Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Jakima remmen - Forum Wereldfietser

Batavus Jakima remmen

Hallo iedereen, ik heb ruim een jaar geleden een nieuwe Batavus Jakima gekocht. Helaas heb ik er toen niet goed op gelet of de fiets ook als vakantiefiets geschikt was. Al vrij snel bleek dat de geintegreerde roller-brake remmen minder werden, de remcapaciteit nam flink af. Ik heb daarom voor een V-brake gemonteerd, achter kon dit niet omdat er geen bevestigingspunten op het frame zitten... Ik ben er mee naar Noorwegen geweest en heb geen problemen gehad tijdens de vakantie, hoewel het toch een beetje twijvelachtig was vond ikzelf.
Inmiddels blijkt dat er scheurtjes in de velg komen omdat de ringetjes die tussen de velg en spaaknippels zitten los gaan. Hierdoor gaan ook de spaken slap staan en er breken zelfs stukjes alu uit de velg. Nu is dit nog te vervangen, maar de remmen vind ik een groter probleem. Ik wil de volgende keer weer naar Scandinavie, maar dan wel met goede / veilige remmen. Mijn vraag aan jullie is of er ook een mogelijkheid is om alsnog een V-brake achter te monteren, ondanks de afwezigheid van rem bevestigings punten in het frame? Zo niet, dan moet ik denk ik toch op zoek naar een andere fiets...
Jeroenp schreef:Mijn vraag aan jullie is of er ook een mogelijkheid is om alsnog een V-brake achter te monteren, ondanks de afwezigheid van rem bevestigings punten in het frame? Zo niet, dan moet ik denk ik toch op zoek naar een andere fiets...
Ander frame vrees ik. Enige optie die ik kan verzinnen is kijken of een U-beugel van Magura past, maar die waren er in veel verschillende maten en worden al lang niet meer gemaakt. Dus moet je maar net tegen de goeie aanlopen.
(Ik neem tenminste aan dat je zo'n lichtgewicht aluminium frame hebt)
Jeroenp schreef:... ruim een jaar geleden ... gekocht ... scheurtjes in de velg komen omdat de ringetjes die tussen de velg en spaaknippels zitten los gaan. Hierdoor gaan ook de spaken slap staan en er breken zelfs stukjes alu uit de velg
Als ik het goed begrijp heeft dit niets met de V-brake te doen. Velgremmen belasten de spaken juist minder dan niet-velgremmen.
Dat met die losse spaken mag dus niet zomaar; bedenk dat je ook na een jaar nog de fietsenman aan kunt spreken hiervoor. Maar nu je toch al een nieuw frame zoekt is het wellicht een idee om meteen een goede deal aan te gaan?
Want een fiets met een verkeerd frame en rotte velgen en spaken is niet erg veel meer...
Leon

Batavus moet zich schamen - of ze het doen is wat anders. Eerst een fiets op de markt brengen met de idiote combinatie van derailleurversnellingen (alleen zinvol bij stevige hellingen), en rollerbrakes (onbruikbaar als het even steil wordt). Vervolgens zijn de wielen ook nog eens waardeloos (dit heeft niets met de remmen te maken). Het is vast een pracht fiets om op zondagmiddag op de fietsdrager te zetten en er dan vervolgens 15 km mee te fietsen.
Ik vind dat je van de fietsenmaker een nieuw en echt goed wiel mag verlangen. Voor de rest blijft de fiets inderdaad wat marginaal voor het steviger vakantiegebruik. Je kunt proberen hem in te ruilen bij dezelfde fietsenmaker, maar ik vraag me af of hij zich realiseert dat hem eigenlijk te verwijten valt dat die fiets ongeschikt is. Als hij dat niet begrijpt zal hij je misschien ook niet erg tegemoet willen komen.
Ik herinner me je oorspronkelijke vraag. Wat het alles bijeen toch een leuke vakantie?
Wim

Heel misschien kun je iets met speciale zijoptrekremmen. De meeste daarvan moeten tegenwoordig heel dicht op de band, en passen alleen op raceframes. Je hebt van Shimano een ietsje ruimer model waar je banden tot ongeveer 32 mm mee kunt gebruiken. Sinds kort is er van Tektro eentje die nog bredere banden aan kan: http://www.rivbike.com/webalog/brakes/15026.html
en: http://www.tektro.com/02products/08521ag.php
De cruciale maat is de drop (zeg maar de vertikale lengte tussen de bout waarmee het geheel vast zit aan het frame, en de remschoen. Bij deze Tektro remmen is dat max 73 mm, flink meer dan de grootste Shimano maat. Je kunt er prima 37 mm banden mee gebruiken. Verder moet je natuurlijk op je frame een bruggetje tussen de staande achtervorken hebben waar zo'n rem op past (zie ook http://www.sheldonbrown.com/harris/brak ... html#70-88 even doorklikkennaar d eutleg over recessed mount, en hoe je soms een voorrem achter kunt monteren bij een frame dat hier niet voo bedoeld is). Het is een kleine kans, maar toch. Verder heb ik hetzelfde idee recentelijk ook nog gezien bij remmen met nog meer drop (Brits Engels) of reach (US English). Of dat dan nog behoorlijk remt weet ik eerlijk gezegd niet (hoe langer de armen hoe minder). Helaas kon ik die zo gauw niet meer terug vinden (nu wel: http://www.tektro.com/02products/05c324.php of het nog remt weet ik niet).
Zo'n beugel waar Marten get over had om Magura's te gebruiken als je geen cantilver nokken hebt zag ik nog niet zo lang geleden op Ebay (net als Magura HS 77, zo heten die althans geloof ik). Maar het wordt dat wel een hele operatie voor een fiets waar je wel meer reserves over mag hebben.
Wim

Hallo Willem en anderen,

bedankt voor jullie reacties! Ik heb zeker een leuke vakantie gehad vorig jaar in Noorwegen, ik ben vanuit mijn woonplaats (Emmen, DR) gestart en tot Geilo (N) gekomen, via Frederikshaven -> Oslo. Het was mijn 1e fietsvakantie alleen, en heb o.a. geleerd dat ik de neiging heb in 1 stuk door de fietsen en praktisch geen rustdagen in te lassen. Dit resulteerde in flinke vermoeidheid, waardoor het in Noorwegen toch wat minder werd. Maar desondanks was het zeer de moeite waard, ik ben nu al aan het denken wat ik deze zomer wil gaan doen:)

Ik ben met mijn fiets van 1 jaar en 5 maand oud naar mijn fietsenmaker gegaan en deze reageerde wat gestressed. Volgens hem lag het aan mijzelf want ik had de spaken die slap stonden veel eerder moeten aanspannen. Toch denk ik dat dit een gevolg is en geen oorzaak van het probleem. Het enige dat ik kreeg waren 6 ringetjes die achteraf niet eens bleken te passen. Ik ga denk ik eerst eens een mailtje naar Batavus sturen, en wellicht dat ik daarna nog eens terug ga naar de fietsenmaker. In ieder geval heb ik een slechte indruk van de zaak gekregen.

Ik zit er toch sterk aan te denken een andere fiets te gaan kopen en de Jakima te verkopen. Uiteindelijk wil ik gezien mijn lichaamslenge (1.96 m) en mijn gewicht (+/- 90 kg) toch een fiets die meer solide is. Ik weet op dit moment nog niet precies waar ik naar vakantie wil, maar op dit moment zit ik te denken aan Noorwegen of IJsland. Ik wil dan ook een fiets waarmee ik in ieder geval de mogelijkheid heb om naar IJsland te kunnen. Ook Noorwegen kan vrij ruig zijn heb ik gemerkt (stijle ruige gravelwegen met kuilen e.d.) en ik had afgelopen jaar toch zo'n 20 kg bagage bij me. Tot mijn verbazing heeft de Batavus het toen goed gehouden - pas in Nederland een paar maanden later kreeg ik problemen met de spaken / velgen.

Ik ben op dit moment wat aan het orienteren naar een evt. nieuwe fiets. Ik wil max. +/- 1000 euro besteden, ik ben nog student en als ik een duurdere fiets koop betekent dat dat ik minder lang op vakantie kan... Ik weet ook niet, of een duurdere fiets ook echt een groot verschil kan maken? Zelf vraag ik mij de volgende dingen af:

* stalen of alu frame? Staal zou sterker zijn?
* 26 of 28 inch wielen? Esthetisch is 28 mooier, 26 zou steviger zijn?
* mechanische of hydraulische remmen? Hydraulisch zou slechts een kleine kans op defect hebben en zou onderhoudsarm moeten zijn en meer comfort kwa bediening?

Ik zit zelf te denken aan een VSF T400 met Shimano Deore LX, de Santos TravelMaster (beetje boven budget) of de Giant Expedition 1.0 of 2.0...

Hebben jullie wellicht nog adviezen wat betreft fietskeuze? Ik heb inmiddels al wel vrij veel gelezen op dit forum over o.a. deze fietsen, maar het blijft toch lastig met zoveel mogelijkheden...

Hi,

hier ook een mede student...

Ben net een topic begonnen over de keuze van een nieuwe vakantie fiets, dus das mooi.

Maar om even snel te regeren op je vragen, staal en alu voldoen beide Punt

Voor je plannen Ijsland ed zou ik voor 26"gaan, net wat stevigere wielen. En met dikke banden ook nog eens erg comfortabel.

Voor 1000€ moet je idd wel een erg leuk fietsje kunnen vinden. Zelf denk ik dan idd aan de VSF of een Dawes. zelf rijd ik rond op een omgebouwde ATB, is ook een optie.

Wat betref de remmen, beide zullen goed functioneren, maar kwa comfort en onderhoud zijn de Magura's idd wel een plus.

Succes!

Bas

Hallo Jeroenp,
Als je budget rond de € 1000,00 is zou ik voor de Giant expedition 1.0 of 2.0 gaan. Het bijzondere aan deze fiets is dat je voor dat geld een frame hebt met HS33 remmen in firm-tech uitvoering. De rest kun je later altijd nog opwaarderen als het versleten is.
Groetjes, Roger.

Roger schreef:Hallo Jeroenp,
Als je budget rond de € 1000,00 is zou ik voor de Giant expedition 1.0 of 2.0 gaan. Het bijzondere aan deze fiets is dat je voor dat geld een frame hebt met HS33 remmen in firm-tech uitvoering. De rest kun je later altijd nog opwaarderen als het versleten is.
Wel een andere bagagedrager nemen dan. Of die met zijn 28' banden ook geschikt is voor het ruigere werk zoals de woestijn van IJsland betwijfel ik.

Onder de 1000E heb je nog Gudereit en VSF Fahrrad Manufaktur die mooie 26' fietsen bouwen voor een studentvriendelijke prijs (ben zelf ook student).
De VSF T-400 (CrMo frame) heeft standaard een Tubus bagagedrager (belastbaar tot 40kg), HS11 remmen en een naafdynamo. Rest van de componenten zijn hetzelfde als bij de Giant Expedition.
Kost tussen de 800 en 1000E.

Fiets de wereld (op een T-400 Rohloff),
Whisky

bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb ook even naar de Santos Travelmaster gekeken, die eigenlijk net wat aan de dure kant voor mij is... Ik vraag mij nu een aantal dingen af, misschien kunnen jullie hier nog wat over vertellen? Bij de Santos kan ik voor alu of staal kiezen, schijnt geen verschil kwa degelijkheid te hebben? Ik kan kiezen tussen een 2.6 of 2.8 model, ik neem aan dat de 2.6 26 inch wielen heeft en de 2.8 28 inch wielen. Ik vraag mij af of 28 inch echt minder sterk is en of ik daarom beter een 26 inch wielmaat kan nemen? Dat betekent dan dat de max. framehoogte 23 inch, dus 58,4 cm is. Is dit dan wel passend voor mijn lichaamslengte van 1.96 cm?!

Verder kan ik kiezen tussen Deore of LX, is Deore reeds afdoende voor een flinke fietsvakantie in ruig terrein?

Roger schreef:Hallo Jeroenp,
Als je budget rond de € 1000,00 is zou ik voor de Giant expedition 1.0 of 2.0 gaan. Het bijzondere aan deze fiets is dat je voor dat geld een frame hebt met HS33 remmen in firm-tech uitvoering. De rest kun je later altijd nog opwaarderen als het versleten is.
Groetjes, Roger.
Dat geldt alleen voor de 1.0 versie (is dan wel HS11 ipv HS33). Overjarige modellen kunnen wel leuk geprijsd zijn.

De 1.0 heeft Tubus voor- en achterdragers dus dat zit ook wel snor. Wel 28" maar standaard wel met relatief brede 40 mm-banden.

Jeroenp schreef:bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb ook even naar de Santos Travelmaster gekeken, die eigenlijk net wat aan de dure kant voor mij is... Ik vraag mij nu een aantal dingen af, misschien kunnen jullie hier nog wat over vertellen? Bij de Santos kan ik voor alu of staal kiezen, schijnt geen verschil kwa degelijkheid te hebben? Ik kan kiezen tussen een 2.6 of 2.8 model, ik neem aan dat de 2.6 26 inch wielen heeft en de 2.8 28 inch wielen. Ik vraag mij af of 28 inch echt minder sterk is en of ik daarom beter een 26 inch wielmaat kan nemen? Dat betekent dan dat de max. framehoogte 23 inch, dus 58,4 cm is. Is dit dan wel passend voor mijn lichaamslengte van 1.96 cm?!

Verder kan ik kiezen tussen Deore of LX, is Deore reeds afdoende voor een flinke fietsvakantie in ruig terrein?
Allu is iets stijver dan staal. Staal rijdt daarom iets comfortabeler, qua degelijkheid is er niet of nauwelijks meer verschil. Staal kun je overal laten lassen als het toch kapot zou gaan, bij allu heb je dan echt een specialist nodig. Dat kan een overweging zijn om voor staal te kiezen, zeker als je in Verweggistan landen gaat fietsen. 26" is echt sterker dan 28" wiel en geen flauw verhaal. En ook beter verkrijgbaar qua wielmaat en banden in diezelfde Verweggistan landen. Over die 23" zadelbuishoogte zou ik me niet zo druk maken, daar bestaan zadelpennen voor. Belangrijk is de lengte van de horizontale buis, pas jij tussen zadel en stuur?

Als je ruig terrein in gaat zou ik toch voor de hoogste kwaliteit gaan die binnen jouw budget haalbaar is. Dan zou ik een LX groep nemen en proberen de naven zelfs op XT niveau aan te schaffen.

Als je je budget beperkt wilt houden, en toch een fiets wilt hebben voor het ruige werk, dan denk ik dat je heel ernstig moet kijken naar de Fahrradmanufaktur T400. Een stalen frame, 26 inch wielen en een heel behoorlijke afmontage voor een prima prijs. Wil je het wat beter maar toch niet heel veel duurder (bijv. handgebouwde wielen met zware velgen naar keuze etc) dan zou ik eens heel goed naar de Avaghon series kijken. Het gekruiste stalen achterframe geeft vooral in de grote maten meer stijfheid.
Wim

bedant voor jullie reacties! Ik vind inderdaad de VSF T-400 interessant, maar heb toch nog twee vraagjes hierover:

* Ik zie dat hij is uitgerust met vrij grote tandbladen:

Übersetzung vorn 26-36-48 Zähne
Übersetzung hinten 11-32 Zähne

de lichtste cobinatie zou dan 26 x 32 zijn, mijn Batavus gaat lichter, is dit wel afdoende voor stijle hellingen in de bergen?

* kan iemand mij ook iets vertellen over de kwaliteit van de wielen van deze fiets? Ik bedoel hiermee de kwaliteit van o.a. de naaf, velg en spaken? Lenen deze wielen zich goed voor ongeasvalteerde bergwegen waarbij de fiets flink beladen is?

In de specs vind ik de volgende gegevens m.b.t. de wielen:

- velgen: Rigida „X-Star 17“
- Naven:
voor: Shimano Nabendynamo „DH3-N71“
achter: Shimano „Deore FH-M530
Hoi Jeroen,

Je kunt ook een andere cassette laten monteren met meer tandjes op het grootste blad. Niet aan te raden want daarmee verklein je de mogelijkheden om een tandje meer of minder te schakelen. Dat zijn dan vaak meer tandjes.

Persoonlijk heb ik gekozen voor een Avaghon van Re-Cycle uit Wageningen. Het is een "ijzer"sterk frame wat ook geschikt is voor een Rohloff achtenaaf doordat mijn Shimano versteller met een adapter aan het frame zit. Er zit een 40 spaaks achterwiel in zodat je ijsland bestendig bent. Verder kun je kiezen welke onderdelen je wilt.

Ik zou geen naafdynamo laten monteren. Ik denk dat je bijna niet in het donker fietst. De lagers van de naafdynamo's zijn over het algemeen slechter dan een gewone naaf. In ieder geval loopt ie zwaarder en is het duurder dan een dynamo.

Een fiets is een frame met onderdelen. Als de basis goed is kun je altijd verder upgraden. Wielen zijn ook belangrijk, een goede velg (gebust met kamers), spaken (dubbel butted), naven (40/36 spaaks) en niet te vergeten brede banden voor comfort en lekbestendigheid (Schwalbe Marathon) geven je veel fietsplezier.

En niet vergeten de fiets uit te proberen. Alleen dan weet je of hij bij je past. Kijk of ie (frame en wielen) stijf is en niet zwabbert met bagage.

Ik wist zeker dat ik een Koga wilde. Ik toch eens proberen en fietsen. Wat een zwabberfiets (ik weeg 100 kilo) Toen een Avaghon. Zo stijf als een plank. Dan heb je veel meer controle over je fiets bij afdalingen. Bij klimmen raak je minder energie kwijt. Bij een slechte weg is het iets minder comfortabel. Toch heb ik liever een stevige stijve fiets dan een zwabber.

Succes met je keuze. :idea:

Over het lichtste verzet dat nodig is: (ik heb het al vaker op dit forum gezet) ik ben opgegroeid in de tijd dat 42 tanden voor-, 28 achter eigenlijk het lichtste verzet was dat je kon krijgen. En daarmee heb ik vele geweldige vakanties in Scandinavië gehouden (ja, ook west-Noorwegen). De spieren kraakten wel, maar ik heb elke helling kunnen fietsen (tot 20%).

Daarna heb ik jaren lang 1:1 als lichtste verzet gehad, en dat vond ik al een geweldige vooruitgang. Ik kon me niet voorstellen dat je ooit lichter nodig had. En nu heb ik op mijn laatste tocht zelfs de 22(v)-32(a) gebruikt op heel gemene hellinkjes (18%).

Dus (wat mij betreft) zijn die zeer lichte verzetten noodzakelijk?: nee! Is het lekker?: ja best wel.

Maar ik moet zeggen dat ik op mijn reizen echt zeer zelden lichter schakel dan 1:1. Dus die 32:26 als lichtste verzet van die T400 lijkt mij echt geen probleem.
Iets anders is of je met deze combinatie van tandwielen een mooie en evenwichtige reeks verzetten kunt maken zonder dat je heel veel moet schakelen of met een erg scheve kettinglijn komt te zitten, dat zou je even moeten berekenen.

(is dit nu te kukeleku?) :D

Dat is duidelijk Spironski. Avaghon ziet er ook interessant uit, een handgemaakte versie wordt voor mij te duur (> 1800 euro), maar een standaard model heb je voor zo'n 1250 euro, als ik het goed begrijp... Ik zal eens een lijstje maken met alle modellen die in aanmerking komen. In ieder geval bedankt voor de tip.

Haike schreef:
Jeroenp schreef:bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb ook even naar de Santos Travelmaster gekeken, die eigenlijk net wat aan de dure kant voor mij is... Ik vraag mij nu een aantal dingen af, misschien kunnen jullie hier nog wat over vertellen? Bij de Santos kan ik voor alu of staal kiezen, schijnt geen verschil kwa degelijkheid te hebben? Ik kan kiezen tussen een 2.6 of 2.8 model, ik neem aan dat de 2.6 26 inch wielen heeft en de 2.8 28 inch wielen. Ik vraag mij af of 28 inch echt minder sterk is en of ik daarom beter een 26 inch wielmaat kan nemen? Dat betekent dan dat de max. framehoogte 23 inch, dus 58,4 cm is. Is dit dan wel passend voor mijn lichaamslengte van 1.96 cm?!

Verder kan ik kiezen tussen Deore of LX, is Deore reeds afdoende voor een flinke fietsvakantie in ruig terrein?
Allu is iets stijver dan staal. Staal rijdt daarom iets comfortabeler, qua degelijkheid is er niet of nauwelijks meer verschil. Staal kun je overal laten lassen als het toch kapot zou gaan, bij allu heb je dan echt een specialist nodig. Dat kan een overweging zijn om voor staal te kiezen, zeker als je in Verweggistan landen gaat fietsen. 26" is echt sterker dan 28" wiel en geen flauw verhaal. En ook beter verkrijgbaar qua wielmaat en banden in diezelfde Verweggistan landen. Over die 23" zadelbuishoogte zou ik me niet zo druk maken, daar bestaan zadelpennen voor. Belangrijk is de lengte van de horizontale buis, pas jij tussen zadel en stuur?

Als je ruig terrein in gaat zou ik toch voor de hoogste kwaliteit gaan die binnen jouw budget haalbaar is. Dan zou ik een LX groep nemen en proberen de naven zelfs op XT niveau aan te schaffen.
Misschien wat outdated op het moment dat het alweer over VSF gaat, maar ik mis aldoor eigenlijk de attentie dat de stalen Santos Travelmaster 2.6 frames verhoudingsgewijs een iets kortere (1 cm) bovenbuis hebben dan hun aluminium soortgenoten, bij dezelfde framemaat. Iets andere houding dus bij Santos. Of dit bij andere merken verschil maakt is mij niet bekend!

Eli.

Ja de Santos chromo is wat korter en heeft wat minder een mtb geometrie. Feit blijft dat Santos gewoon vrij duur is, en we hier dus vooral zaten te piekeren hoe hij voor niet teveel geld aan een stevige grote fiets kan komen.

Willem Jongman schreef:Ja de Santos chromo is wat korter en heeft wat minder een mtb geometrie. Feit blijft dat Santos gewoon vrij duur is, en we hier dus vooral zaten te piekeren hoe hij voor niet teveel geld aan een stevige grote fiets kan komen.
waar en niet waar, ik zie hier meermaals dat hij piekert over santos, en ook nog over
jeroenp schreef:Dat is duidelijk Spironski. Avaghon ziet er ook interessant uit, een handgemaakte versie wordt voor mij te duur (> 1800 euro), maar een standaard model heb je voor zo'n 1250 euro, als ik het goed begrijp... Ik zal eens een lijstje maken met alle modellen die in aanmerking komen. In ieder geval bedankt voor de tip.
waarbij hij het standaardmodel het overwegen waard vind, nouja ik meen dat een santos travelmaster 2.6 alu in goedkoopste uitvoering zo'n 250 euro minder kost?

Maar goed ik dwaal af;) ik bedoelde alleen maar aan te geven dat er wellicht meer verschillen zijn tussen alu en staal dan vaak wordt aangegeven, niet alleen bij santos, maar misschien ook bij meerdere merken, en dat dat misschien de moeite van het nakijken waard is bij een dergelijke keuze?

Eli.