Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "verende vork" VS "verende zadelpen - Forum Wereldfietser

"verende vork" VS "verende zadelpen

Korte vraag:

Welk geeft het meeste comfort op slechte fietspaden en bospaden (dus geen wortels of dergelijken):

een suntour verende vork of een deftige (thudbuster) verende zadelpen ?

Volgens mij beide.
Ik heb alleen een Thudbuster ST en zou zonder niet meer willen.
Ik zou graag een German:A verende voorvork willen, volgens het zelfde principe als de Thudbuster. Echter deze vork is nogal prijzig, helaas.
ToffePee schreef:Korte vraag:

Welk geeft het meeste comfort op slechte fietspaden en bospaden (dus geen wortels of dergelijken):

een suntour verende vork of een deftige (thudbuster) verende zadelpen ?
Zit je heel rechtop met veel gewicht op het zadel dan kun je misschien beter in een verende zadelpen investeren, zit je diep met meer gewicht op je polsen dan lijkt een verende vork meer voor de hand te liggen.

Maar als je de hobbels aan een kant oplost, vallen ze aan de niet geveerde kant des te harder op ;)

Zie http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... emnumber=1 voor een onderzoek van de fietsersbond. De conclusie is dat brede banden het meeste resultaat geven, gevolgd door verende zadelpennen, en dan pas op grote afstand een verende voorvork. Ik denk dat dat ongeveer overeenkomt met de praktijkervaring hier. Verende voorvorken helpen tegen hele grote hobbels en kuilen zoals bij downhill, maar niet erg tegen de hogere frequenties van normaal slecht wegdek. Wat me opviel van het onderzoek van de Fietsersbond is dat ze weinig effect konden meten van het gebruik van een verend leren zadel (ookal was dat geen Brooks). Zelf heb ik wel duidelijk verschil gevoeld toen ik van een Brooks Professional zonder vering overging op een Conquest met vering. Meer vering dan dat wil ik zelfs niet (ik heb ook een bredere en meer verende Brooks Champion Flyer voor een fiets waar ik meer rechtop zit, en dat vind ik zelfs iets teveel veren).
Verder hangt veel af van de geometrie van je fiets, de constructie van de vaste voorvork (een traditionele gegoten kroon met dunne vorkscheden is comfortabeler dan een moderne unicrown vork met dikkere scheden), en het framemateriaal: stalen frames zijn meestal comfortabeler dan alu frames.
Wim

Als je toch voor wat vering wilt kun je ook een geveerde stuurpen nemen.

Die werden vroeger veel gebruikt voor in de MTB wereld. Nu gebruiken zij alleen nog maar geveerde voorvorken. Nadeel van geveerde voorvorken is dat je niet altijd bagage kan meenemen.

Kijk op de site van bike4travel naar de Garmin flex.

Audrey heeft er ook een en die schijnt volgens haar goed te werken, omdat er een rubber blok in zit, die je zelf af kan stellen.

mario

mario schreef:Als je toch voor wat vering wilt kun je ook een geveerde stuurpen nemen.

Die werden vroeger veel gebruikt voor in de MTB wereld. Nu gebruiken zij alleen nog maar geveerde voorvorken. Nadeel van geveerde voorvorken is dat je niet altijd bagage kan meenemen.

Kijk op de site van bike4travel naar de Garmin flex.

Audrey heeft er ook een en die schijnt volgens haar goed te werken, omdat er een rubber blok in zit, die je zelf af kan stellen.

mario
lijkt mij ook wel interessant, heeft iemand daar wat meet ervaringen mee? En is dat dan wel compatibel met een stuurtas?

Ik heb geen enkele ervaring met "verende onderdelen". al moet ik toe geven dat het soms wel verleidelijk klinkt als mijn armen volledig jeuken van snel over een kassei (of andere hobbel) weg te hebben gefietst. Maakt dit veel verschil uit, Zouden jullie dit aanraden (domme vraag natuurlijk, aangezien dit persoonlijk is waarschijnlijk)?

Ik benin mijn zoektoct naar een fiets ook bij de plaatselijke fietsenwinkel gepasseerd. Die zei me dat ik niet naar een 2e hands fiets moest kijken, omdat die meestal toch versleten waren (ongeacht de onderhoudsbeurt die ze hebben gekregen). Hij toonde me een mooie Granville (als ik me niet vergis) voor een aanvaardbare prijs (+/- 400 euro). Hij had op dat moment wel geen damesmodel binnen, maar die verwachtte hij deze week.
Nu is het natuurlijk voor een stuk de vraag of het voor zijn winkel niet gewoon beter is als ik een nieuwe fiets koop (hij had geen fietsen met een deftig aantal versnellingen 2e hands te koop staan).
Deze fiets had een verende voorvork, die hij natuurlijk direct aanprees. Vergt zo'n vork veel meer onderhoud? En is het geen zwak punt van een fiets?

De andere plaats waar ik regelmatig langs ga om te kijken naar een fiets om te kopen is een project van de stad waarbij langdurig werklozen aan de slag worden gezet om fietsen op te knappen, die dan verkocht worden aan heel schappelijke prijzen. Natuurlijk moet je dan wel het geluk hebben van de juiste fiets tegen te komen als je er eens binnenspringt... Hun werk lijkt me echter heel degelijk.

Hi,

weet niet precies wat je budget is en wat voor fietsdoel je precies hebt (ondergrond dan he) maar voor 400 euro een degelijke fietsch met verende voorvork gat niet. Zal wel een goedkoep sr suntour dingetje zijn waar je helaas meer ellende van hebt dan voordeel... Meer vering op je voorwiel haal je eerder door een dikke band met een wat lagere druk.

Verende zadelpennen zijn ook niet zo heel duur en geven wel erg veel comfort.

Waar je ook zeker op moet letten bij de lokale fietsboer is dat deze je vaak binnen zijn eigen gamma een fiets wil verkopen...

Kijk vooral ook verder dan alleen de achter derailleur (he, die is LX afgemonteerd das wel goed.... blijkt achteraf alleen de derrie lx en de rest acera oid...) en zoek binnen je budget de beste onderdelen bij elkaar.

Ook een 2de hands fiets kan best goed zijn, mits deze past en dat je met niet al te veel meer kosten komt te zitten op korte termijn, maar das erg lastig te bepalen.

Succes

Bas

Ik heb een tijd met zo'n verende stuurpen gereden. Zou ik nu niet meer kopen: je verliest je strakke stuurgevoel, en er komt te snel teveel speling op waardoor je stuur nòg "waziger" wordt.
Vanwege weinig onderhoud en lagere prijs zou ik kiezen voor dikke banden en een verende zadelpen.

Dit schijntwel een goede te zijn: http://www.softride.com/product.asp?p=46
Helaas niet meer in productie, en dus alleen nog beschikbaar in deze 1 inch variant van 150mm.
Wim