Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur vervangen - Forum Wereldfietser

derailleur vervangen

Even een vraag aan de techneuten. Ik moet een nieuwe achterderailleur aanschaffen omdat er erg veel speling in zit. Er zit nu Deore LX op 8 versnellingen. Ik heb begrepen uit de discussies dat het voor het schakelbereik niet uitmaakt of je een cassette hebt met 8 of 9 tandwielen. De ketting is iets smaller bij 9 versnellingen. Maar mijn vraag is nu kan er door de beugel van een 9 versnellings derrailleur een (bredere) 8 versnellingen ketting.

Ronald

Ja, dat kan. Je kunt je derailleur ook gebruiken voor 9 cassette, omdat die tandbladen iets smaller zijn dan de 8.

Waar het om gaat is of je derailleur in staat is om te schakelen naar het lichtste vezet.

mario

Hi, heb zelf een LX 2003 derailleur op mijn crosshybride zitten, werkt prima, immers de shifter/ commandeur bepaalt het bereik/ positie en niet de deraileur. Op de site van Marten (m-gineering.nl) vind je een dit voorbeeld waarmee je een 9 speed derailleur voor 8 kunt gebruiken (of 8 voor 9...)

Afbeelding

Regel jezelf wel een Top-normal derailleur... schakelt beter (eindigend op type nr met een S)


Succes met prutzen

Bas

Ja een 9 speed derailleur daar kan een 8speed ketting doorheen en kun je zonder fratsen het kabeltje aan vastleggen (heb ik ook en rijd er al 20.000km mee) :D

Bedankt Roald,

Dat is wat ik wilde weten. Dat verhaal van het bereik was mij bekend, maar ik vroeg mij alleen af of de bredere ketting tussen de 9 speed derailleur paste en dat kan dus.

Groet Ronald

B@se schreef:
Regel jezelf wel een Top-normal derailleur... schakelt beter (eindigend op type nr met een S)

Euhh... wat is een top-normal derailleur?

Ik ken down-swing en top-swing derarailleurs en ik moet nog steeds goed nadenken wat wat is. En dan ook nog top-swing doch down-pull aangetrokken of andersom. :roll: zucht.. soms vind ik het leven behoorlijk ingewikkeld. :wink:

Hi, we hebben het hier over een achter derailleur,

nu heeft Shimano hierin twee smaken, de ouderwetse Top-Normal derailleur met de veer die naar beneden duwt en de Low-Normal ofwel Rapid-Rise derailleur, welke een veer hebben die omhoog duwt (dus richting de grotere kransjes). Is zegmaar net als water naar boven laten stromen...

Met een Top-Normal systeem werkt het allemaal net wat beter als je systeem wat verslijt/ vuil is.... etc.

Even copy/ pasta van Marten zijn site:

"Conventionele XT derailleur
De Shimano marketing afdeling heeft verzonnen dat de huidige groepen (XTR, XT en LX) nu een (nieuwe naam) laag-normaal veer moeten hebben. Vroeger heette dat RapidRise, maar de klanten zijn er al achter dat ze dat niet moeten hebben. Kun je ook niet wennen aan een derailleur die verkeerd om ( of niet) werkt, dan is hier nog de normale uit 2002"

das dus wat ik bedoel...

Bas

B@se schreef:Hi, we hebben het hier over een achter derailleur,

nu heeft Shimano hierin twee smaken, de ouderwetse Top-Normal derailleur met de veer die naar beneden duwt en de Low-Normal ofwel Rapid-Rise derailleur, welke een veer hebben die omhoog duwt (dus richting de grotere kransjes). Is zegmaar net als water naar boven laten stromen...

Met een Top-Normal systeem werkt het allemaal net wat beter als je systeem wat verslijt/ vuil is.... etc.

Even copy/ pasta van Marten zijn site:

"Conventionele XT derailleur
De Shimano marketing afdeling heeft verzonnen dat de huidige groepen (XTR, XT en LX) nu een (nieuwe naam) laag-normaal veer moeten hebben. Vroeger heette dat RapidRise, maar de klanten zijn er al achter dat ze dat niet moeten hebben. Kun je ook niet wennen aan een derailleur die verkeerd om ( of niet) werkt, dan is hier nog de normale uit 2002"

das dus wat ik bedoel...
OK ik snap hem. Die tekst van Marten z'n site ken ik ook, maar het was niet tot me doorgedrongen dat dat Top-normal heete. Weer wat geleerd.

Mario, alle HG en UG tandwielen zijn even dik, het verschil tussen 8 en 9-speed cassettes zit hem in de dikte van de tussenringen. Anders zou je ook andere voorbladen nodig hebben. Wanneer je zelf je cassettes samenstelt , moet je er dus op letten dat de eerste twee tandwielen die bij elkaar horen van het juiste aantal versnellingen zijn dat je wilt hebben.

Mijn Low-Normal XT-derailleur werkt overigens prima, nadat de versnellings kabel uitgerekt was.

Wim

wimligfiets schreef:Mijn Low-Normal XT-derailleur werkt overigens prima, nadat de versnellings kabel uitgerekt was.

Wim
Hi Wim,

heb zelf ook jaren met een Rapid-Rise derailleur gereden, maar mijn huidige top-normal doet het gewoon effe wat beter, zeker alst echt smerig is.

Bas

wimligfiets schreef:Mario, alle HG en UG tandwielen zijn even dik,
Maar voor de duidelijkheid: UG tandwielen worden al op zijn minst sinds 1992 niet meer in de gebruikelijke shimanogroepen geleverd, 7, 8 noch 9 speed. Zie ook http://www.m-gineering.nl/cass2.htm
Groeten,
Leon

ketting zal geen probleem opleveren maar het wel nodig om de schifter ook te vervangen van een 8- naar 9 speed

kuifje schreef:ketting zal geen probleem opleveren maar het wel nodig om de schifter ook te vervangen van een 8- naar 9 speed
euhm, lees de start post nogeens, het is dus juist andersom bedoelt, alles blijft gelijk (is dus 8sp) maar de Derailleur word vernieuwd.

Bas