Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets iets 'vrouwelijker' maken - Forum Wereldfietser

fiets iets 'vrouwelijker' maken

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe fiets gekregen (Fahrradmanufaktur CX Fun). Ik ben er erg blij mee: de fiets voldoet aan de functies voor het gebruik dat ik er mee wil, fietst heerlijk en de maat is prima. Een maar: hij ziet er nu erg 'mannelijk' uit: rechte mannenfietsstang (in mijn framemaat 57 was alleen een herenmodel te verkrijgen), en het Brooks zadel (zit overigens heerlijk) versterkt het beeld van een mannenfiets. Voor een buitenlandse vakantie vind ik dat niet zo erg, maar voor woon-werkverkeer etc. zou ik graag wat accessoires willen voor meer vrouwelijke accenten.
Wie heeft hiervoor een idee?

Karin

Een fietstuin?
niko

om te beginnen: ik vind het een moeilijke vraag, maar zal het met de beste bedoelingen proberen wat suggesties te doen

1) vlinder stuur? dit is iets wat veel vrouwen op hun fiets gebruiken
2) spelen met de kleur
3) voor tijdens woon werk verkeer zadel een stuk lager hebben dan je stuur( indien je geen vlinder stuur hebt) zodat je meer het opoe fiets idee krijgt
4) van die fietstassen met bloemetjes o.i.d. er aan hangen?

zoals gezegd: ik heb m'n best gedaan om wat te verzinnen, maar zelf zou ik het allemaal onzin vinden, immers voor mij is een fiets om op te fietsen, en zolang de fiets goed fietst zal de rest me 'n worst wezen

succes!

nikopaul schreef:Een fietstuin?
niko
Bedoel je met een fietstuin zo'n klein "grasveldje" op je bagagedrager? Die zijn echt onwijs grappig. Als je dat niet bedoelde dan is dat bij deze mijn optie: Zo'n stuk kunstgras met vrolijke bloemetjes op de bagagedrager. En van die franjes aan de handvaten van je stuur (a la Harley) maar dan wel in roze of een vrolijke kleur :lol:
Zit er een bidonhouder op? Dan een roze bidon of één met bloemen en bijtjes en vlinders en een zon.
Frame zou ikzelf niet zo snel aan gaan zitten kliederen, maar bijv je kettingkast (meer rand bij jouw fiets dan kast) kan je wel versieren met ongein toch? Van die kitsch plakfolie met een schattig desin.

Hmmm... :? Het beeld wat ik nu heb is meer een oversized meisjesfiets... misschien moet je niet alles doen, kan een beetje overkill worden.

Zou je wel een foto van je fiets willen posten wanneer je hem vervrouwd hebt?

Jordann schreef:
nikopaul schreef:Een fietstuin?
niko
Bedoel je met een fietstuin zo'n klein "grasveldje" op je bagagedrager?
Je ziet hier, A'dam, vrouwen met complete bloembakken vol plastic stadsnatuur op hun fiets door de stad rijden. Gras, bloemen en struikjes compleet met merelnesten. Erg grappig.
niko

Omdat heren ooit bedacht hebben dat een fiets met een min of meer horizontale bovenbuis een herenfiets is en een slappere fiets met een diagonale buis een damesfiets gaan we dat zo noemen? Kom op zeg.

Wees blij dat je de stijvere variant hebt waarmee je zonder gezwabber met bagage een berg af kan fietsen. Mijns inziens zou een serieuze fietsenmaker geen slapper-dan-nodige ('dames', 'mixte') frames moeten verkopen aan mensen die met bagage in heuvelig of bergachtig gebied willen fietsen.

Als je erop zit, zit er een vrouw op die fiets. Een fundamentelere aanpassing kan ik mij niet voorstellen.

liz: Prachtig gezegd, ik kan me wel vinden in je post. Gewoon no nonsense, een goede fiets staat boven aan :)

Idem. Mijn vrouw wil op geen andere fiets naar haar keurige werk dan op haar stoere zwarte 26 inch Travelmaster, ook als ze die dag een korte rok aan heeft.
Ik geef toe, mijn dochter van 11 heeft een wat goedkopere maar vergelijkbare vakantiefiets (met stang) , en zij zou die het liefst roze gespoten zien, ook al vind ze mountainbiken in de modder ook leuk. Voor naar school is er een Oma fiets.
W

liz schreef:Wees blij dat je de stijvere variant hebt waarmee je zonder gezwabber met bagage een berg af kan fietsen. Mijns inziens zou een serieuze fietsenmaker geen slapper-dan-nodige ('dames', 'mixte') frames moeten verkopen aan mensen die met bagage in heuvelig of bergachtig gebied willen fietsen.

Als je erop zit, zit er een vrouw op die fiets. Een fundamentelere aanpassing kan ik mij niet voorstellen.
En wat als je door artrose en SI-blokkade's niet over die stang kunt en toch graag hoge bergen kunt/wilt fietsen? Dan ben je blij dat er een lage opstap is! Dan maar wat langzamer de berg af. Geniet je ook nog meer!!!

Ik wil juist liever een mannenfiets... :lol: is veel stoerder!

Zo'n dames- of mixte frame zijn maar mutsenmodellen :shock:

Verder vind ik de opties die Sephi aandraagt wel goed, maar waarom zou je zoiets willen?

In ieder geval, succes met de aanpassingen!

Willem Jongman schreef:.... zij zou die het liefst roze gespoten zien, ook al vind ze mountainbiken in de modder ook leuk.
ik zie de tegenstelling niet helemaal:
Afbeelding

Hi,

ik dacht gelijk aan de mooi Roze Kona Lisa

Afbeelding

Maar idd met wat verf kom je een heel eind.

Bas

Zij ook niet, al laat ik deze foto voorlopig maar niet zien, denk ik.
Wim

Hoi Mia,
Natuurlijk heb je gelijk dat een frame met lage instap nodig kan zijn, voor mannen en voor vrouwen. Voor mannen is dat vermoedelijjk vaker een probleem, omdat zij meestal zwaarder en groter zijn, en dus eerder problemen ondervinden van een slap frame. Het zou best eens de moeite waard zijn te kijken welke frames met lage instap nog wel het stijfste zijn. Ooit heb ik dat zelf mischien ook nodig. De afgelopen jaren, toen de kinderen klein waren, heb ik, vanwege het gemak met kinderzitjes, in de stad veelal gereden op een "damesfiets".
Maar de vraag ging over "vrouwelijker" en de antwoorden gingen denk ik over de vraag wat er vrouwelijk is of kan zijn aan een fiets. Voor mijn dochter is dat dus (nog?) roze. Mijn probleem is steeds geweest dat ik ook een jongere zoon heb, die zo'n fiets dan later weer moet overnemen.....
Wim

Willem Jongman schreef:Zij ook niet, al laat ik deze foto voorlopig maar niet zien, denk ik.
Wim
Hmm, je bent dan bang dat er naast het roze framepje ook nog een setje roze woodman naven in moet en een roze CC headset? Laatst zag ik ook fantastisch roze calipers en grepen van ik geloof magura. Vet.

Bas

- gaat toch maar voor zwart -

De ultieme "vervrouwlijking" zou natuurlijk zijn:

AANRECHTop het stuur en afwasborstel in de hand..... :wink:

ik zou je nu maar goed verstoppen dick, voor de eventuele wraak acties ;) :lol:

en MiaV: uiteraard is het in zo een geval zeker niet slecht, maar hier werd (door mij althans) uitgegaan van iemand die gewoon nog in een fysiek goede conditie is.

liz schreef:Mijns inziens zou een serieuze fietsenmaker geen slapper-dan-nodige ('dames', 'mixte') frames moeten verkopen aan mensen die met bagage in heuvelig of bergachtig gebied willen fietsen.
website Team Estrogen schreef:A "mixte" frame and a "women's" bike frame are not at all the same thing. A true Mixte bike frame has two parallel bars that run from the handlebar stem, pass on either side of the seat post and run back to the rear hub. A mixte frame is as strong or stronger than a man's frame, though it weighs a bit more.
Ik vraag mij af of er onderzoek bekend is naar de vraag een echt mixte-frame niet minstens even sterk en stijf is als een mannen-frame? Mijn gezond verstand en technisch inzicht zegt dat dit geenszins uitgesloten is.

Gerd

Een driehoek is altijd het sterkste. Herenframes zijn gewoon sterker. Ik vind het wel beetje zinloos om een fiets als mannelijk of vrouwelijk te bestempelen. Het zadel is wel voor een dame of een heer, voor dames is het breder.
Voor vakantiefietsers raad ik alle dames aan een herenframe te kiezen.
Als ik later oud ben en niet makkelijk op de fiets kan zal ik waarschijnlijk kiezen voor een lage instap. Dat is dan gewoon een fiets voor mij en ik ben dan nog steeds een man.

s0lar schreef:Een driehoek is altijd het sterkste.
Inderdaad en een echt mixte-frame heeft niet alleen een driehoek in het verticale vlak, maar ook nog een in het horizontaal-diagonale vlak.

Gerd