Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugzak ipv fietstassen??? - Forum Wereldfietser

Rugzak ipv fietstassen???

Hi,

Ik ga in april de groene route van Middellandse zee naar Nederland fietsen en wil dat het liefst doen met alleen een rugzakje en zonder fietstassen. Ik slaap onderweg in B&B's. Is dit te doen of raden jullie mij dit af??

Ligt heel erg van het gewicht af natuurlijk.
Als je alleen een tandeborstel, verse onderbroek (grot-rotation!) en portemonee gaat reizen dan is het goed te doen.
Als je extra schoenen, kleding, een boek, iPod.....mee wil hebben dan zit je snel aan een zware rugzak en dat is zeker niet prettig als je lange afstanden wil trappen.

Grote stuurtas en een grote zadeltas zou een oplossing kunnen zijn.

Rugzak op een fietsreis?????? Absoluut niet doen!!!!!!!! Beinvloedt je zithouding en het fietst gewoon niet lekker. Je voelt dat ding gewoon steeds op je rug hangen en het maakt je zwaarder. Voelt ook veel minder vrij.
Zelfs op veel racefietsen kun je met wat simpele hulpstukken een drager monteren.

Mwhoaaa, niet doen...

Ik heb ook weleens een artikel gelezen van MTB-ers die met grote rugzak over de alpenpaadjes reden....

Tis maar waar je voor kiest.

ALS je er voor kiest, zet je hier dan ook na afloop neer hoe het bevallen is?

Fietstassen natuurlijk!

Zoals Froggy al zegt... je hebt toch vaak meer nodig dan je denkt. Kaart, regenpak, lunchpakket, camera, zonnebrandcreme, trui...
ik zou ook voor een fietstasje gaan

Afrader.

Er komt iets meer gewicht op je polsen (kan je aan wennen) en je hebt de hele dag een zweetrug (en dat went niet denk ik) omdat het als "dood gewicht" op je rug ligt.

Toch ben ik ze tegengekomen: racefietsers met een flinke zadeltas, een stuurtasje en een piepklein rugzakje.
Opreis met bijna nix. Van hotel naar hotel. In hoog tempo. Over hoge bergen. Engelsen.
niko

Rugzak(je) lijkt me alleen handig als je tochten over alleen maar stuiterpaden gaat maken. Voor het overige: fietstassen.
hidduh schreef:.. fietsen en wil dat het liefst doen met alleen een rugzakje en zonder fietstassen ... Is dit te doen of raden jullie mij dit af??
Waarom probeer je het niet gewoon uit: stop 10 kilo spullen in een rugzak (samen dus 12 kilo) en ga een middag fietsen. Als je je na 75 kilometer nog toppie voelt is het wat, maar ik geef je weinig kans.
Leon

Met een rugzak ligt je zwaartepunt ook veel hoger waardoor je stabiliteit nog meer afneemt, en je dus kwetsbaarder bent voor jezelf en de overige verkeers deelnemers. Terwijl fietstassen relatief laag aan je fiets hangen, en het geheel weer wat evenwichtiger maakt. Ik zou er niet voor kiezen, daar komt bij dat ik denk dat je in twee goede fietstassen meer mee kan nemen dan in een rugzak, en jezelf dus ook iets meer comfort kan permitteren voor onderweg. Het moet natuurlijk wel leuk blijven lijkt me zo. Of ga je jezelf een alternatieve commando training opleggen? :wink:
Hi Allemaal,

Dank voor alle reacties, ik ben overtuigd: het worden fietstassen

Cu

Hidde

Als het je gaat om naast het fietsen, ook wandeltochten te maken; Ortlieb heeft voor z'n fietstassen ook 'n draagsysteem. :idea:

Groet, Marco

Cycle Maniac schreef:Als het je gaat om naast het fietsen, ook wandeltochten te maken; Ortlieb heeft voor z'n fietstassen ook 'n draagsysteem. :idea:

Groet, Marco
Vaude ook hoor! :D je dacht toch niet dat die achter blijven? :wink:

Cycle Maniac schreef:Als het je gaat om naast het fietsen, ook wandeltochten te maken; Ortlieb heeft voor z'n fietstassen ook 'n draagsysteem. :idea: Groet, Marco
Maar ik heb ik de praktijk nog niemand gezien die er blij mee was. Voor hetzelfde geld koop je bovendien ook een simpel rugzakje, wat nog lichter is en je hebt nog een tas erbij :-)
Leon

Leon schreef:
Cycle Maniac schreef:Als het je gaat om naast het fietsen, ook wandeltochten te maken; Ortlieb heeft voor z'n fietstassen ook 'n draagsysteem. :idea: Groet, Marco
Maar ik heb ik de praktijk nog niemand gezien die er blij mee was. Voor hetzelfde geld koop je bovendien ook een simpel rugzakje, wat nog lichter is en je hebt nog een tas erbij :-)
Leon
Natuurlijk is het wel zo dat zo'n extra tas na verloop van tijd toch weer vol raakt met allerlei troep die je normaal had weggegooid oid. Dus of het hebben van nog meer exta pakruimte nu echt een goed idee is. (het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik meer moeite heb om dingen weg te gooien :roll: )

Robbert

Ik heb ook zo'n rugdrager voor m'n Ortliebtassen. Best handig hoor, maar niet ideaal ofzo. En zo'n rug-ding neemt nog best wat ruimte in. In ieder geval niet minder ruimte dan een klein lichtgewicht rugzakje.
Ik neem dat rug-ding nu meestal wel mee (ik heb hem toch, dus dan wil ik hem ook gebruiken), maar achteraf gezien is het voor mij een overbodige aanschaf geweest.

Sandra

http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... t=x-plorer#
is een soort rackpack met rugzagdraagbanden.
bevalt me goed.
niko
Dat het wel degelijk mogelijk is om met een rugzakje te reizen bewees een duitse vrouw die ik ontmoette.
Zij fietste afgelopen zomer vanuit Bayeren de volledige Compostela-route. Bovendien fietste zij de wandelroute, vandaar de mountainbike.
Stevige fiets van zo'n 12 kilo, en een gevulde rugzak van +/- 8 kilo.
Toen ik haar ontmoette had ik net voor zo'n 7 kilo eten en drinken gekocht!
mikefiets schreef:Dat het wel degelijk mogelijk is om met een rugzakje te reizen bewees een duitse vrouw .... Stevige fiets van zo'n 12 kilo, en een gevulde rugzak van +/- 8 kilo. Toen ik haar ontmoette had ik net voor zo'n 7 kilo eten en drinken gekocht!
Dat betekent dus dat de rugzak zelf 1 kilo woog en ze verder in het geheel niets bij zich had?.... :?: :?
Leon