Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bang voor afdalingen - Forum Wereldfietser

Bang voor afdalingen

Hoe ouder ik word, hoe banger ik ben om een sterke afdaling te nemen.
Ik ben bang dat mijn remkabels knappen en ik dan niet meer kan remmen.
Is deze angst reëel?
Hoe kan ik minder bang worden?

Kijk of je remkabels goed vastzitten en of ze niet gerafeld zijn. Een (RVS) remkabel is 1,6 mm dik en daar kun je heel veel kilo's aanhangen. Hij zal echt niet zomaar knappen!

Ik heb veel meegemaakt en nog meer gehoord, maar een knappende remkabel ben ik nog nooit tegengekomen. Daal in ieder geval altijd af in je eigen tempo en zet een helm op; die vergroot het gevoel van veiligheid is ook nog eens verstandig.

Als je bang bent omdat je te hard in je remmen moet knijpen, neem dan betere remmen (V-Brakes of hydraulische remmen).

Leuk idee: Als je bang bent dat jouw hydraulische remmen het begeven, laat een frame lassen met remnokjes aan de voor- en achterkant van je voorvork en hetzelfde aan de achterkant. Met HS33/22 grepen, kun je dan met rechts voor en achter remmen, en met links ook voor en achter. Dan heb je altijd een complete set werkende remmen, ook als er een compleet systeem uitvalt!

Een stel goede Magura velgremmen is (net als goede v brakes) goed genoeg om een beladen tandem tot stilstand te bregen, dus zeker een solo fiets. Dubbel is echt niet nodig. Als je het echt eng vindt is de enige 100% afdoende oplossing een sleeprem (Arai) te monteren op de achternaaf, net als bij veel tandems (maar dat is een heel gedoe). Maar nogmaals, ook mijn altijd angstige vrouw is goeddeels over haar angst heen nu ze Magura velgremmen heeft.
Wim
cisca schreef:Hoe ouder ik word, hoe banger ik ben om een sterke afdaling te nemen.
Ik ben bang dat mijn remkabels knappen en ik dan niet meer kan remmen.
Is deze angst reëel?
Hoe kan ik minder bang worden?
Waarom ben je zo gefixeerd op remmen? Je zit kennelijk niet relaxed op je fiets. Dat roept bij mij een aantal vragen op:
Deugt je fiets wel? Als je een instabiele zwabberhaas hebt gaat de lol er inderdaad gauw af
Kun je wel fietsen? DAt is meer dan trappen maar ook sturen, remmen, bochten rijden, glijden, fiets opvangen etc. Ga lekker mountainbiken in het bos en zoek de grenzen op. Je valt wel maar je gaat niet hard en in de zandbak leer je spelenderwijs de goede reflexen
Begrijp je je fiets wel? Doe een sleutelcursus zodat je snapt hoe je fiets in elkaar zit en wat op welke manier stuk gaat.

Eric Schuijt schreef: Leuk idee: Als je bang bent dat jouw hydraulische remmen het begeven, laat een frame lassen met remnokjes aan de voor- en achterkant van je voorvork en hetzelfde aan de achterkant. Met HS33/22 grepen, kun je dan met rechts voor en achter remmen, en met links ook voor en achter. Dan heb je altijd een complete set werkende remmen, ook als er een compleet systeem uitvalt!
Nee dan heb je altijd twee sets slecht werkende remmen waar je behoorlijk mee op de koffie kunt komen

Tja, je angst zelf is natuurlijk reëel! De vraag is of je het risico overdrijft, die maak je waarschijnlijk irreëel groot. Ik denk dan ook niet dat je je angst kwijt raakt door rationele goede argumenten.

Mijn vriendin werd opeens bang bij afdalingen omdat we een paar weken eerder een vreemde glijer hadden gemaakt met de auto! Doordat ze daardoor haar zekerheid wat was kwijtgeraakt ging ze juist extra verkrampt naar beneden, wat haar gevoel van controleverlies alleen maar vergrootte.
En zo ging ze bij onoverzichtelijke bochten juist de binnenbocht nemen om zo min mogelijk te hoeven sturen, waardoor ze juist bijna ongelukken kreeg met tegemoetkomend verkeer!

Praten hielp natuurlijk niet. Alleen maar door te "oefenen' en haar gevoel voor de fiets te versterken kwam ze er langzaam overheen. Inderdaad wat Marten zegt: sturen, remmen, lekker "in de bocht hangen" en je gewicht gebruiken i.p.v. aan je stuur te draaien, dat soort dingen. Voelen wat je fiets doet en kan, er weer controle over krijgen en er weer een beetje één mee worden.

Succes er mee!

Monteer een goede spiegel op je fiets, als je dit nog niet gedaan hebt.
Dan kun je het verkeer achter je goed in de gaten houden. En stop even als er auto's achter je zitten en laat ze passeren. Als er geen auto's achter me zitten daal ik altijd veel meer ontspannen af en kan ik bovendien vaak de hele breedte van de weg gebruiken (dus ook de andere weg helft). Rij zowiezo op het midden van je eigen weghelft en niet aan de zijkant.

Eric Schuijt schreef:Ik heb veel meegemaakt en nog meer gehoord, maar een knappende remkabel ben ik nog nooit tegengekomen.
Bij dezen kan ik (ik weer...) je melden dat ik dat op mijn stadfiets wel meegemaakt heb. Kwestie van verwaarlozing natuurlijk, die dingen waren gaar. Vervelend was wel dat het net gebeurde toen ik de afdaling naar de kelderingang op mijn werk inzette en op het einde was een gesloten deur. Alleen de achterrem was niet genoeg. Gelukkig hebben frame en vork het toen gehouden :shock: :oops: :roll: Die fiets is later aan iets anders overleden.
cisca schreef:Hoe ouder ik word, hoe banger ik ben om een sterke afdaling te nemen.
Ik ben bang dat mijn remkabels knappen en ik dan niet meer kan remmen.
Is deze angst reëel?
Hoe kan ik minder bang worden?
Hoi Cisca,
Ik kan inderdaad beamen dat de leeftijd voorzichtiger maakt. Ik zal waarschijnlijk veel harder afdalen dan jij, maar wat ik vroeger wel deed, dat doe ik toch maar niet meer.
Op een vakantiefiets komen knappende remkabels niet bepaald snel voor, maar als je alleen al het idee hebt dat je kabels wat ouder worden, waarom monteer je dan geen nieuwe? Na 20.000 km lijkt me dat zinvol, binnen de 10000 km lijkt me dat onzin (ik geef geen garanties).
Wat inderdaad ook nuttig en leuk is is een cursus fietsonderhoud van Marten.
Groeten,
Leon

Leon schreef:Bij dezen kan ik (ik weer...) je melden dat ik dat op mijn stadfiets wel meegemaakt heb. Kwestie van verwaarlozing natuurlijk, die dingen waren gaar.
Idem dito, meer dan eens zelfs.

Gerd

Heb het ook wel eens meegemaakt op een - goed onderhouden - stadsfiets. De kabel was als ik het me goed herinner nog geen jaar oud, en ik was dus ook erg verrast. Op onze vakantiefietsen heb ik het nooit meegemaakt. Bovendien denk ik dat je met goede remmen zoals Magura of goede V brakes ook makkelijk op een enkele rem tot stilstand komt. Als het je erg zorgen baart kun je ook dikkere kabels zoals voor tandems monteren. Dat remt achter in elk geval ook wat beter (minder rek). Kies ook voor goede kwaliteit rvs kabels.
Wim

Eric Schuijt schreef:
Ik heb veel meegemaakt en nog meer gehoord, maar een knappende remkabel ben ik nog nooit tegengekomen. Daal in ieder geval altijd af in je eigen tempo en zet een helm op; die vergroot het gevoel van veiligheid is ook nog eens verstandig.
Ikke wel Eric, waarbij ze meestal meteen achter het tonnetje springen, in de hendel dus. Ik doe daar dan bij montage ook altijd een beetje vet op.

De laatste reacties zal cisca een stuk minder bang maken :roll:
De kans dat er wat gebeurd met je remkabels is nihiel. De kans dat ze alletwee tegelijk breken is al helemaal onvoorstelbaar.

Gewoon lekker rustig afdalen als je niet te hard wil gaan. Vaak even stoppen en probeer gewoon te genieten!

giantus schreef:De laatste reacties zal cisca een stuk minder bang maken :roll:
De kans dat er wat gebeurd met je remkabels is nihiel. De kans dat ze alletwee tegelijk breken is al helemaal onvoorstelbaar.
Het heeft niks met bang willen maken van doen te maken. Maar met realisme. Alles kan kapot, dus ook een remkabel. In mijn ogen is het een uitermate gezonde gedachte van Cisca om hier rekening mee te houden dat dit je als fietser kan overkomen. De kans dat ze allebei tegelijk springen lijkt me ook niet aannemelijk, maar als voor springt terwijl je met een gangetje van 50 of meer naar beneden zoeft weet ik niet hoe lang je achterkabel het nog gaat volhouden. Laat staan dat je er snel op tot stilstand kan komen.

giantus schreef:De kans dat er wat gebeurd met je remkabels is nihiel.
Lees de vier berichten boven het jouwe eens :roll:
Leon

Leon schreef:
giantus schreef:De kans dat er wat gebeurd met je remkabels is nihiel.
Lees de vier berichten boven het jouwe eens :roll:
Leon
Waarom gaan remkabels stuk?

1) kabels gaan stuk als ze in een krappe bocht worden getrokken, kan voorkomen bij slecht geconstrueerde remhandels
2) kabels gaan stuk omdat het klemsysteem de kabel beschadigd
3) kabels gaan stuk omdat ze na 100.000 km te vaak heen en weer bewogen zijn.
4) kabels gaan stuk omdat ze daar 'op de tekentafel' al mee begonnen zijn.

1: monteer goede spullen, en kijk af en toe eens in de greep of er rafels aan de kabel hangen. Alle strengen zijn even oud, dus als er een stuk is direkt nieuwe monteren
2) zorgvuldig monteren en je ogen gebruiken: is er een streng gebroken nieuwe kabel monteren, of kijken of je de kabel iets kunt inkorten
3) Nieuwe kabels hebben veel minder wrijving dan versleten oude, voor iedere vakantie nieuw vindt ik niet raar
4) Koop serieuze (rvs) kabels van goede kwaliteit

En nog dit:
Als je stilstaat kun je veel harder in de rem knijpen als wanneer je fietst, je kunt dus af en toe je kabels testen
Monteer uitsluitend schroefgewonden buitenkabel in je remsysteem en nooit stugge SIS buitenkabel die voor een derailleur is bedoeld!

Hou je je hier aan dan is de kans op panne minimaal

Of zoek de oplossing niet in de techniek, maar kies gewoon geen wegen meer met sterke afdalingen. Want wat je niet leuk vindt, hoef je niet te doen, zeker niet op je vakantie!

Misschien vind ze omhoog fietsen wel leuk en naar beneden niet :)

willem.megens schreef:Of zoek de oplossing niet in de techniek, maar kies gewoon geen wegen meer met sterke afdalingen. Want wat je niet leuk vindt, hoef je niet te doen, zeker niet op je vakantie!
Lijkt mij een cosmetische oplossing. En of de alternatieve route (meestal de semi autoweg met 2 x tig rijstroken langs het industrieterrein) nou zo aanlokkelijk is?

Ik ben echt een superrelaxte fietser op mijn supersonische VSF T400, waar ik me echt heel zeker op voel. Maar ik ben gewoon doodsbenauwd om naar beneden te sjezen. Bij mij is het gewoon hoogtevrees. Dus als het mij te hard gaat dan stap ik gewoon van mijn fiets af en ga lopen. :wink:

Heb je een damesfiets?

Ik had er een, van een gerenommeerd merk. Pas toen ik die had vervangen realiseerde ik me hoe ik naar beneden ben gezwabberd en hoe fijn het is om een stijf frame te hebben. Neem dus een herenframe.

Verder geheel eens met Marten. Leer je fiets kennen. Sleutel ze.

Lisette