Jest_one schreef:Hier moet ik even op reageren. Ik doe ALLES zelf. Ik heb echt met vallen en opstaan moeten leren hoe het fietsenmakersvak in de MEESTE (dus niet alle) gevallen werkt. Punt is dat die lui vaak nog 100 reparaties hebben staan, en tijd is geld. Resultaat is dat ze niet echt omgaan met je spullen zoals je dat zelf gedaan had. en het is ook nog eens reteduur
laatste dingen die ik heb laten doen: balhoofd in frame zetrten - resultaat 2 plastic ringen verkeerd gemonteerd (tussen cup en lager!!) , band plakken - 2 tientjes
, en balhoofd verwisselen bij racefiets - resultaat carbon vork beschadigd bij de conus.
Ik heb echt alleen maar negatieve ervaringen bij fietsenmakers, en dan heb ik het echt niet over nogwatbelt buurtfietsenmaker maar shops die indd ook santos voeren etc. Heel vaak constateer ik (ik wil geenszins beweren dat ik een expert ben) dat de kennis en passie gewoon ontbreekt, en dat het alleen maar om harde knaken lijkt te gaan. Nouja ik doe dus alles zelf. Ook wielen spaken en balhoofden.
@ Audrey: was je frame niet beschadigd door het aanlopen? Typisch iets voor mij namelijk, dat ik dát dan weer moet oplossen.
Eli.
U hebt volkomen gelijk. Ik doe ook alles zelf, al meer dan 30 jaar! Sinds mijn 17e haal ik regelmatig mijn fietsen tot het kleinste schroefje uit elkaar. Schoonmaken, smeren en monteren is niet zo moeilijk.
Eén gouden raad, investeer in het goede gereedschap. Ga niet klooien met waterpomptangen, hamers en trektangen... Dat leidt alleen tot (dure) beschadigingen en frustraties. Koop af en toe een goed stukje gereedschap. Het zal je er toe aanzetten vaker het nodige onderhoud te doen, zodat slijtage minder kans krijgt en je langer plezier hebt van je fiets.
Soms is gereedschap duur, maar heerlijk in het gebruik. Met mijn Dremel slijp ik in enkele seconden kabels en - kabelvoeringen perfect passend, zonder rafels of geklooi.
Ook het frame zet ik regelmatig helemaal opnieuw in de polyurethaanlak. Perfect nat schuren en lakken met de airbrush levert me een fiets met een hele nieuwe look. Je kan als je wil de mode volgen...
Fietsenmakers gaan er omwille van de prijs van de werkuren meestal met de botte bijl door. Tijd is hun belanrijkste grondstof. Kassa! En ze maken fouten dat het niet mooi meer is.
Ze hebben zeker niet het respect dat je zelf voor jouw fiets hebt, laat staan voor de prijs die je ervoor hebt betaald.
Eén tand van een sprocket gebroken is gelijk een reden om het hele freewheel bij het schroot te gooien. Die andere 7 of 8 sprockets zijn nochtans perfect, so what. Freewheel demonteren, schoonmaken en met een wisselstukje repareren? Daar doet de fietsenmaker niet aan mee.
Sinds kort vlecht ik mijn wielen zelf. Het is geen zwarte magie. Centreren, spaken spannen is makkelijker dan het lijkt. Neem je tijd, werk rustig en volg de juiste stappen. Handleidingen genoeg op het internet. Het is beslist mogelijk om, mits geduld en aandacht, een tolerantie van 2/10 mm te halen. Ik heb spijt dat ik daar vroeger voor naar de fietsenboer ging, die met minder tevreden was.
Onlangs had ik een freewheel remover nodig voor een ATOM freewheel. Volgens mijn fietsenboer onmogelijk nog te vinden wegens hopeloos verouderd. Google is je vriend! Binnen de drie minuten wist ik dat Park Tool de FR4 voor € 6.95 levert. Die boodschap heb ik hem met een brede smile overgemaakt. Heeft hij voor zichzelf toch lekker twee stuks besteld! Kijk, daar hou ik nu van: de beroeps voor schut gezet door de consument.