Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorderailleur zit vast - Forum Wereldfietser

voorderailleur zit vast

Vandaag kwam ik er achter dat mijn voorderailleur (Deore) vast zit. Niet muurvast maar ik moet 'm met m'n hand krachtig aandrukken. Dit is al de tweede keer dat me dit gebeurt en de vorige keer heeft de fietsenmaker 'm los gekregen met compressielucht.

Hoe kan het dat hij weer vast zit ondanks dat ik 'm regelmatig schoonmaak en smeer. Misschien het verkeerde smeermiddel? Ik gebruik wd40.

Iemand een oplossing hoe ik 'm zelf weer los kan krijgen of gaat dit alleen met compressielucht?

Hallo.

voor zover als ik weet is WD40 geen goed smeermiddel (het is nogal vluchtig), wel een prima middel om vastzittende onderdelen weer los te krijgen. Lukt het niet om de boel weer los te krijgen met WD40?

Groetjes,
Frank

Ik krijg er iets meer beweging in maar verre van los... :(

Frank schreef:Hallo.

voor zover als ik weet is WD40 geen goed smeermiddel (het is nogal vluchtig),
Volgens de MSDS bevat het voornamelijk vluchtige koolwaterstoffen en parfum. Je bent dus voornamelijk bezig eventueel aanwezig smeermiddel op te lossen ;)

Het ruikt inderdaad wel lekker maar het probleem van de vastzittende derailleur blijft dus hoe krijg ik die weer los zonder 'm zelf te demonteren en te smeren enz?

mazzeltovv schreef:Het ruikt inderdaad wel lekker maar het probleem van de vastzittende derailleur blijft dus hoe krijg ik die weer los zonder 'm zelf te demonteren en te smeren enz?
Kruipolie erop , inlaten weken en flink heen en weer bewegen. Net zolang herhalen tot de zaak weer gangbaar is. Vervolgens de 4 draaipunten smeren met een drupje olie

Hallo Marten,
m-gineering schreef:

Volgens de MSDS bevat het voornamelijk vluchtige koolwaterstoffen en parfum. Je bent dus voornamelijk bezig eventueel aanwezig smeermiddel op te lossen ;)
Parfum? Dus ook bruikbaar als deo voor echte mannen. :lol:

Frank schreef:Hallo Marten,
m-gineering schreef:

Parfum? Dus ook bruikbaar als deo voor echte mannen. :lol:
Echte mannen gebruiken Castrol R :D

Het is helaas niet gelukt... :( ben misschien ook iets te voorzichtig maar ik merk geen verbetering. Morgen maar even bij de fietshersteller langs.

Ennuh, de resterende WD40 gebruik ik dan maar om de oksels fris te houden... :wink:

Alles werkt weer! De fietshersteller liet even zien hoe het moet. Niet met fluwelen handschoenen maar met de botte bijl. Gewoon een waterpomptang er op en wrikken maar, alle lak eraf maar ach...

Hij schakelde alleen niet naar het kleinste blad maar gelukkig had hij een geweldig advies voor onderweg: "terugschakelen en er gewoon even flink tegenaan trappen met de hak" ... :?

Na een mooie fietstocht thuisgekomen een waterpomptang opgezocht en het probleem verholpen.