en het verkrijgen van een noodoplossing zal toch niet erg moeilijk zijn, het lijkt me zo te zien geen exotisch model trapas. Desnoods monteer je voorlopig alleen de cranck aan de zijde van het probleem :D
Leon
Ook interessant: wat voor crank was dit. De trapas lijkt me Shimano (=JIS) maar de crank lijkt me niet Shimano. Het is toch geen Campa of een andere europeaan met ISO vierkant?

Als je goed kijkt kun je zien dat de extractor van Stronglight is. Of dat ook voor de crank geldt weet ik niet. Wel weet ik dat in elk geval sommige traditionele Stronglight cranks door Sugino gemaakt worden/werden.
Wim

Willem Jongman schreef:Als je goed kijkt kun je zien dat de extractor van Stronglight is. Of dat ook voor de crank geldt weet ik niet. Wel weet ik dat in elk geval sommige traditionele Stronglight cranks door Sugino gemaakt worden/werden.
Wim
Mygal = JIS
m-gineering schreef:Ook interessant: wat voor crank was dit.
We weten allemaal dat Whisky een T-400 Rohloff heeft, die amper een jaar oud is. Thans heeft de T-400 Rohloff de Shimano Alfine-crank. Ik kan geen foto van de linker-kant vinden, maar gezien de tekening op de Shimano-site staat ( http://cycle.shimano-eu.com/media/techd ... 604038.pdf ) is duidelijk dat dit geen Alfine is.
Het is echter wel zo dat thans alle VSF touring-fietsen een Shimano-crank hebben. Zou dat een jaar geleden anders geweest zijn?

Gerd
GerdC schreef:We weten allemaal dat Whisky een T-400 Rohloff heeft, die amper een jaar oud is.
In dat geval vind ik de fiets er best behoorlijk verwaarloosd uitzien. Op de detailfoto's zie ik aan alle kanten roest.
Moest het even kwijt...
Leon

Ik heb zelf ook een t400.
Dat ding roest gewoon erg graag geloof ik. Bij bij zit ook overal roest :x