Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstappen op NS-station Arnhem... - Forum Wereldfietser

Overstappen op NS-station Arnhem...

Dit zou in Fiets & Trein kunnen maar het gaat slechts om één ervaring dus om daar dan dat topic mee te bevuilen... ;)

Ik rij regelmatig ergens in Nederland en daar fiets ik heen, of als de afstand te groot is, pak ik de trein. Op zich wel gewend aan de trein (dus murw zeg maar, niet veel verbaast mij meer). Overstappen op een station met een bepakte reisfiets is neit het handigste. Er zijn wel liften maar die zijn bijzonder traag (en vaak druk) waardoor aansluitingen gemist worden.

Maar zo bont als ik het in Arnhem heb meegemaakt slaat echt alles.

Station Arnhem wordt momenteel verbouwd en zijn noodtrappen gemaakt over het spoor heen. 3 trappen van elk 15 treden, en daar tussendoor 2 platforms. Totaal 45 treden dus. En er zijn liften.

Ik had 10 minuten overstap en ik moest naar perron 8b. Ik naar de lift toe dus en op de knop drukken... en wachten... en wachten... lampje ging niet branden en verder ook geen enkele reactie. Tja tijd begon te dringen dus wat doe je dan? Fiets pakken en de trap opschouwen. 45 treden omhoog, 45 treden omlaag. Zwaar maar te doen. Hup de trein in en klaar was ik.

Helaas... "hier volgt een mededeling". De trein naar Zutphen van ... vertrekt van spoor 7b (ook de klapperborden wijzigden). Ik zag ook anderen met hun fiets sjouwen dus de lift deed het blijkbaar echt niet dus... 45 treden op, 45 treden af naar perron 7b.

De trein in, al een stuk vermoeider maar goed, licht euforisch gevoel (zoals altijd als iets lukt bij de NS) en lekker zitten. Totdat... "hier volgt een rectificatie". De trein op 7b bleef in Arnhem achter, dus iedereen uitstappen. Niemand wist waar de trein naar Zutphen stond, ook NS-personeel zelf niet en men was al druk aan het bellen.
Ah... toch 8b dus. Ik was net 45 treden op toen de trein keurig volgens tijd vertrok. Met mij bleef nog een andere fietser en een stel wat slecht ter been was achter... naast nog een groep mensen die gewoon echt niet meer wist waar ze heen moesten.
Volgende trein opgezocht, 45 treden naar beneden en idd deze trein ging ook echt naar Zutphen.

270 treden gesjouwd met de fiets, m'n rechterarm was 5 cm langer geworden voor m'n gevoel, en ik kreeg flink wat spierpijn. NS bedankt!

Na 2 dagen lekker gefietst te hebben moest ik ook weer terug, en jawel, weer langs station Arnhem. Maar ik was nu voorbereid en had gezorgd voor een overstap van 25 minuten. Dat zou voldoende moeten wezen.
In Arnhem was er weer een hoop vertraging waaronder ook de trein die ik zou moeten hebben. De liften deden het weer (er gaat idd een lampje branden) maar waren zeer traag. Alertheid en een goede positie was dus noodzakelijk om meteen te kunnen reageren.
Ah een conducteur van de specifieke trein (ff gevraagd) en die garandeerde me dat het het goede perron was.
De trein kwam er aan (te laat maar OK) dus er in. Ik zat nét toen ik de kapperborden weer hoorden en jawel hoor, een perronwijziging op het allerlaatste moment. Zit ik daarvoor continue de borden in de gaten te houden. Als je ze niet meer ziet (want in de trein) veranderen ze meteen. Gelukkig was het deze keer de trein aan het overliggende perron dus dat scheelde weer. Maar ook daar zat ik nu niet lekker in want ik verwachte dat deze ook weer iets anders zou gaan doen dan gepland.
Wat dat betreft is m'n vertrouwen in de NS ff totaal verdwenen. De afgelopen 2 dagen zou een horrorscenario van Stephen King kunnen zijn, zo onwerkelijk was het.

Misschien toch maar denken aan een trekhaak + fietsendrager op de auto? Station Arnhem zal ik iig voorlopig proberen te mijden denk ik... want het is daar niet pluis....
Grappig,
Een maand geleden ben ik ook voor het eerst vanaf Zutphen via Arnhem naar het zuiden gereisd. Ik had inderdaad ook een omroep- en overstapprobleem in Arnheim. Het kostte een half uur extra. Gelukkig deed de liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiift het toen nog wel (gaap...).
Leon

Ze kunnen er wat van daar; toen het tijdelijk station vorig jaar open ging moest je vanaf het busstation een paarhonderd meter lopen naar de ingang van het NS-station om vervolgens een paarhonderd meter terug te lopen (via al die trappen) naar het perron. Het perron zit dus op dezelfde hoogte als de bussen. Een reden van deze enorme omloop was dat je dan langs allerlei winkeltjes wordt gedirigeerd. Hetzelfde systeem dat Ikea hanteert. Na protest hebben ze daar toch maar een stuk van afgesneden. En voor mensen die slecht ter been zijn pendelen er nu van die golfbaankarretjes tussen bus- en treinstation.

León,
Maar vanaf Nijmegen naar Venlo en Roermond geniet je nu toch van die schitterende treinen van Veolialala: supersnel en comfortabel met binnenkort nog meer ruimte door een opsteling van 2 x 2 en 2 x 3 stoelen!
Dus net als in oude Belgische treinen!
Overigens staat 45 % van hun materieel met pech aan de kant.
Lang leve de privatisering!
Fedor schreef: Misschien toch maar denken aan een trekhaak + fietsendrager op de auto? Station Arnhem zal ik iig voorlopig proberen te mijden denk ik... want het is daar niet pluis....
In de file rijden verveelt ook snel hoor :shock: :D
giantus schreef:In de file rijden verveelt ook snel hoor :shock: :D
De wet van behoud van ellende bepaalt echter dat wanneer de files op het ergst zijn er geen fietsen mee mogen of mee kunnen* in de trein. En op andere momenten is de snelheid van deur tot deur van een auto toch wel erg gunstig in vergelijking met het OV. En daarbovenop: als je met de auto een kwartier stilstaat baal je als een stekker. Als de trein een kwartier te laat is heb je nog geluk.
Leon
Tja, je kunt vanuit Arnhem beter via Amsterdam naar Apeldoorn reizen dan via Zutphen naar Apeldoorn. Ik heb er een paar keer twee en een half uur over gedaan.

Traumatisch!!!

Nog mooier is de LF3 fietsen vanuit Arnhem en je langs de IJssel naar Zutphen laten vervoeren..

Stroomafwaart fietst het altijd makkelijker. Dan fiets je naar beneden.

Zeggen ze..

Je kunt ook naar Dieren en Brummen fietsen en langs het Apeldoorns kanaal gaan. Erg mooi. En vlak, een kanaal stroomt immers niet.

Zeggen ze....