Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast voor Rohloff? - Forum Wereldfietser

Kettingkast voor Rohloff?

Het is natuurlijk een goed idee, maar gaat de ketting echt veel langer mee?
Is het economisch rendabel om te investeren in zo'n kettingkast? En kun je de ketting nog wel goed smeren? En het ziet er natuurlijk ook wel een beetje truttig uit. :? ....... :wink:


Afbeelding
Peter Rodenburg schreef:Het is natuurlijk een goed idee, maar gaat de ketting echt veel langer mee?
Is het economisch rendabel om te investeren in zo'n kettingkast? En kun je de ketting nog wel goed smeren? En het ziet er natuurlijk ook wel een beetje truttig uit. :? ....... :wink:
De complete kettingkast monteer je in 60 seconden, dus smeren wordt er niet echt moeilijker door.

Het is geen waterdichte kettingkast maar het moet het leven voor je ketting toch een stuk aangenamer maken. Met een zwart crankstel valt de 'truttigheid' in de praktijk wel mee.
Nadelen, het rohloff eindstuk kost helaas weer extra geld, en de kettingkast wordt gedragen door de ketting en is dus niet absoluut stil
Wanneer durven de 'normale' fietsfabrikanten nu eens met een echt nieuw design te komen, zoals deze GreenMachine.

Daar loopt de ketting door het frame, over de gehele lengte. Komt geen (nauwelijks) vocht en vuil bij. Daar heb je iets aan als je een onderhoudsarme fiets wilt (onderhoudsvrij bestaat niet).
jpost0760 schreef:Wanneer durven de 'normale' fietsfabrikanten nu eens met een echt nieuw design te komen, zoals deze GreenMachine.
Nou Dat is bepaald geen nieuw design, maar jaaaaren oud.
Het jammere van design is helaas vaak dat het niet tegen een redelijke prijs te produceren valt en/of dat het in verband met de te verwachten markt niet rendabel te maken is.
De tekst op de site is nog steeds in toekomstige tijd...
Leon
m-gineering schreef:Nadelen, het rohloff eindstuk kost helaas weer extra geld, en de kettingkast wordt gedragen door de ketting en is dus niet absoluut stil
Hmm, Dat moet toch wel aan het frame te bevestigen te zijn?
Of is het echt 'n schoonheidsfoutje waar ze even overheen hebben gekeken...? :?
Cycle Maniac schreef:
m-gineering schreef:, en de kettingkast wordt gedragen door de ketting en is dus niet absoluut stil
Hmm, Dat moet toch wel aan het frame te bevestigen te zijn?
Of is het echt 'n schoonheidsfoutje waar ze even overheen hebben gekeken...? :?
Nee, dit is de crux van het ontwerp waar jij even over heen kijkt :D . Je maakt of een grote stijve doos waar de ketting op en neer kan slaan, of je hangt iets lichts aan de ketting
m-gineering schreef:
Cycle Maniac schreef:
m-gineering schreef:, en de kettingkast wordt gedragen door de ketting en is dus niet absoluut stil
Hmm, Dat moet toch wel aan het frame te bevestigen te zijn?
Of is het echt 'n schoonheidsfoutje waar ze even overheen hebben gekeken...? :?
Nee, dit is de crux van het ontwerp waar jij even over heen kijkt :D . Je maakt of een grote stijve doos waar de ketting op en neer kan slaan, of je hangt iets lichts aan de ketting
Maar ik vind het er niet uit zien, maakt lawaai en ik had de eerste keer dezelfde reaktie als Cycle Maniac, "Ze zijn vergeten die kast vast te zetten" Kast is zelfs een groot woord, Chainglider noemen ze het geloof ik. Wat er geleid moet worden is me overigens een raadsel. :wink:

Chainglider..... geleiden... :?:

In mijn bescheiden mening is dit gewoon een marketingtruc om materiaalgeile mensen weer wat geld uit hun zak te kloppen. Denkt iemand nou heus dat omdat het vuil maar van 2 kanten komt ipv van ale kanten, het zo veel minder is? komt wel weer extra wrijving bij. Ook is je ketting als het goed is vet, en dan dus die kettingkast ook, dus vuil blijft niet alleen aan je ketting maar ook aan de kast hangen. Nouja als ik even snel bereken scheelt je dat welgeteld 0,0 op een open ketting, je zou hem met deze kast vaker moeten achoonmaken om dezelfde levensduur te behouden. minder werk is even een borsteltje langs je open ketting.
Enige rede om zon kettingkast te kopen is als geld je niet interesseert, je ketting ook niet, maar je dure lange witte broeken wel heel veel:P

Eli.
Beste mensen,

Wat een negatieviteit. :x :x

Al die kritiek, Natuurlijk zit er aan ieder ontwerp voordelen en nadelen, en over smaak valt niet te twisten. :lol:

Bij woonwerkverkeer is deze chainglider wel degelijk nuttig, in weer en wind en bij pekel op de weg.
Van onderhoudsarm wordt de naaf nog iets meer onderhoudsarm, zeker in de winter.
Rohloff is een fijne naaf en heeft voor en nadelen maar dat zit aan ieder systeem. Ik ben er aan verkocht en ben erg blij met de naaf.


Vergeet niet dat je je hebt neergelegd bij een systeem van open ketting van een derrailleur met ook weer voor en nadelen.

Stil? nee dat is hij niet maar mijn ketting loopt in buizen en dat hoor ik ook, heeft ook weer voordelen en nadelen Ik kan er mee leven omdat de voordelen ruim opwegen tegen de nadelen. :D :D

De Greenmachine
Geen nieuw design misschien maar wel een die voor een (redelijk hoge)prijs TOCH leverbaar is en niet in de ontwikkelfase is blijven hangen. Er zijn in de loop van de tijd erg veel problemen geweest bij de ontwikkeling en die zijn nu toch overwonnen in een heel fraaie fiets!

Ook die ketting kast van Rohloff. Als je hem niet wilt, heb je hem niet nodig, koop hem dan niet en zeur niet of kom zelf met iets beters. Dat gezeur over geldklopperij. (Autorijden dat is pas geldklopperij)

Heel erg jammer dat de stemming soms zo negatief en aanvallend overkomt bij het forum

Menno :lol: :lol:
menno schreef: Ook die ketting kast van Rohloff. Als je hem niet wilt, heb je hem niet nodig, koop hem dan niet en zeur niet of kom zelf met iets beters. Dat gezeur over geldklopperij. (Autorijden dat is pas geldklopperij)
hehe geldklopperij was mijn manier om te vertellen dat het me "economisch niet rendabel" leek...

De vraagstelling is imo juist zo dat je kritiek kan uiten op het systeem. Ik heb XT groep, dus ik moet sowieso niets met die kettingkast ;)

Eli

Vandaag in ijsselstein in het dorp een Santos, met big apple, Rohloff etc zien staan, en ook de desbetreffende Chainglider... Ik vind het maar niks... maar dat is gewoon smaak :P

Weet iemand trouwens misschien naar wiens fiets ik heb staan kijken? ik acht de kans groot dat het een van de mede forum gebruikers was namelijk ;-P