Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 speed ombouwen naar 7 speed - Forum Wereldfietser

9 speed ombouwen naar 7 speed

Hallo,

IK fietste altijd met 21 versnellingen. IK kocht bij van Herwerden een nieuw Santos wiel met een XT naaf. Die is echter voor 9 speed cassette. Ik fiets er mee met een vulring, maar omdat mijn ketting lijn veranderd schakeld deze wat moeilijker. IK zat te denken aan het volgende:

IK haal die 9 speed uit elkaar en doe die as er in van die 7 cassette met die andere hub natuurlijk.

Wat denken jullie, zou dat lukken.

Mario

Hi Mario,

vraagje, hoe is je ketting lijn dan veranderd? Als het goed is heb je achter je cassette (dus aan de flens zijde) een ring geplaatst waardoor je oude cassette gewoon helemaal naar rechts is uitgelijnd, net zoals op en gewone 7sp cassette? Maar een ander vraagje, de oude naaf is dit een 130mm naaf? Daarin kan ook het verschil zitten, best mogelijk dat je nu een 135mm naaf hebt en deze de boel wat geforceerd heeft en je dus alles opnieuw dient af te stellen...

Maar de as eruit halen, denk dat het opzich wel zou moeten werken, maar dan moet je ook de hele body overzetten... Is best mogelijk dat deze niet geheel op dezelfde draad zit of dat er verschillen zitten in afdichting ed.... is geloof ik al eens over geschreven op het forum.

Zelf zou ik dan opteren voor een race naaf ingespaakt in een 26" velg... is ook 130 mm en gaat prima.

Bas
mario schreef:Hallo,

IK fietste altijd met 21 versnellingen. IK kocht bij van Herwerden een nieuw Santos wiel met een XT naaf. Die is echter voor 9 speed cassette. Ik fiets er mee met een vulring, maar omdat mijn ketting lijn veranderd schakeld deze wat moeilijker. IK zat te denken aan het volgende:

IK haal die 9 speed uit elkaar en doe die as er in van die 7 cassette met die andere hub natuurlijk.

Wat denken jullie, zou dat lukken.

Mario
Zou goed kunne gaan, maar na afloop moet je wel je wiel bijspaken.

Het kettinglijn probbleem los je daar niet me op, de cassette zou in beide gevallen op xmm van de rechterpad moeten staan