door
Wim » zo 04 mar, 2007 10:41
Je bent niet de niet met dit probleem (mijn vrouw bijvoorbeeld is net zo klein). Het gaat er in de eerste plaats om dat je inderdaad een frame heb waar de zitbuis korter is. Te vaak krijg je een frame aangesmeerd waar zelfs de zitbuis eigenlijk wat te lang is. Maar daar houdt het niet bij op. Voor de meeste fietsontwerpen geldt dat naarmate een frame kleiner is, er meer compromissen gesloten worden met de overige maten. Een kleiner frame moet niet alleen lager zijn, maar ook korter. Dat nu is niet zo makkelijk, want je wilt niet met je voeten tegen de spatborden aan, en touringfietsen moeten ook nog eens ruimte hebben voor dikke banden. Verder zitten er op standaardfietsen meestal ook in de kleine maten 170 mm cranks, en dat is niet alleen veel te lang voor het welzijn van je knieen, maar vergroot ook nog eens het probleem dat het frame lang genoeg moet zijn om je voeten niet in de knoop te laten komen met het spatbord. De meeste kleine frames zijn gewoon relatief te lang, en dat is juist voor veel vrouwen een probleem omdat die relatief korte armen hebben. Wat je dus ook nog wilt is een mogelijkheid het stuur relatief hoog te zetten, en niet te ver weg. Met ahead balhoofdstellen is dat niet steeds makkelijk. Een slechte oplossing voor veel van deze problemen is de trapas hoger te plaatsen, en een erg steile zitbuis te nemen. Een ander probleem is dat als het frame lager wordt, de balhoofdbuis ook te kort dreigt te gaan worden, en dat is slecht voor de levensduur van het balhoofd. Kortom, met een sloping frame is het veel makkelijker een goede zit te realiseren. Het probleem is immers steeds dat je wel allerlei andere maten kunt verkleinen, maar niet zomaar de maat van de wielen. Om een goede geometrie te krijgen is dat nu precies wat er moet gebeuren. Bij deze lichaamslengte zit je eigenlijk vast aan een fiets met 26 inch wielen (en die zijn dan zelfs al aan de grote kant). Helaas zijn de meeste 26 inch fietsen vooral afgeleid van mtb's en de meeste mtb's hebben juist vrij lange frames. Een goed voorbeeld is de Santos Travelmaster 2.6 alu die mijn vrouw heeft. Zij heeft een relatief kleine maat, maar toch is die voor haar gewoon nog wat te lang. De chromo heeft wat dat betreft een betere geometrie. Wat je nodig hebt is een kort 26 inch frame, en die zijn niet dik gezaaid. Je ziet ze wel in de categorie rechtopgebouwde 'comfort mtb's' maar daarvan zijn er in Nederland weinig op de markt. Ik heb er zo eentje voor mijn dochter van nu 11 jaar oud (een Trek Navigator 100 met vaste vork, gekocht in de VS). Helaas zijn die meestal erg matig afgemonteerd (en met wat jij wilt is dat wel een probleem) en niet meer zonder verende vork te krijgen. In Engeland (waar de mensen ook gemiddeld wat kleiner zijn) heeft Thorn geschikte kleine en korte frames vanaf 400 pond voor derailleurs (de Sherpa) en 500 pond voor een Rohloff naaf (de Raven). Amerikaanse mtb fabrikanten als Trek en Specialized hebben ook specifieke damesmodellen (met kortere bovenbuizen etc). Misschien dat daar iets voor je tussen zit. Omdat mtb's tegenwoordig allemaal vering (met steeds meer veerweg) hebben, zit daar ook wel weer een probleem: die vering vraagt ook weer ruimte die er bij kleine frames nu juist niet erg is.
Cranklengte is ook nog iets om op te letten. Eigenlijk moet jij denk ik cranks van ongeveer 160 mm hebben, of misschien zelfs nog korter (en zou het mooi zijn als het frameontwerp de zo beschikbaar gekomen ruimte ook benut). Die kortere cranks zijn er minder en minder te krijgen voor niet teveel geld. TA maakt mooie dure (hun Vega is dan nog het goedkoopste model), maar goedkoper weet ik het even niet. Tot voor kort leverde Truvativ de goedkope ISOflow in 160 mm, maar dat lijkt niet meer zo te zijn. Shimano levert zijn goedkope 160 mm cranks in Nederland niet aan particulieren, en hetzelfde geldt voor Suntour. Vanwege mijn beloeienis met de fietsenmetkinderen site probeer ik deze markt te volgen, en op het moment weet ik het even niet. Dotek (een heel grote maar bij de particulier onbekende Taiwanese fabrikant) lijkt hier niet vertegenwoordigd te zijn.
Als je wat minder ver en ruig zou gaan fietsen, dan had je kunnen denken aan de adembenemende kinderfietsen van Islabike, en in het bijzonder de Beinn 26:
http://www.islabikes.co.uk/
Voor uitgebreide discussie (aan de hand van oudere fietsontwerpen, maar dat maakt vor het principe niet uit):
http://www.myra-simon.com/bike/tips.html
Veel fietsplezier,
Wim