Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden? - Forum Wereldfietser

Welke banden?

Zou graag met mijn MTB voorzien van pakdrager en achterzakken naar zuiden van Frankrijk fietsen.
Wie kan mij advies geven over welk merk en type banden ik best zou monteren.
Ik verkies wel maat 26 x 2.
Deze banden moeten goede trekking banden zijn die vooral bedoeld zijn om op de weg te rijden maar soms ook onverhard (wel niet in modder hoop ik)
Bedankt voor de reacties! :)

Schwalbe Marathon XR. goede grip, slijtvast maar loopt zwaar. Schwalbe Marathon Supreme, iets minder goede grip, minder slijtvast maar loopt lichter.

Eric Schuijt schreef:Schwalbe Marathon XR. goede grip, slijtvast maar loopt zwaar. Schwalbe Marathon Supreme, iets minder goede grip, minder slijtvast maar loopt lichter.
Of gewone Marathon of Big Apple, ben je voor de helft van het geld klaar ;)

Inderdaad. De gewone Marathon is prima geschikt, en veel goedkoper. Ben je niet al te zwaar en ga je geen heel wilde dingen doen dan is de Schwalbe Big Apple een nog lichter lopende en comfortabeler keus. Mijn eigen ervaring is vooral met de gewone Marathon (wat steviger dan de Big Apple). Dan merk je dat je door de breedte van al deze banden ook licht off road vaak nog goed uitkomt met zulke vrij gladde profielen (tenzij het echt nat is natuurlijk). De Schwalbe Hurricane is een goede keus als je weliswaar primair over asfalt gaat, maar af en toe toch even wat meer off road wilt.
Wim

Willem, ik heb veel respect voor jouw kennis en expertise. Zeer zelden lees ik iets van jouw hand waar ik het niet mee eens ben. Dit is zo'n uitzondering :oops:

Ben je ooit wel eens met bagage met een Huricane lekker schuin in een bocht wezen hangen? Mijn fiets dweilde alle kanten op! Toen ik er over nadacht kwam ik tot de conclusie dat dit komt door de dikke noppen aan de zijkanten. De Travelcontact van Continental heeft dit ook, maar niet met dit effect. Omdat die noppen een stuk korter en daardoor stijver zijn. Maar misschien is de huidige Huricane een ander dan die waarop ik ben afgeknapt.

Een erg goede -niet dure band- vind ik zelf de Continental Town & Country. Heb ik ooit eens 14.000 km mee gereden voordat die op was.

Sorry dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben dat ik er niet zelf mee gereden heb. Ik heb in Amerika wel met dergelijke (maar niet deze) banden gereden (ook in de sneeuw, jippieee), en vond de noppen geen groot probleem (de rest van die banden wel). De Hurricane stond bovenaan het lijstje voor mijn dochter (11 jaar) die graag wil mountainbiken onderweg, maar in de praktijk met ons vooral kilometers over asfalt moet maken. Dit was het advies van Schwalbe Nederland. Misschien dus toch maar niet. Oeps. Hartelijk dank voor de waarschuwing.
Wim

Willem Jongman schreef:Sorry dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben dat ik er niet zelf mee gereden heb. Ik heb in Amerika wel met dergelijke (maar niet deze) banden gereden (ook in de sneeuw, jippieee), en vond de noppen geen groot probleem (de rest van die banden wel). De Hurricane stond bovenaan het lijstje voor mijn dochter (11 jaar) die graag wil mountainbiken onderweg, maar in de praktijk met ons vooral kilometers over asfalt moet maken. Dit was het advies van Schwalbe Nederland. Misschien dus toch maar niet. Oeps. Hartelijk dank voor de waarschuwing.
Wim
Ik heb nog wel twee een-keer-gebruikt-gratis-af-halen Panaracers voor haar ;)

Ik heb voor fietsvakanties met mijn MTB jarenlang gebruik gemaakt de Continental Goliath, de voorloper van de Travel Contact. Ik heb er altijd veel plezier van gehad zowel op verhard als onverhard. Goede wegligging, goed contact met de weg en stabiel in de bochten. Wel zo'n band waar je op kon vertrouwen.

Geluk zal zeker meespelen maar na er ruim 10.000 km mee gefietst te hebben maar drie keer lekgereden.
Heb geen ervaring met de opvolgers vd Goliath.