Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen/Schotland met een 'simpele' fiets - Forum Wereldfietser

Noorwegen/Schotland met een 'simpele' fiets

beste Wereldfietsers,

Ik heb mijn vriendin eindelijk zover gekregen dat we in Juni op fietsvakantie gaan. Zelf ben ik al over de halve wereld gefietst, maar voor haar is het nog vrij nieuw allemaal. Sterker nog, tot vorige zomer had ze al sinds haar 4e niet meer gefietst!

Mijn oog is gevallen op Schotland (de eilanden voor de westkust) of Zuid-Noorwegen, maar ik begin me een beetje af te vragen of haar fiets dit wel gaat trekken...

Dit is namelijk een vrij simpele fiets met een Alivia (alivio?) set, vrij smalle banden en simpele remmen. Misschien meer geschikt voor de stad en in de polder hier?

We zien het niet echt zitten een nieuwe, dure fiets voor haar te kopen als ze het misschien niet eens leuk vindt en ik zou natuurlijk sowieso gewoon een setje Schwalbe Marathons om haar wielen kunnen leggen en v-brakes monteren. De meeste bagage kan ik ook wel aan mijn Santos hangen. Maar dan nog is het de vraag of frame en spaken het allemaal wel houden.

Wat denken jullie? Zouden de Rallarvegen bijvoorbeeld te doen zijn met een wat simpelere fiets? En nog wat anders: is het daar een beetje uit te houden qua temperatuur midden Juni? Ik las nl op internet dat het seizoen zou beginnen rond 15 juli en je dan nog met sneeuw zou kunnen rekenen? daar zou ik me niet populair mee maken! ;-)

Alvast bedankt,

Arjan

Ja hoor, met jouw fiets kun je prima op fietsvakantie naar Schotland en Noorwegen. Zorg dat je er goede remblokjes opzet (en een paar reservere meeneemt) Die Schwalbe banden zou ik alleen doen als je vooral onverhard gaat, anders heb je er (rolweerstand!) alleen maar hinder van. Die Rallarvegen gewoon niet te wild afdalen. En het weer? Ach, het weer is niet meer wat het geweest is. Tegenwoordig is het overal (vroeg) warm lijkt wel, zou ik me niet zoveel van aantrekken. Bovendien: doorgaande wegen zijn vanaf juni echt wel open.

Ongetwijfeld komen er allerlei reacties die al snel uitmonden in een hele dure fiets met toeters en bellen, maar goed...

Het belangrijkste is denk ik dat ze een aantal uren per dag comfortabel kan zitten op die fiets. Trainingsritjes maken dus en wat sleutelen aan de afstelling van e.e.a.. Test of het zadel wel prettig is voor langere ritten. (Ben ooit met een kl*** gelzadel naar de middellandse zee gefietst...) Misschien een paar andere handgrepen?

Ga ook een keer de heuvels (Ardennen) om vast aan het schakelen te wennen, te controleren of alles soepel loopt en te bezien of het (dames??)frame wel stijf genoeg is.

Waarom kies je voor de eerste keer niet wat lichters (of is ze heel sportief?). De eerste keer is de grootste schok dat je moet klimmen, en nog met bagage ook. Waarom dus niet een wat vlakker terein gekozen? Geef haar ook niet te veel bagage. Je moet haar overtuigen dat het leuk wordt.
Kijk, of die spaken het houden hangt af van de kwaliteit van het wiel, en dat weten wij natuurlijk ook niet. Als het een normale Batavus, Gazelle of Giant hybride is dan kan het best meevallen (is ze zwaar?). Ik zou de fiets nakijken of laten nakijken, en ik zou misschien toch wel nieuwe banden monteren. Als het een normale hybride is, dan zitten daar 37 mm banden op, maar past 42 mm vermoedelijk ook wel. Dat geeft net wat meer comfort, en de gewone Marathon (niet de XR) rolt vast lichter dan wat er nu op zit. Kijk of je haar kunt overreden op een geveerd Brooks zadel te gaan, en koop een fietsbroek voor haar. En laat haar veel trainen.
Wim

Ik ben het met Willen eens. Ik zat te denken dat het misschien een goed idee is om met de hemelvaart een paar dagen te fietsen in Nederland. Als iemand nooit veel gefiets heeft en je neemt er dan mee naar een zo zwaar fiets land als Noorwegen of Schotland, wat veel klimmen betekend, dan heb je de kans dat zij dit nooit meer doet.

Ik ga misschien ook met een broer, een fietsvakantie houden in Spanje. Hij fiets vrijwel nooit. IK ben met hem 2 dagen gaan fietsen tijdens Pasen op de Veluwe. Hij vond het wel leuk.

Ik weet natuurlijk niet wat voor soort fiets zij heeft, maar de wielen moeten wel een redelijke kwaliteit hebben. Zelf fiets ik in Nederland op Coninentel Travel Contact. Ik heb er al ruim 8000 km op zitten nog geen lekke ban mee gehad. Mooi glad profiel ook.

Probeer anders een fiets voor haar te huren of te lenen.

Mario

De groene weg naar de middellandse zee (westelijke variant) kan ik aanraden voor beginners. Relaxed vanuit huis beginnen, even afzien in de Ardennen, verder goed te doen en je komt regelmatig andere fietsers tegen. Leuk einddoel ook. Als je niet veel tijd hebt of de dagafstanden klein wilt houden, kun je eerst nog een stukje treinen.

Ook ik ben het met Willem eens. Bedenk bovendien ook dat je in Schotland of Noorwegen een gok neemt met het weer. De eerste keer op fietsvakantie gaan en gelijk verzuipen in de regen is geen pretje. Ga lekker naar Italie, Spanje of Griekenland. En neem af en toe een leuk terrasje. :D

Leuke terrasjes zul je in Noorwegen niet veel tegen komen, wel overdonderd mooie natuur. Een ritje in Nederland is leuk maar natuurlijk niets vergeleken met Schotland of Noorwegen. Ik denk dat ze eerder afknapt van fietsen in Nederland dan als je het in de echte bergen hebt gedaan.

Gewoon doen en je materiaal goed controleren. En natuurlijk een beetje trainen door wat kilometers te maken.

groet

Luddo

Ik had zelf altijd een beetje een hekel aan fietsen. Het was een manier om van A naar B te komen. Mensen die voor de lol gingen fietsen, daar snapte ik niet veel van. Tot ik een vriendje kreeg die dit deed, en ik dus een keer mee ging om het toch eens te ervaren.

De eerste helft van het rondje op mijn eigen stadsfiets gereden, en ik vond het zwaar en niet leuk. Halverwege van fiets gewisseld, en wat een verschil!!! Een fiets die lekker loopt, licht rijdt, waar je makkelijk op kan versnellen, die je hele lijf soepel laat draaien in plaats van alleen maar ongemakkelijk stampen!

Ik was verkocht en heb dus zelf een fiets gekocht. En nu ben ik dus hier te vinden.

Moraal van dit verhaal: ze moet haar fiets wel lekker vinden rijden. De maat moet kloppen, de zithouding ook. Dunnere banden met minder rolweerstand zou ik prefereren boven marathon XR. Zeker als je vnl verhard gaat rijden. Bij twijfel: misschien een keer op jouw fiets proberen of ze haar eigen fiets goed genoeg vindt? of een fiets lenen of huren die goed bij haar past?

Succes en heel veel plezier, waar je ook naartoe gaat en op welke fiets ook.
arjanstavast schreef: Dit is namelijk een vrij simpele fiets met een Alivia (alivio?) set, vrij smalle banden en simpele remmen. Misschien meer geschikt voor de stad en in de polder hier?
Hangt een beetje af van de fiets, zit er een derrailleur op met een bergverzet en 21 versnellingen of meer? Of gaat het om een stadsfiets met een 3 of 7 v. naaf? Da's natuurlijk al wat minder. En hoe zit het met de remmen, ook niet onbelangrijk. Wil je echt de bergen in dan zijn V-brakes wat veiliger dan trommelremmen of rollerbrakes. Met Alivio onderdelen kan je een heel eind komen, heb mijn tochten door Oost Europa op een simpele Altra fiets (wel met 24v derrailleur en V-brakes) zonder problemen over zeer ruige bergwegen afgelegd. Het is allemaal misschien wat zwaarder en minder duurzaam, maar voor een korte vakantie in Noorwegen of Schotland kan dat prima. Zoek je iets makkelijkers dan Noorwegen dan kan ik de buiten Hebriden wel aanraden, niet al te steil en geschikt voor beginners.
arjanstavast schreef:beste Wereldfietsers,


een vrij simpele fiets met een Alivia (alivio?) set, vrij smalle banden en simpele remmen.
Als de fiets technisch in orde is kom je een eind

lees ook www.m-gineering.nl/frsttime.htm

k las nl op internet dat het seizoen zou beginnen rond 15 juli en je dan nog met sneeuw zou kunnen rekenen? daar zou ik me niet populair mee maken! ;-)
Noorwegen, Schotland? Denk ook aan muggen :D

wow, wat een hoop antwoorden, bedankt!

Om wat openstaande vragen te beantwoorden:

- Alexandra's huidige fiets is een Giant met een niet al te sportief frame, 24 versnellingen, 28"-wielen merk onbekend. Ik heb er inmiddels al een vlakker stuur opgezet met Ergon handvatten voor een wat sportievere en tegelijkertijd comfortabele houding en dat bevalt haar goed.

- We fietsen nu een paar keer per week tochtjes tot een km of 60 om haar fietsconditie wat te versterken. Haar sportschoolconditie is uitstekend, maar lang fietsen vraagt toch wat anders.

- Het is geen optie haar mijn fiets te laten proberen omdat ik twee koppen groter en twee keer zo zwaar ben... :)

- Noorwegen en Schotland spraken ons aan vanwege de natuur. Frankrijk, Italie en Spanje zijn inderdaad ook heel mooi om te fietsen, maar een iets wildere natuur leek ons mooi dit keer. Roemenie (waar Alexandra overigens vandaan komt) is ook nog een optie, maar dan moet ik verplicht langs mijn schoonmoeder... :shock: :D

- Ik zit er momenteel aan te denken in ieder geval deore of lx v-brakes, een verstelbare stuurpen en nieuwe banden te monteren. Een goed zadel lijkt me inderdaad ook niet onnuttig. Ik fiets zelf op een Brooks-zadel, maar het kost denk ik nog even wat tijd om haar ervan te overtuigen dat dat echt comfortabeler is dan haar gelzadel...

Groeten,

Arjan

Hallo Arjan,

een Brooks zadel kan comfortabeler zijn dan een gelzadel, maar dat hoeft niet. Net als met schoenen is een zadel iets persoonlijks, als ze lekker zit en er zijn geen problemen met lange ritten, dan zie ik geen reden om een Brooks zadel aan te schaffen.

Groetjes,
Frank

arjanstavast schreef:- We fietsen nu een paar keer per week tochtjes tot een km of 60 om haar fietsconditie wat te versterken. Haar sportschoolconditie is uitstekend, maar lang fietsen vraagt toch wat anders.
Heeft ze al wat hellingen achter haar kiezen? Lang vlak kunnen fietsen is m.i. geen goede graadmeter voor de "hellingbestendigheid" (althans naar mezelf gekeken ;)).

We gaan met het Hemelvaartsweekeinde naar Limburg om te kijken hoe hellingsbestendig zowel de fiets als de aankomende wereldfietster zijn. Dat 2e doel heb ik haar trouwens maar niet verteld... :wink:

Mijn eigen ervaring met bergjes is dat iedereen wel boven komt als hij/zij maar in z'n eigen tempo blijft rijden. Als we boven maar op elkaar wachten komt het vanzelf goed... Overigens denk ik dat ik met alle bagage en mijn 100 kg eigen gewicht het misschien wel net zo zwaar krijg als Alexandra die de helft weegt... :D

we zijn eruit! :D Zojuist de vlucht naar Roemenie geboekt waar we twee weken in juni gaan rondfietsen tussen de oude kloosters in het noorden van het land! Iederen bedankt voor de vele nuttige adviezen! :D :D :D
Veel plezier en de groeten aan je schoonmoeder!!

grmpf, bedankt... :evil:
daarom wilde ik ook naar Noorwegen of Schotland! :D