door
Roger » vr 30 mar, 2007 13:20
Maar, maar, MartEn toch. Als ik zie hoe jij de prijs van Rohloff z’n smeerolie met hand en tand verdedigt (wat overigens je goed recht is) werkt dit niet alleen op mijn lachspieren, maar begin ik me ook zo langzamerhand af te vragen of je commerciële belangen hebt bij die firma. Of is meneer Rohloff soms je vriendje?
Je argumentatie raakt mijn inziens kant noch wal. Je haalt water, velpon en nu zelfs de bedrijfshulpverlening bij de discussie.
Op dit laatste wil ik wel even inspringen. Ook mijn werkgever is iso en vca gecertificeerd. Dus ook bij ons zijn er medewerkers in dienst die bedrijfshulpverlener zijn. Dit betekent echter niet dat als deze bedrijfshulpverleners afwezig zijn de poort dicht gaat. Ook bij ons wordt de tent op zaterdag wel eens open gehouden om onder andere invouwdige werkzaamheden te laten verricht door scholieren of studenten die ouder zijn dan 16 jaar. Dit is volledig legitiem en commercieel niks mis mee. Ook in Duitsland zal dit niet anders zijn. Dus mijn suggestie die overigens met een kwinkslag bedoeld is dat dit ook bij Rohloff gebeurd is zo gek nog niet.
Je zegt dat ik Rohloff zijn smeerolie niet met carterolie mag vergelijken. Nou, als ik de prijs vergelijk met transmissieolie uit de auto-industrie blijft het verschil enorm. Rohloff zegt dat zijn versnellingsnaaf nauw verwant is met transmissies uit de auto-industrie wat ik me goed kan voorstellen. Per slot van rekening heeft Duitsland een lange traditie in het ontwikkelen van hoogwaardige transmissies. Dan kan je, je inderdaad afvragen zoals Loesdirk in deze discussie doet, of deze olie nu zo speciaal en afwijkend is dat deze prijs rechtvaardigt. Het zou me zelfs niet verbazen dat ze deze olie als bulkproduct inkopen bij Esso, Shell of dergelijke, vervolgens distribueren met met hulp van vakantie krachten (waar, zoals ik al eerder aangaf, niks mis mee is) en hier vervolgens woeker winsten op maken.
Ik kan Rohloff zijn olie wel degelijke vergelijken met de bulkproductie Taxaco, BP en dergelijke. Ze hebben allemaal te maken met kosten zoals opslag, distributie, tussenhandel en detailhandel hier zit economisch echt weinig verschil in hoor!
Dat kleinverpakking de prijs omhoog drijft is zeker legitiem. Maar niet het veertigvoudige!
Groetjes, Roger.