Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route rechtsom - Forum Wereldfietser

Route rechtsom

Onlangs liet ik een kaartje van Europa zien waarin globaal de komende fietsroute naar Istanbul en terug was ingetekend. Iemand vroeg mij waarom ik de route rechtsom ga fietsen en of dit een bewuste keuze was. Ik kon geen bewust antwoord geven, Ik realiseerde mij op dat moment wel dat ik alle fiettochten waar begin en eindpunt samenvielen altijd rechtsom gefietst heb. Ik vraag mij af of ik de enige ben die dit doet.

met vriendelijke groet,
Paul Snoeij

Dat zit in ons... wij moeten ook altijd rechts rijden, de meeste mensen zijn wellicht rechtshandig en/of rechtsbenig... af en toe denken we ook rechts... :lol:

het is onze motoriek denk ik.

Kijk maar eens naar een theater waar zowel links als rechts een deur is naar hetzelfde, ik denk dat de meeste mensen de rechteringang nemen.

Zo maar een gedachte hoor!

hmm, zelf heb ik de ervaring dat we alle routes tegen de richting in volgen... levert soms hilarische taferelen op maar das een ander verhaal... maar of wij nu links gaan?

Bas
:shock:

op de ijsbaan gaan we (ik in ieder geval) altijd linksom...en op de wielerbaan (om bij het fietsen te blijven) ook...

ik heb ooit wel eens een klein jochie tegen de stroom in zien schaatsen....geeft veel commotie... :twisted:

Josie Dew heeft hier een aardige tip over, met name over het fietsen langs de kust (eilanden enzo). Kies die richting die je het dichtst bij het strand brengt. Dus rechtsom als er links wordt gereden en linksom als er rechts wordt gereden. Anders zit er altijd twee rijbanen extra tussen jou en het strand.

Ik ben linksom naar Istanbul gereden. Waarom? Omdat ik eerst zoveel mogelijk de rijkere landen door wilde alvorens door Roemenië en Bulgarije weer richting huis te gaan. Mogelijk als spanningsopbouw te omschrijven.

rechtsom is op een trainingsrondje wel zo handig, dan hoef je niet niet aldoor de weg over te steken.

Net een route uitgezet en die gaat dus linksom.

Richting laat ik afhangen van de heersende windrichting (In NL zuidwest). Als de route rondloopt en er is bos bij dan laat ik dat traject tegen de windrichting lopen. "Kale" stukken zo veel mogelijk met de wind mee.

En dan maar hopen dat de wind niet uit de verkeerde hoek komt, of draaiend of veranderlijk is ;)
Het Zuider-eiland van Nieuw-Zeeland wordt bijvoorkeur rechtsom gereden. Hier is echter de wind de beslissende factor. Dan heb je de meest kans op windje mee. Alhoewel van Invercargill naar Bluff moest ik voor 22 en achter 28 kiezen en om het half uur effe uitpuffen met een pijpie :roll:

Groetjes

Opa Leen