Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd koga worldtraveller - Forum Wereldfietser

advies gevraagd koga worldtraveller

Hallo,

Ik sta op het punt de fiets te kopen uit onderstaande advertentie:

http://fiets.marktplaats.nl/herenfietse ... -57cm.html

Ik ben op zoek naar een degelijke trekfiets om af en toe te reizen in Europa, maar ben ook beperkt in budget. Deze fiets lijkt me te voldoen hieraan.

Hebben er mensen ervaring met dit oudere model van de worldtraveller en er eventueel nuttig advies over? bv onderdelen die niet meer te krijgen zijn...

Alvast bedankt,
Tomas
Tomas Willems schreef:Hallo,

Ik sta op het punt de fiets te kopen uit onderstaande advertentie:

http://fiets.marktplaats.nl/herenfietse ... -57cm.html

Hebben er mensen ervaring met dit oudere model van de worldtraveller en er eventueel nuttig advies over? bv onderdelen die niet meer te krijgen zijn...

Alvast bedankt,
Tomas
Controleer of de wielen niet scheurtjes rond de spaakgaten hebben
Onderdelenvoorziening is in principe geen probleem, maar je moet misschien even zoeken naar een serieuze fietsenmaker

Is deze fiets de juiste maat voor jouw?
m-gineering schreef:
Tomas Willems schreef:Onderdelenvoorziening is in principe geen probleem, maar je moet misschien even zoeken naar een serieuze fietsenmaker
In principe betekent dat het gemakkelijker is om 7- en 8-speed onderdelen te krijgen naarmate je dichter bij Groningen komt. Maar uiteindelijk zullen ze nog wel lang genoeg leverbaar zijn om de fiets te kunnen verslijten. 7- en 8-speedspullen zijn in ieder geval wel goed en goedkoop.
De fiets is van een degelijk type en lijkt er goed uit te zien. Controleer hem uiteraard goed. Marten doelt speciaal op een effect dat zich met de velgen van destijds regelmatig voordeed.
Leon (uit Maastricht, die hoopt dat zijn nieuwe tandwieltjes deze week vanuit Bocholt (D) aankomen)
Leon schreef:
m-gineering schreef:
Tomas Willems schreef:Onderdelenvoorziening is in principe geen probleem, maar je moet misschien even zoeken naar een serieuze fietsenmaker
In principe betekent dat het gemakkelijker is om 7- en 8-speed onderdelen te krijgen naarmate je dichter bij Groningen komt.
Zouden al die groothandels die spullen speciaal voor mij op de plank hebben liggen? :D
Maar uiteindelijk zullen ze nog wel lang genoeg leverbaar zijn om de fiets te kunnen verslijten. 7- en 8-speedspullen zijn in ieder geval wel goed en goedkoop.
De fiets is van een degelijk type en lijkt er goed uit te zien. Controleer hem uiteraard goed. Marten doelt speciaal op een effect dat zich met de velgen van destijds regelmatig voordeed.

Afbeelding

Ikzelf ben 1m85 groot ongeveer.
57 cm is dan een geschikte framemaat als ik het goed heb.

Tomas Willems schreef:Ikzelf ben 1m85 groot ongeveer.
57 cm is dan een geschikte framemaat als ik het goed heb.
Dé maat blijft altijd een kwestie van proberen, maar volgens de wet van Bartje is 57 cm geschikt voor iemand van 1,85 m als die graag wat rechter op zit. Niet dat dat frame te laag is - dat minder relevant omdat het zadel hoger gezet kan worden - maar het zal wellicht aan de korte kort zijn. Op de foto zien we het verstelbare stuur tamelijk ver richting zadel versteld. Probeer dus ter plekke zonodig of de fiets lang genoeg is als je het verstelbare stuur naar voren verstelt. Het zadel naar achteren moet je niet doen als dat zadel ten opzichte van de trappers goed staat. Als de fiets te kort is kun je nog wel een langere voorbouw monteren, maar dat kost weer wat.
Leon

kijk daarnaast naar de tandwielen, of deze niet al hard zijn versleten(als het haaientanden lijken dan moeten er dus nieuwe tandwielen/cassetes op)

til het voorwiel in de lucht en kijk of deze lang en soepel doorloopt als je er een slinger aan geeft, idem met achter wiel

vergeet niet op speling te letten,
de wielen moeten bijv: niet naar links of naar rechts kunnen bewegen(dus als je er tegen aanduwd met je duim, en je met de rest van je hand het frame ergens vast houd moet er geen zijwaartse beweging te krijgen zijn in de wielen)

en rij er uiteraard op, rijd ie lekker, of zit er wat geks in etc ;)

succes met je keuze!

De fiets is aangekocht!

Bedankt voor de tips en reacties.