Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Loopfietsschoenen. - Forum Wereldfietser

Loopfietsschoenen.

Schlauch schreef:'Ik fiets net zoveel als ik loop.' Daarom ben ik op zoek gegaan naar fietsloopschoenen.
Het viel me op dat de zolen van deze schoenen toch nog behoorlijk stijf zijn op het eerste gezicht. Gebruiken jullie dit soort schoenen en welke kan je me aanbevelen. Ze dienen vanzelfsprekend ook een prettige pasvorm te hebben.
Dank voor je reactie.
:D Jac.
Dat ze stijf qua zool zijn is ook juist de bedoeling. Hoe stijver de zool hoe meer energie er wordt door gegeven aan het werkelijke trappen. Hoe slapper de zool, hoe sponziger, des te meer energieverlies, die je wel hebt opgewekt maar niet omgezet wordt in een effectief rendement. daar komt bij dat je onder de meeste fietsloopschoenen SPD plaatjes hebt zitten en dat is echt niet geschikt voor lange wandelingen. Ze zijn echter niet zo stijf als de schoenen van een wielrenner, in vergelijking daarmee loopt het een stuk comfortabeler.
Haike schreef:Dat ze stijf qua zool zijn is ook juist de bedoeling. Hoe stijver de zool hoe meer energie er wordt door gegeven aan het werkelijke trappen. Hoe slapper de zool, hoe sponziger, des te meer energieverlies
...Daarnaast krijg ik tintelende voeten in schoenen met te zachte of dunne zolen. Ik gebruik zelf overigens B-type wandelschoenen (halfhoog en dikke Vibram-zool). Voldoen voor mij prima om mee te fietsen en zijn uiteraard perfect om mee te wandelen. Geen SPD voor mij dus.

hallo Schlauch,

'fietsloopschoenen': Bedoel je daar echt alleen spd-schoenen mee?
Ik heb ook spd-schoenen (*). Maar m'n knieen wouden er maar niet aan wennen. Vorige zomer ben ik overgestapd op Wellgo-platform-pedalen (**). Nadeel: Er zitten pennetjes op, waar je je benen aan kunt openhalen. Maar die pennetjes ga ik er nu afhalen. Om evengoed grip op me pedalen te hebben, heb ik nu Power grips (***) uit de VS besteld. Moet ze zelf nog gaan uit proberen. Maar op mtbr.com staan in ieder geval alvast ervaringen van tevreden gebruikers.

Kern van dit verhaal: Ik kan gewoon met wandelschoenen gaan fietsen.

Succes met je keuze.

Groeten, Marco

(*) Gebruik de spd-schoenen nog wel op de spinning. Maar zet dezen dan wel in de toe-clips. Fijn, want dan heb ik even goed profijt van die harde zolen.
(**) Het moeten wel pedalen zijn waar je de reflectors af kunt halen (om hiervoor in de plaats de Power Grips te monteren). Voor zover ik weet, kan dat alleen met Wellgo-pedalen.
(***) Klik ook op 'Compare to other Systems'.

Edit: Ik lees nu, in je 2e bericht dat je juist vooral ook geen spd wilt.

Edit 2: Heb intussen ook gelezen dat de topic-starter Schlauch is, niet Fedor. :? :wink:
Sorry Fedor, voor de verwarring. :wink: :wink:

Afbeelding

H,

zelf ben ik eigenlijk een rugzak wandelaar, loop altijd op een stel B/C stappers met erg stugge zolen, voor op de fiets (zomers) gebruik ik echter wel fietsschoenen vanwege de harde plaat erin. Zelf rijd ik niet met spd pedalen (of ander click pedalen) maar met good-ol' toeclips. Werkt prima, zelfs met mijn zware bergpantoffels.

Die powergrips zag ik een paar dagen geleden ook in de Globetrotter catalogus staan, lijkt opzich best ok, misschien ook eens toeclips proberen?

Bas

Mij bevallen de Wellgo pedalen uitstekend, in het begin niet maar na een paar keer open schenen kijk je echt wel uit.
Ik loop/fiets met Shimano MT90 schoenen, in het begin (3-4 maand) erg wennen aan de pasvorm; het is net alsof je achterover valt (net zo als die Roots schoenen van lang geleden)
In de herfst, winter en voorjaar gaat dat uitstekend, in de zomer voor mij veel te warm, dan gebruik ik Keen sandalen; die zijn meteen waterproof dus da's makkelijk voor als je het warm hebt en er water in de buurt is.

hmm zit even te kijken naar de porwergrips bij globetrotter en denk zelf dat je die dingen erg gemakkelijk zelf kun fixen, zal der vant weekend eens naar kijken en proberen.

Zelf rijd ik met een stel VP kooi pedalen.

Bas

Cycle Maniac schreef:Edit: Ik lees nu, in je 2e bericht dat je juist vooral ook geen spd wilt.
Nou niet willen... ik gebruik het niet en heb er geen behoefte aan (zal ook wel tussen m'n oren zitten... bezwaar om "vast" aan de pedalen te zitten ;)).
Daarnaast ben ik bang dat SPD m'n voeten in een bepaalde stand fixeert waardoor ik m'n knieën verkeerd zou belasten (m'n voeten staan enigszins naar buiten).

Misschien dat als ik meer in de bergen zou fietsen er een duidelijk voordeel aan SPD is, maar nu zie ik die nog niet.
Schlauch schreef:Interessante en gemengde reacties.
Eén ding wat gemeen is, is dat fietsloopschoenen geen bevestigingsplaatjes dienen te hebben. Ze worden niet gebruikt en hinderen vooral bij het lopen.
Ik ga er vanuit dat hetzelfde geldt voor fietssandalen.
:D Jac.
Nou,.... onder de mijne zitten juist wel SPD plaatjes, en die gebruik ik ook, zeker bergop. Verder rij ik met Shimano M324 combipedaal dus dan kan ik alle kanten op. Naar beneden uitklikken zodat je snel een voet aan de grond hebt als er wat gebeurd.

Ik fiets met lage wandelschoenen op plateau-pedalen met pinnetjes. Schenenschade valt mee. Bevalt prima. Bij het uitzoeken van de schoenen wel gelet op de stijfheid van de zool. Er zit flink verschil tussen verschillende (Vibram)zolen.

Hoi!

Ik rij al een twee jaar met powergrips (besteld in engeland) en ze bevallen prima. Makkelijk te installeren en robust en ze geven goed steun. De schroefjes roesten alleen een beetje en de randjes raffelen wat maar ik gebruik de fiets iedere dag. Ze zien er nu zo uit:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... alNumber=1

Als je met wandelschoenen fietst moet je de XL versie bestellen, anders zijn ze te klein. Ik heb er vervolgens nog een paar extra gaatjes ingeboord zodat ik ze ook met smalle normale schoenen of sandalen kan gebruiken.
Voor mij geen spd :-)

Fiets de wereld (met powergrips),
Whisky

Hi Whisky,

vraagje, waarom wel de ergogrips en geen toeclips?

Wil voor de fun de ergogrips eens namaken en op mijn pedalen zetten maar zoals het eruit ziet lijken ze me juist je voeten scheef trekken?

Het je trouwens ervaring met toeclips?

Bas

B@se schreef:Hi Whisky,

vraagje, waarom wel de ergogrips en geen toeclips?
Wil voor de fun de ergogrips eens namaken en op mijn pedalen zetten maar zoals het eruit ziet lijken ze me juist je voeten scheef trekken?
Hoi!

kijk maar eens op de site van powergrips voor een filmje. http://powergrips.mrpbike.com/pg_how_works.shtml
Je steekt je voet er schuin en en draait je voet dan recht in zit stevig vast. En je bent er ook zo weer uit.

Toeclips passen niet omdat ik hier in de winter zelfs met echte categorie C/D schoenen fiets (dus stiigijzervast) omdat ik fietsen en sneeuwwandelen combineer:
Afbeelding
De powergrips XL passen wel. Daarom fietsen ook veel winterfietsers in amerika met deze powergrips: http://www.icebike.com

Fiets de wereld (overal en altijd),
Whisky

Hi Whisky,

aha roger, zelf loop ik altijd op een paar b/c bergpantoffels en bij mij past het gewoon met toeclips... (wel de grootste maar) en zelfs mijn bosbouw zaag schoenen passen.

Maar was vooral benieuwd naar de ervaringen tussen toeclips en de ergodingers.

heb al een idee hoe ik ze zelf kan knutselen dus de toeclips vs ergodingers komt denk ik vant weekend.

Bas

Hoi!

Het is een heel simpel systeem en als je het juiste materiaal hebt is het zeker zelf te knutselen.

Whisky

whisky schreef:Hoi!

Ik rij al een twee jaar met powergrips (besteld in engeland) en ze bevallen prima. Makkelijk te installeren en robust en ze geven goed steun. De schroefjes roesten alleen een beetje en de randjes raffelen wat maar ik gebruik de fiets iedere dag. Ze zien er nu zo uit:
http://itchy-wheels.exploder.org/images ... alNumber=1

Als je met wandelschoenen fietst moet je de XL versie bestellen, anders zijn ze te klein. Ik heb er vervolgens nog een paar extra gaatjes ingeboord zodat ik ze ook met smalle normale schoenen of sandalen kan gebruiken.
Voor mij geen spd :-)

Fiets de wereld (met powergrips),
Whisky
Whisky,

Die pedalen missen dus die pennetjes. Maar misschien hebben ze wel 'scherpe' randen? Oftewel; Haal je je benen wel eens open aan die pedalen?

Groeten, Marco

Bij veel SPD-geschikte schoenen moet je - of je fietsenmaker - eerst een stuk rubber uit de zool snijden om bij de bevestigingssleufjes voor het schoenplaatje te komen. Ze zijn dus ook geschikt om zonder SPD mee te fietsen, als je dat rubber laat zitten. Ga gewoon eens kijken bij je lokale fietsenboer.

liz schreef:Bij veel SPD-geschikte schoenen moet je - of je fietsenmaker - eerst een stuk rubber uit de zool snijden
Ja, dit is toch min of meer de standaard. Tevens zijn er legio schoenen waar de plaatjes na montage aardig verzonken zitten zodat je toch niet als een eends over straat hobbelt, al is het niet geschikt om met die plaatjes erin 20 km te wandelen, zeker niet over rotspaadjes.
Leon

Ik gebruik sinds vorig jaar schoenen van Shimano. Het is een combinatie tussen een loop- en een fietsschoen. Je kunt het SPD plaatje er af halen en er een soort afdekplaatje op kan zetten wanneer je gaat wandelen. Ben er zelf tevreden over.

Hoi!

Zijn die shimano MT90 echt zo waterdicht als wandelshoenen? Ik heb ze eens gepast en er zaten naar mijn mening veel te veel naden en gaatjes in en nubuk en goretex bij schoenen is niet zo mijn ding. Verder vond ik dat de lage schacht de enkels te weinig bescherming en ondersteuning boden bij het lopen.

Loopcomfort was wel stukken beter dan normale SPDs (kan ook niet anders :-)) maar minder dan bij gewone wandelschoenen. Er is mij ook verteld dat er water via de zool naar binnen kan dringen, ondanks het afdekplaatje.

Voor een kort stuk door de blubber lopen bij MTBen lijken ze me wel geschikt maar ik zou er dus zeker geen dagtochten door wat ruiger terrein mee willen lopen.
Heeft iemand misschien blubber en regen ervaring met deze schoenen?

Om een idee te krijgen van de verschillen hier de Shimano MT90:
Afbeelding
en een (mijn) categorie B/C wandelschoen (Lowa):
Afbeelding
Zoek de verschillen :-)

De pedalen op mijn fiets zijn nu naamloos (weggesleten) maar er zitten geen scherpe uitsteksels aan. Ik heb wel blauwe plekken gehad van het schuiven door het woestijnzand/sneeuw maar geen wonden opgelopen.

Fiets de wereld (met Powergrip en gewone wandelschoenen en sandalen),
Whisky

De vraagsteller is op zoek naar schoenen die ook luchtig zijn in de zomer. Dan lijkt me de Shimano-schoen geschikter. Bovendien een stuk lichter. Maar een lage of halfhoge wandelschoen met stijve zool uit A of A/B categorie voldoet vast ook wel. Eerst passen en dan beslissen: wandelschoen waarmee je kan fietsen of fietsschoen waarmee je kan wandelen.