Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagelimiet in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Bagagelimiet in vliegtuig

Wat voor oplossingen hebben jullie om gewicht te besparen in het vliegtuig?
Ik vlieg bijvoorbeeld in mei met Croatian Arlines naar Dubrovnik om daarvandaan naar huis te fietsen. Nu heeft deze maatschappij geen appart tarief voor fietsvervoer maar gaat de fiets dus gewoon mee als zijnde ingecheckte bagage. Probleem is echter dat de limiet van de ingecheckte bagage 20kg is en je daarnaast nog 8 kg aan handbagage mee mag nemen. Overscheiding van de limiet, tot een maximum van 32 kg, kost overigens 8 euro per kg, wat ik nog redelijk vind.

Mijn fiets, ingepakt en wel weegt al zo'n 20 kg wat dus betekend dat ik gewoonlijk nog maar 8 kg handbagage mee mag nemen :(. Ik zal dus zowiezo wat extra gewicht krijgen aangezien niet alles wat een vakantiefietster meeneemt in de handbagage mag zitten. Tevens wil ik mijn fietstassen(leeg) op mijn fiets laten zitten om zo de fiets meer bescherming te bieden. (weer een paar kg extra!)
Probleem blijft dus dat ik gewoon erg veel extra gewicht zal hebben, wat misschien zelfs over het maximum heengaat. Extra puntje is namelijk dat ik voordat ik ga fietsen daar in Dubrovnik nog een congres heb waar ik uiteraard niet in mijn fietsbroek kan verschijnen. Er zit zelfs een gala-diner aan vast wat dus nog meer kleding vergt :(

Hoe lossen anderen dit soort problemen op? Sturen jullie vast bagage vooruit via de post? checken jullie bagage in als cargo en is dat dan goedkoper? of nemen jullie zo min mogelijk dingen mee en koop je in het land van bestemming deze dingen? Dat laatste ben ik bijvoorbeeld wel van plan voor dingen als shampoo, tandpasta, zonnebrand en dat soort algemene dingen. Misschien dat ik ook zelfs wat kleding voor die congresweek ter plaatse koop, en het erna opstuur naar huis.

Ook wil ik zoveel mogelijk meenemen in het vliegtuig. Volgens de site mag je naast de handbagage ook nog een camera, een verrekijer en zo nog wat dingetjes meesjouwen. Ook meerdere lagen kleding is wellicht een optie, maar dan moet het niet te heet zijn anders zweet ik het vliegtuig uit ;)

Voor de volgende keer zou ik in ieder geval voordat je een ticket boekt rekening houden met het feit dat je fiets mee moet. Ik zie bijv. dat een enkeltje naar Dubrovnik bij British Airways slechts twee tientjes meer kost dan bij Croatian Airlines, maar bij British Airways mag sinds begin dit jaar je fiets gratis mee bovenop de normale bagagelimiet.

Gerd

Hoe verpak je jouw fiets? Ik zou hem sowieso niet in een doos doen, want die biedt alleen maar schijnbescherming. Zo'n doos kunnen ze lekker plat neerleggen op de koffers om er vervolgens loodzware samsonites op te kwakken. Bubbeltjesfolie is bovendien ook nog een stuk lichter dan die fietsdoos.
Het verzenden van een standaard-postpakket van 500 gram - 2000 gram kost 8 Euro.
Heb je al een deelnemerslijst van de bezoekers van het congres? Komen er meerdere deelnemers uit Nederland en mensen die je toevallig kent? Iemand die alleen maar voor een paar dagen naar het congres gaat kan in zijn bagagelimiet best wat ruimte hebben voor jouw zondagse pak en zwarte schoenen.

GerdC schreef:Ik zie bijv. dat een enkeltje naar Dubrovnik bij British Airways slechts twee tientjes meer kost dan bij Croatian Airlines
Gerd
Ik heb nog niet geboekt, de prijzen voor een enkele reis wijzigigen zowiezo niet zo sterk. Overigens heb ik net even gekeken bij BA, en de datum waarop ik vliegen wil, 4 mei, is het verschil met Croatian € 65,-. Wellicht het overwegen waard.

Het idee van Bert spreekt mij overigens ook wel aan. Ik weet dat er nog enkele bekenden mee gaan. Ik zal hen vragen wat mee te nemen. Probleem is alleen dat veel mensen toch wel erg huiverig zijn tegenwoordig om bagage van anderen mee te nemen. Maar ja.... ze kunnen alles natuurlijk uitgebreidt checken.

Ik wil mijn fiets overigens verpakken in bubbeltjesplastic. Twee jaar geleden vanuit Verona de fiets totaal niet verpakt trouwens en zonder schade retour gekregen. Sinds ik vorig jaar op een Santos rijd, ben ik toch wel ietwat zuiniger en verpak ik de fiets wel. Zo heb ik vorig jaar vanaf Barcelona de fiets inderdaad in bubbelplastic verpakt na eerst de belangrijke onderdelen extra te beschermen met karton.
Vwb het verpakken in een hoes ben ik het wel met Bert eens , echter de kroatian Airlines afhandelaar op schiphol (Menzis) eist een fietsdoos. Terug vanaf Split , Dubovnic of Zadar is het geen probleem.
Je mooie pak zou ik tijdens de vlucht aantrekken
Verder zou ik de rest toch maar als handbagage meenemen, het wordt zo ie zo vrijwel nooit gewogen, en ja ..zo weinig mogelijk meenemen is altijd het toverwoord bij fietsvakanties.
ps 10% overbagage wordt vrijwel nooit in rekening gebracht

succes Dirk

Kijk ook eens bij Germanwings, die vliegt vanaf Keulen. Fiets kost 25 euro extra en een enkele reis is op 4 mei 87 euro incl. belastingen. Enkeltje per trein vanaf Venlo tot Keulen kost 16,40 euro.

Net gekeken bij Germanwings, maar ik kan geen vlucht vinden naar Dubrovnik op 4 mei hoor. En zondag aankomen is gewoon te laat. Ik had deze maatschappij al eerder bekeken en toen ook al gemerkt dat die niet vliegen op 4 mei. Heel jammer, want anders was het zeker een optie geweest.

Wel mooi te zien dat iedereen meteen oplossingen aan het zoeken is. Bedankt!!