mazzeltovv schreef:Ik heb een fiets afgemonteerd met onderdelen uit de Deore XT groep. Nu heb ik voor het eerst een Hollowtech trapas i.p.v. een Octalink trapas.
Ik ben niet heel erg thuis in de techniek (probeer wel te leren) en vooral de verschillen.
Mijn vraag is dan ook wat het verschil is tussen een Hollowtech trapas en bv een Octalink of vierkantige as? En hoe zit het met de beschikbaarheid in andere landen? Hoe zit het met de duurzaamheid/onderhoud?
Bij
moderne crankstellen is de trapas onlosmakelijk verbonden met de rechtercrank. De trapaslagers zijn met losse cups tegen het bracket geschroefd, de kogellagers hangen buiten het bracket. Je steekt de trapas door de lagers en klemt de linkercrank op het uiteinde.
Montage: om de lagers in lijn te kunnen monteren moet het bracket eerst gevlakt worden
Levensduur: de kogellagers bevatten hele kleine kogeltjes, weinig vet en de afdichting is miniem. De levensduur is in natte omstandigheden duidelijk minder dan bij de meer conventionele octalink
Als de kogellagers minder worden zullen de lagerringen gaan kruipen over de trapas (de draaiende as heeft namelijk geen perspassing), waardoor er diepe groeven in de trapas ontstaan. De trapas is niet los te vervangen
De lagers en dus ook de afdichtingen hebben een relatief grote afmeting en daardoor veel wrijving
Door de breedte van de lagering heb je met dit soort crankstellen weinig ruimte voor je enkels, je trapt dus ook makkelijk groeven in de cranks met je schoenen.
Het XT crankstel met trapas is 12 gram lichter dan het vorige model!