Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano STX 2x7: kleiner versnellingen erbij? - Forum Wereldfietser

shimano STX 2x7: kleiner versnellingen erbij?

ik heb onlangs een tweedehands koga gekocht om weer voor een licht prijsje een aantal kilometers verder te kunnen. Dit jaar wil ik naar de Alpen, en daar wil ik kleiner versnellingen voor. Ik heb met de fiets al met volle bepakking de Leberg en Molenberg (zie de ronde van Vlaanderen) opgereden. Dat lukte goed. Bij de leberg moest ik zelfs niet uit mijn zadel komen. Maar toch denk ik dat het aangenamer zou zijn als ik nog wat lichter kon draaien, zoals bij mijn oude fiets (standaard atb cassette).

De versnellingen op mijn fiets zijn nu een 2x7. Nu vraag ik mij af wat ik zou steken en van welk merk. Ook wil ik de schakelaars, de remgrepen en de handvaten vervangen die al ferm versleten zijn. (de STX-groep heeft cantilever remmen) Hebben jullie daarvoor ook suggesties?

Let wel, bij mij moet alles low-budget. Er staan al ortlieb voortassen en een TEFAL pannenset op het lijstje aan te kopen equipment.
ottovds schreef:
De versnellingen op mijn fiets zijn nu een 2x7. Nu vraag ik mij af wat ik zou steken en van welk merk. Ook wil ik de schakelaars, de remgrepen en de handvaten vervangen die al ferm versleten zijn. (de STX-groep heeft cantilever remmen) Hebben jullie daarvoor ook suggesties?
STX was altijd 3 x 7.
Is er een ander crankstel gemonteerd? (niet zo raar, nieuwe STX voorbladen zijn niet meer leverbaar), maar dan zal de rest ook niet al te fris meer zijn.

Als de wielen nog goed zijn, is denk ik de meest effectieve oplossing voor 150-200 euro een nieuwe Acera of Deore 3 x 9v groep aan te schaffen en alles te vervangen. Op de 7 speed naaf passen 8 van de 9 kransjes maar dat je de 11 thuis moet laten is geen gemis.

ik denk dat je je vergist

Ik heb een 2x7 stx groep
maar ook mijn moeder (zelfde model en onlangs als winkeldochter, nieuw dus gekocht) en een vriend hebben de zelfde groep.

verder is de groep nog helemaal fris. De eerste cassette zit er nog op, en die zal tegen de zomer aan vervanging toe zijn.

ottovds schreef:ik denk dat je je vergist

Ik heb een 2x7 stx groep
maar ook mijn moeder (zelfde model en onlangs als winkeldochter, nieuw dus gekocht) en een vriend hebben de zelfde groep.

verder is de groep nog helemaal fris. De eerste cassette zit er nog op, en die zal tegen de zomer aan vervanging toe zijn.
stx heeft altijd een mc32 of mc34 crankstel met 42-32-22 bladen. Dat laat niet weg dat een fabrikant heel veel onderdelen door iets goedkopers kan vervangen en dan nog steeds met stx kan adverteren.

Een 10 jaar oude winkeldochter, is dat een nieuw record?

Ik snap het niet helemaal. Wat is nu versleten? Alleen de handvatten, of nog meer? Als je het goedkoop wilt houden moet je geen dingen vervangen alleen omdat ze ouderwets zijn. Cantilevers bijvorbeeld kunnen prima remmen als je ze goed afstelt, de kabels eventueel vervangt, en moderne blokjes gebruikt (Koolstop). Als je een lichter verzet wilt hebben kun je beginnen met een cassette met max 34t (of flink trainen).
Of begrijp ik je niet goed?
Wim

Willem Jongman schreef:Ik snap het niet helemaal. Wat is nu versleten? Alleen de handvatten, of nog meer? Als je het goedkoop wilt houden moet je geen versleten dingen vervangen omdat ze ouderwets zijn. Cantilevers bijvorbeeld kunnen prima remmen als je ze goed afstelt, de kabels eventueel vervangt, en moderne blokjes gebruikt (Koolstop). Als je een lichter verzet wilt hebben kun je beginnen met een cassette met max 34t (of flink trainen).
Of begrijp ik je niet goed?
Wim
de remmen en versnellingen zijn helemaal niet versleten. alleen de grepen aan het stuur hebben al zwaar te verduren gehad. Ik denk dat de vorige eigenaar de fiets opbergte onder iets. waardoor de handvaten steeds er tegen schuurden.

Ik dacht eerst een racestuur erop te zetten. Maar ik vrees dat dan mijn zithouding te lang zou zijn, en het stuur te ver dus. Daarom ben ik daarvan afgestapt.

ottovds schreef: de remmen en versnellingen zijn helemaal niet versleten. alleen de grepen aan het stuur hebben al zwaar te verduren gehad. Ik denk dat de vorige eigenaar de fiets opbergte onder iets. waardoor de handvaten steeds er tegen schuurden.
Ik meen dat je hier de remgrepen en shifters bedoelt? grepen versta ik normaal gesproken ook handvatten onder :P en wou je dan ook een andere cassette?

ja dat bedoel ik

nu weet ik wat er mee aan de hand is.

als afwerking van de ketttingkast hebben ze vooraan ipv het grootste tanwiel een metalen schijf gestoken. Dus kan ik waarschijnlijk er heel snel een 3x7 van maken.
bedankt m-geniering, zonder jou was ik daar nooit op gekomen.

ottovds schreef:ja dat bedoel ik

nu weet ik wat er mee aan de hand is.

als afwerking van de ketttingkast hebben ze vooraan ipv het grootste tanwiel een metalen schijf gestoken. Dus kan ik waarschijnlijk er heel snel een 3x7 van maken.
bedankt m-geniering, zonder jou was ik daar nooit op gekomen.
Niet als het een STX crankstel is, want daar zijn geen tandwielen meer bij te krijgen ;)

m-gineering schreef: Niet als het een STX crankstel is, want daar zijn geen tandwielen meer bij te krijgen ;)
ik zou het niet weten

op de fiets van mijn moeder kan ik nog duidelijk "ofmega vantage(rest is niet leesbaar)" lezen
maar die is lichtjes anders (zelfde fiets, maar ander jaar) weliswaar zijn de tandwielen tussen de cranks inwisselbaar. Want ze zien er anders mooi het zelfde uit.

bij mijn crankstel meen ik "koga" nog te kunnen lezen, maar zoals bij zoveel fietsen is het al wat weggevaagd.

Als ik het dus goed heb, heb je een recht stuur met versleten handvatten, maar goede remgrepen, cantilever remmen, stx 3x7 shifters, een 7 speed cassette, een stx crankstel waarvan het buitenste blad vervangen is door een metalen schijf tegen de viezigheid, en bijpassende derailleurs (3 sp voor en 7 sp achter). Zeker weten doe ik het niet, maar dit is wat ik uit je verhaal opmaak.
Hiervan zijn dus alleen de handvatten versleten, en de casette bijna. Die moeten dus zeker vervangen worden. Handvatten zijn er in alle soorten en maten vanaf heel goedkoop. Cassettes zijn er ook nog wel in 7 sp, en ook nog wel met tamelijk grote achtertandwielen (en anders valt er wel wat te knutselen door een goede fietsenmaker). Met een cassette met een groter achtertandwiel kom je misschien al een eindje. De volgende stap zou dan zijn een nieuw crankstel. Deore is goed en goedkoop, maar een alternatief zou zijn de Sugino XD, met 110/74 mm steek, dus kleinste tandwielen vanaf 24 t mogelijk, en over het internet voor vaak heel redelijke bedragen te krijgen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Wim

alles wat aan het stuur hangt is versleten
shifters zijn 2x7 maar moeten toch vervangen worden

ottovds schreef:
m-gineering schreef: Niet als het een STX crankstel is, want daar zijn geen tandwielen meer bij te krijgen ;)
ik zou het niet weten

op de fiets van mijn moeder kan ik nog duidelijk "ofmega vantage(rest is niet leesbaar)" lezen
maar die is lichtjes anders (zelfde fiets, maar ander jaar) weliswaar zijn de tandwielen tussen de cranks inwisselbaar. Want ze zien er anders mooi het zelfde uit.

bij mijn crankstel meen ik "koga" nog te kunnen lezen, maar zoals bij zoveel fietsen is het al wat weggevaagd.
Ok, je hebt kennelijk een Gents tour met:
STX achterderailleur
RX100 voorderailleur (race)
Sram gripshifts
STX remmen en naven
een ofmega 32-42 crankstel
een 12-28 cassette

Een triple van het crankstel maken heeft weinig zin, met een groter buitenblad ga je heus niet beter klimmen! Bovendien als de kettinglijn nu goed is moet je ook een kortere trapas monteren. Dan kun je al beter een goedkoop MTB crankstelletje op de kop tikken, met een nieuwe (triple) voorderailleur.

Minimum oplossing lijkt me een nieuwe 13-34 cassette en een nieuwe ketting. Lijkt te gaan met de huidige derailleur, ondanks dat de 'specs' beweren dat 28T max is

wauw

amai, bedankt zeg
je hebt volkomen gelijk

welke shifters en remgrepen zou je aanraden?

ottovds schreef:wauw

amai, bedankt zeg
je hebt volkomen gelijk

welke shifters en remgrepen zou je aanraden?
Sram 300 was nieuw ook al niet fantastisch.

vervangen met Nexus rollerbrake remhandels (trekken net zoveel als cantigrepen)
shifters 3 x 7 of 3 x 8 alivio oid (met een 7 speed cassette) of een 3 x 9 deore setje, maar dan moet je ook een 9 sp ketting en een 9v cassette 11-34 minus de 11 aanschaffen

Mijn fiets heeft tijdens de reis veel afgezien. Ik moest onder andere een heel wiel vervangen wegens een slepende naaf. Het vervangwiel was helaas een goedkoop Frans ding, maar ik heb deze gewisselt met die van mijn moeder (zelfde fiets). Ook is de Crank een beetje scheef getrokken. Ik denk dus om van de eerste keer crank en bracket te vervangen. Welke stukken raden jullie daarvoor aan? Ik zou het graag zelf willen doen, en stukken online bestellen. Zo leer ik ook nog wat bij. Weten jullie goede online winkels voor die zaken? Ik vraag mij eigenlijk ook af of ik dan niet beter de volledige groep vervang...