Hallo mensen,
Over aluminium vs CrMo staal is hier al heel wat afgediscusieerd. De conclusie grofweg tot nu toe:
-Als CrMo staal haarscheurtjes begint te vertonen, dan kun je nog doorfietsen, en ook in derde wereld landen kan 't 'eenvoudig' gelasd of gesoldeerd worden.
-Als aluminium haarscheurtjes begint te vertonen, dan gaat het ook snel scheuren. Is moeilijk te lassen, of te solderen.
Zie verder vooral ook dit draadje: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?
Nou reed ik met m'n Koga Roadrunner (beladen met fietstassen) vorig jaar zomer op een landweggetje in de Ardennen. Ik hoorde ergens een knakkend geluid vandaan komen. Onderzocht m'n fiets, en zag op eens dat de horizontale stang bij 't balhoofd los zat. Sprong ook meteen weer mooi op z'n plaats, en was dus alleen te zien als ik de stang even wegduwde.
Kortom dat maakte diepe indruk op me. En ik kreeg weliswaar een nieuw frame (nog niet mee op fietsvakantie geweest), maar m'n vertrouwen in aluminium heb ik nog steeds niet terug.
Nou overweeg ik voor een ligfiets met 2x26" wielen te gaan. En de volgende modellen hebben m'n interesse.
1)-Optima Orca: Meteen ook een verhaal van iemand die ook z'n alu-frame breekt... Maar ik heb van Optima vernomen dat de huidige Orca ligfietsen allemaal een aluminium 7005 frame hebben. Gewicht vanaf 16 kg. Tech specs.
2)-Rainbow Lyra: CrMo stalen frame. Gewicht 18,5 kg. Tech specs.
3)-M5 26/26 Onderstuur: CrMo stalen frame. Gewicht vanaf 14,2 kg, mits met een 20" voorwiel. Mist spatborden. En bij dit model is verder dan ook op elk moertje en boutje gelet.
Nou wou ik aanvankelijk voor 'n CrMo frame gaan. Maar bij 18,5 kg (Rainbow Lyra) heb ik toch wel zo m'n bedenkingen; Dat dit mogelijk wat erg zwaar word.
De M5 26/26 Onderstuur heeft een direct onderstuur op 't voorwiel. En ik heb vernomen dat 'n direct onderstuur iets minder prettig schijnt te sturen. Nou oke, dat is ook 'n kwestie van proefrijden.
En dan dus Optima Orca. Ik heb hier al op gefietsd; en het rijdt heel comfortabel, maar ja 't is wel aluminium...
En na dit verhaal dan nu m'n vraag : Optima vertelde mij dat aluminium 7005 even sterk is als staal. Het word ook veel voor ATB-fietsen gebruikt. Wat weten jullie over aluminium 7005? Is de levensduur inderdaad aanzienlijk opgerekt?
Gr. Marco
P.S. Mercedes is een kwaliteits auto. Maar van elke 1000 auto's die de fabriek uitrijden, kan er aan nummer 900 ook iets mankeren. Mogelijk is 't met aluminium precies zo. Maar ja, zoals ik al zei, dat ik zag dat m'n Koga frame daar in de Ardennen brak, dat maakte dus wel behoorlijke indruk op mij.
Over aluminium vs CrMo staal is hier al heel wat afgediscusieerd. De conclusie grofweg tot nu toe:
-Als CrMo staal haarscheurtjes begint te vertonen, dan kun je nog doorfietsen, en ook in derde wereld landen kan 't 'eenvoudig' gelasd of gesoldeerd worden.
-Als aluminium haarscheurtjes begint te vertonen, dan gaat het ook snel scheuren. Is moeilijk te lassen, of te solderen.
Zie verder vooral ook dit draadje: Hoeveel kilometer gaat een fiets eigenlijk mee?
Nou reed ik met m'n Koga Roadrunner (beladen met fietstassen) vorig jaar zomer op een landweggetje in de Ardennen. Ik hoorde ergens een knakkend geluid vandaan komen. Onderzocht m'n fiets, en zag op eens dat de horizontale stang bij 't balhoofd los zat. Sprong ook meteen weer mooi op z'n plaats, en was dus alleen te zien als ik de stang even wegduwde.
Kortom dat maakte diepe indruk op me. En ik kreeg weliswaar een nieuw frame (nog niet mee op fietsvakantie geweest), maar m'n vertrouwen in aluminium heb ik nog steeds niet terug.
Nou overweeg ik voor een ligfiets met 2x26" wielen te gaan. En de volgende modellen hebben m'n interesse.
1)-Optima Orca: Meteen ook een verhaal van iemand die ook z'n alu-frame breekt... Maar ik heb van Optima vernomen dat de huidige Orca ligfietsen allemaal een aluminium 7005 frame hebben. Gewicht vanaf 16 kg. Tech specs.
2)-Rainbow Lyra: CrMo stalen frame. Gewicht 18,5 kg. Tech specs.
3)-M5 26/26 Onderstuur: CrMo stalen frame. Gewicht vanaf 14,2 kg, mits met een 20" voorwiel. Mist spatborden. En bij dit model is verder dan ook op elk moertje en boutje gelet.
Nou wou ik aanvankelijk voor 'n CrMo frame gaan. Maar bij 18,5 kg (Rainbow Lyra) heb ik toch wel zo m'n bedenkingen; Dat dit mogelijk wat erg zwaar word.
De M5 26/26 Onderstuur heeft een direct onderstuur op 't voorwiel. En ik heb vernomen dat 'n direct onderstuur iets minder prettig schijnt te sturen. Nou oke, dat is ook 'n kwestie van proefrijden.
En dan dus Optima Orca. Ik heb hier al op gefietsd; en het rijdt heel comfortabel, maar ja 't is wel aluminium...
En na dit verhaal dan nu m'n vraag : Optima vertelde mij dat aluminium 7005 even sterk is als staal. Het word ook veel voor ATB-fietsen gebruikt. Wat weten jullie over aluminium 7005? Is de levensduur inderdaad aanzienlijk opgerekt?
Gr. Marco
P.S. Mercedes is een kwaliteits auto. Maar van elke 1000 auto's die de fabriek uitrijden, kan er aan nummer 900 ook iets mankeren. Mogelijk is 't met aluminium precies zo. Maar ja, zoals ik al zei, dat ik zag dat m'n Koga frame daar in de Ardennen brak, dat maakte dus wel behoorlijke indruk op mij.