Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hollowtech of iets anders? - Forum Wereldfietser

Hollowtech of iets anders?

Ik heb een fiets afgemonteerd met onderdelen uit de Deore XT groep. Nu heb ik voor het eerst een Hollowtech trapas i.p.v. een Octalink trapas.
Ik ben niet heel erg thuis in de techniek (probeer wel te leren) en vooral de verschillen.
Mijn vraag is dan ook wat het verschil is tussen een Hollowtech trapas en bv een Octalink of vierkantige as? En hoe zit het met de beschikbaarheid in andere landen? Hoe zit het met de duurzaamheid/onderhoud?

ik denk dat marten (m-gineering) dit het best uit kan leggen, maar goed volgens mij zegt hollowtech dat je crankarmen hol zijn, dus niet massief. Octalink etc is de bevestiging van crankarm aan je trapas.
mazzeltovv schreef:Ik heb een fiets afgemonteerd met onderdelen uit de Deore XT groep. Nu heb ik voor het eerst een Hollowtech trapas i.p.v. een Octalink trapas.
Ik ben niet heel erg thuis in de techniek (probeer wel te leren) en vooral de verschillen.
Mijn vraag is dan ook wat het verschil is tussen een Hollowtech trapas en bv een Octalink of vierkantige as? En hoe zit het met de beschikbaarheid in andere landen? Hoe zit het met de duurzaamheid/onderhoud?
Bij moderne crankstellen is de trapas onlosmakelijk verbonden met de rechtercrank. De trapaslagers zijn met losse cups tegen het bracket geschroefd, de kogellagers hangen buiten het bracket. Je steekt de trapas door de lagers en klemt de linkercrank op het uiteinde.

Montage: om de lagers in lijn te kunnen monteren moet het bracket eerst gevlakt worden

Levensduur: de kogellagers bevatten hele kleine kogeltjes, weinig vet en de afdichting is miniem. De levensduur is in natte omstandigheden duidelijk minder dan bij de meer conventionele octalink

Als de kogellagers minder worden zullen de lagerringen gaan kruipen over de trapas (de draaiende as heeft namelijk geen perspassing), waardoor er diepe groeven in de trapas ontstaan. De trapas is niet los te vervangen

De lagers en dus ook de afdichtingen hebben een relatief grote afmeting en daardoor veel wrijving

Door de breedte van de lagering heb je met dit soort crankstellen weinig ruimte voor je enkels, je trapt dus ook makkelijk groeven in de cranks met je schoenen.

Het XT crankstel met trapas is 12 gram lichter dan het vorige model!

Mmm... Uit jou uitleg maak ik op dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, klopt dit?
Zou het jou keuze zijn?

mazzeltovv schreef:Mmm... Uit jou uitleg maak ik op dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen, klopt dit?
Zou het jou keuze zijn?
[luddite] Ik zie voor een vakantiefiets het liefst een vierkant asje en gesmede aluminium cranks met een 5x110/76mm boutcirkel, maar zie daar maar aan te komen voor normaal geld [/luddite]

Luddites of the world unite! Helemaal mee eens, maar Marten kan het met zoveel meer gezag zeggen. Ik vind die moderne cranks voral lomp en lelijk. Geef mij maar een oude TA Zephyr, of een Sugino XD (voor rond 100 euri nog over het web te bestellen in het buitenland).
Wim

Bedankt voor de info.

Ik fiets er wel mee door tot hij stuk is en dan op zoek naar iets anders.
Hierbij wil ik weer even een oud berichtje oprakelen.
De afgelopen 3 weken in Noorwegen is er namelijk speling ontstaan in mijn trapas. Het rammelt niet maar bij het aanzetten voel je dat de speling wordt doorlopen. Mijn conclussie loshalen en vervangen het zal wel kapot zijn na pas 3 jaar :(

Maar nu is de vraag wat ik eigenlijk heb .... Door mijn schoenen is mijn LX crank netjes blank gepolijst maar kan ik nog wel zien dat er Hollowtech op staat. Daar staat geen II bij o.i.d. -
Op mijn Santos papieren kan ik alleen vinden LX crankstel met TA bladen :?
Is dit een versie die Shimano tijdelijk heeft gehad zo'n 3 jaar geleden ? En als ik dit wil vervangen waarmee kan ik dit dan vervangen ? Ik zie bijv. bij bike4travel ceramische lagers .... Eerst maar eens alles demonteren en kijken wat er nu precies kapot is ...

Wouter

Offroad weekend was leuk maar inmiddels heb ik connussen, trappers derailleurwieltjes en nu dus ok trapas kunnen vervangen :?
Ik denk dat ik dit heb:
Afbeelding

De woorden van mijn lokale fietsenmaker (voor wat het waard is) deden mij vermoeden dat Shimano de Hollowtech II als verbeterde Hollowtech op de markt had gebracht.... of bestaan ze naast elkaar ?

Wouter
Pathfinder_II schreef:Hierbij wil ik weer even een oud berichtje oprakelen.
De afgelopen 3 weken in Noorwegen is er namelijk speling ontstaan in mijn trapas. Het rammelt niet maar bij het aanzetten voel je dat de speling wordt doorlopen. Mijn conclussie loshalen en vervangen het zal wel kapot zijn na pas 3 jaar :(

Maar nu is de vraag wat ik eigenlijk heb .... Door mijn schoenen is mijn LX crank netjes blank gepolijst maar kan ik nog wel zien dat er Hollowtech op staat. Daar staat geen II bij o.i.d. -
Op mijn Santos papieren kan ik alleen vinden LX crankstel met TA bladen :?
Is dit een versie die Shimano tijdelijk heeft gehad zo'n 3 jaar geleden ? En als ik dit wil vervangen waarmee kan ik dit dan vervangen ? Ik zie bijv. bij bike4travel ceramische lagers .... Eerst maar eens alles demonteren en kijken wat er nu precies kapot is ...

Wouter
Rechts geen of juist een heel groot gat: externe lagers
Rechts een klembout: losse trapas met vierkant of anders wulps gevormd asje

Shimano octalink trapasssen vervangen door een Shimano octalink trapas , er zijn geen alternatieven. Let wel op het juiste type, er zijn twee octalink aansluitingen, fijn en grof (lx is grof)

Voor je geld uitgeeft zou ik eerst controleren of de lagers inderdaad versleten zijn (kun je de cranks naar het frame bewegen. hoe draait het crankstel zonder ketting)?) en dat niet de linker crank loszit, of dat de lagerpatroon niet meer vast in het frame zit
Offroad weekend was leuk maar inmiddels heb ik connussen, trappers derailleurwieltjes en nu dus ok trapas kunnen vervangen :?
hier emmer sop er over en klaar ;) Had je misschien nog meer met de fiets gedaan?
Bedankt Marten en je hebt gelijk, op zich heeft het materiaal geen schuld, maar het off-road weekend was wel de spreekwoordelijke druppel die de lagers deed kraken. Mijn Giant woonwerk fiets (oude vakantiefiets) die ik ook de hele winter door de pekel gebruik rijdt na 6 jaar nog steeds met de zelfde trapas .... gevoelsmatig wil je dan met een 3 keer duurdere fiets ook langer doen ....

Maar ik zal niet langer mopperen. Ik heb de cranks er af maar nu blijkt alleen dat mijn moer om het bracket los te krijgen een te klein gat heeft fijn dat alles zo lekker compatibel blijft :? Dus vd week nieuwe sleutel nieuwe kansen.

Wouter
Om even aan te haken, wat zou een veilige interval zijn om buitenboordlagers te vervangen?

Ik denk zelf aan een veilige marge van om twee jaar of ca 10.000km,

Maar ja dat hankt natuurlijk ook van gebruik af. In de regen fiets ik gewoonlijk gewoon door en aangezien ik meestal in het voorjaar mijn grote vakantietocht rijdt zitten daar nog weleens regendagen tussen.

Soms geeft er iets een lichte "klink" geluid als ik mijn trappers stil gehouden heb en weer begin met trappen. Het zou de ketting kunnen zijn die dan even het eerste tandje een beetje mist, maar ik geloof veel meer in een kogeltje dat in de lagering is blijven klemmen en losschiet. Kan dat?

Ik vraag me ook af wat er met de passing van de as in de lagers is, als er inderdaad groeven gaan ontstaan, moet je dus ook weer het crank met as vervangen? Of hoeft dit pas als je echt speling gaat voelen?
Roald schreef:Om even aan te haken, wat zou een veilige interval zijn om buitenboordlagers te vervangen?

Ik denk zelf aan een veilige marge van om twee jaar of ca 10.000km,
zelf denk ik aant ToestandsAfhankelijk Onderhoud, je kan er geen peil op trekken. Gooi bij het schoonmaken de ketting van het tandwiel en controleer of alles nog netjes en zonder speling draait

Maar ja dat hankt natuurlijk ook van gebruik af. In de regen fiets ik gewoonlijk gewoon door en aangezien ik meestal in het voorjaar mijn grote vakantietocht rijdt zitten daar nog weleens regendagen tussen.

Soms geeft er iets een lichte "klink" geluid als ik mijn trappers stil gehouden heb en weer begin met trappen. Het zou de ketting kunnen zijn die dan even het eerste tandje een beetje mist, maar ik geloof veel meer in een kogeltje dat in de lagering is blijven klemmen en losschiet. Kan dat?
klinkt als een haperend freewheel


Ik vraag me ook af wat er met de passing van de as in de lagers is, als er inderdaad groeven gaan ontstaan, moet je dus ook weer het crank met as vervangen? Of hoeft dit pas als je echt speling gaat voelen?
Een scherpe groef kan tot scheurvorming leiden, vervang de lagers voor ze de as opeten
Oke, bedankt.
Iets anders en toch meer van het zelfde:
Wie heeft er ervaringen met ISIS?

John.
johntelleman schreef:Iets anders en toch meer van het zelfde:
Wie heeft er ervaringen met ISIS?

John.
Probleem met ISIS is dat de lagers meestal minuscuul zijn. De interface crank-as doet het wel. En direct na ISIS kwamen de buitenboordlagers om achteraan te hollen, dus veel kom je het niet meer tegen.

SKS maakt mooie trapassen voor ISIS, en Token is ook niet slecht

Pas trouwens op voor Truvativ, die maken ook ISIS crankstellen, maar daarnaast nog een paar variaties die er op lijken (powerspline etc) . Krijg je alleen maar slechte Truvativ assen bij
Als ik mijn octalink crankstel ook vervang en een crankset inclusief bladen koop (deze zijn tenslotte al aan vervanging toe) dan valt de prijs misschien nog te overzien.

Is het dan echt geen optie om toch naar een vierkante as te gaan met fatsoenlijke afdichting ? iets zoals dit ? Zoals ik het lees op de site is dit iets voor mensen die hun Hollowtech zat zijn .... Al zie ik nu al dat ook SKF weer andere tooling vereist :shock:

Afbeelding

Wouter
Er zijn nog steeds goede cranksets voor vierkante as. Voorbeelden zijn de betaalbare Sugino XD (bij m-gineering ook nog in een hele reeks lengtes te krijgen), de zwaardere, steviger maar ook duurdere m-gineering huismerk cranks (ook in vele lengtes), of de chique Specialtes TA cranks (ook in vele lengtes, en met spiders voor verschillende steken). Kortom, er is nog keus genoeg. Hetzelfde geldt voor trapassen, van simple voor 15 euro tot heel duur van Chris King, TA of Phil Wood.
Wim