door
B@se » di 06 mar, 2007 13:08
hmm,
is idd een leuke.
zelf heb ik zo om en nabij de 3 fietsen (ligt eraan hoe je het bekijkt)
1 is de reisfiets/ alle dagsfiets in BoZ, een 26" stalen frame met dragerts, spatborden ed. Rijd al jaren heerlijk, ook voor een beetje xc goed te gebruiken.
nr. 2 is een alu 28" laagvlieg fiets, beetje rond crossen over de veluwe (als het droog is..) Cross hybride.
Wat mij voornamelijk opvalt is dat ik beide fietsen met 98% gelijke geometrie heb maar dat de 26" echt heel heel erg comfi is, maar ook redelijk langzaam op de weg, wel erg snel wegtrekken maar met een lagere top. De 28" is erg stijf en wendbaar (!!) en ook echt kneiter hard.... voor het comfort pak ik deze fiets niet... Heb er al andere banden op gezet maar word er niet heel erg veel beter op. Nu het lastige is wel dat dit moeilijk terug te leiden is naar de wielmaat of het gebruikte frame materiaal.
Voordeel van staal zijn denk ik wel de looks, vind die mooie dunne buisjes wel wat hebben. Maar alu-lichtmetaal is dan ook wel weer een stuk stoerder, en met de huidige hydro technieken kunnen ze ook deze buisjes heel mooi vormgeven.
keuze is voor mij wel makkelijk, als ik lang ga fietsen de 26" er en voor een snel rondje de 28".... de crosshybride is echt heel erg snel.
Bas