Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iberia - Forum Wereldfietser

Iberia

Eind oktober 2006 van Amsterdam (via Madrid) naar Jerez de la Frontera gevlogen. Fiets van tevoren niet aangemeld. Fiets met BOB en gereedschap in kartonnen doos verpakt . Bij inchecken in Amsterdam werd alleen naar gewicht gevraagd. 10 kg geantwoord. Doos met inhoud werd gewoon meegenomen. Doos met inhoud met 1 dag vertraging aangekomen. Voor de rest geen problemen ervaren. Terug van Malaga (via Barca) werd helemaal niets gevraagd. Alleen doos zwaar beschadigd en inhoud licht.

Edwin,
¿Hoe heb je die doos van Jerez de la Frontera naar Málaga gekregen?

De Luchthaven van Madrid staat berucht om bagage die niet op tijd in een aansluitende vlucht terecht komt, of in een verkeerder vlucht. Voordeel is wel dat men dat onmiddellijk kan traceren. In Santiago de Chile bleek mijn fiets in Buenas Aires te staan. In Sevilla had ik bijna alles, behalve het pakketje met mijn tent en slaapmatje. Dit kwam de volgende dag.

Neem altijd een afschrift van de afspraken mee naar het vliegveld!

Ongeacht welke vluchtmaatschappij>> Ik zorg er altijd voor dat ik een uitdraai heb van de afspraken die ik gemaakt heb over het vervoer van mijn fiets. Dit kan ofwel een uitdraai van de algmene voorwaarden van de website zijn ofwel een mail of fax van de persoon met wie je die afspraken gemaakt hebt. Mijn ervaring is dat dit zeer goed werkt zodra het grondperoneel moeilijk gaat doen. In je uitdraai staan:

> de kosten van het vervoer
> de voorgeschreven verpakkingswijze
> het feit dat je je fiets hebt aangemeld.

In mei 2007 heen naar Bilbao via Madrid zonder problemen. Fiets in hoes en met enig overgewicht aan bagage, 20kilo(fiets en bagage) was toegestaan, probleemloos door de incheck op Schiphol.
Op de terugreis vanuit Valencia veel problemen. Vanaf 1 januari 2007 is een doos verplicht kreeg ik te horen. Kon een doos kopen op het vliegveld voor 20euro. Overgewicht echter zonder gedoe geaccepteerd. Fiets miste aansluitende vlucht van madrid naar Amsterdam.

Het was altijd een advies om bij een overstap met Iberia een vlucht uit te zoeken met een overstap in Barcelona. Madrid-Barajas (Madrid-Borrachos) is voor doorgelabelde bagage vaak een ramp en dat geldt niet alleen voor fietsen.

Ik ben vorig jaar met Vueling Airlines van Valencia naar Amsterdam gevlogen. Er kon toen gewoon een hoes overheen. Prima. De kosten vielen binnen de bagagelimiet van 20 kilo. Ik had een achtertas met 10 kilo als handbagage en de stuurtas met fotospullen en ander zwaar spul. Met wat meer kleren aan viel ik net binnen de bagagelimiet. Tent en kookgerei ging allemaal mee! Overbagage kost €6.- per kilo.
(Vanaf oktober vliegt Ryanair ook vanaf Niederrhein naar Valencia, evenals naar Malaga en Sevilla!!)

@Bert, op het moment dat ik dit antwoord verstuurde haalde jij je vraag weg ivm Vueling Airlines. Nu staat dit dus bij Iberia wat verwarrend is.

Mia,

Hoeveel heb je voor je fiets betaald?
Gevlogen traject: Amsterdam-Madrid-Buenos Aires
Terug: Mendoza-Santiago de Chile-Madrid-Amsterdam
Datum: november en december 2007
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 20 kg
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:doos
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: De bagagelimiet werd ruim overschreden, maar de fietsen werden heen en terug niet gewogen en gewoon zonder bijbetaling meegenomen. Op de terugweg was één doos aan de onderkant losgegaan en is de fiets er waarschijnlijk uit geweest. Desondanks geen noemenswaardige beschadigingen. Het advies is om slijtvast plakband (ductape) te gebruiken.
Terug op Schiphol, na een half uur staren naar de band voor speciale bagage, leken de fietsen niet aangekomen te zijn, maar na nog een half uur in de rij gestaan te hebben bij het claimkantoor, vertelde men doodleuk dat de fietsen nog beneden voor de liftdeur stonden.
Jan Eleveld schreef:Gevlogen traject: Amsterdam-Madrid-Buenos Aires
Terug: Mendoza-Santiago de Chile-Madrid-Amsterdam
Datum: november en december 2007
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 20 kg
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:doos
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: De bagagelimiet werd ruim overschreden, maar de fietsen werden heen en terug niet gewogen en gewoon zonder bijbetaling meegenomen. Op de terugweg was één doos aan de onderkant losgegaan en is de fiets er waarschijnlijk uit geweest. Desondanks geen noemenswaardige beschadigingen. Het advies is om slijtvast plakband (ductape) te gebruiken.
Terug op Schiphol, na een half uur staren naar de band voor speciale bagage, leken de fietsen niet aangekomen te zijn, maar na nog een half uur in de rij gestaan te hebben bij het claimkantoor, vertelde men doodleuk dat de fietsen nog beneden voor de liftdeur stonden.
Op Schiphol moet je onmiddellijk na aankomst bij de bagagebanden iemand van de verandwoordelijke belader aanschieten en vragen of zij/hij belt waar de fietsen blijven, anders heb je kans dat ze je fietsen gewoon vergeten.
Gevlogen traject: Amsterdam – Buenos Aires via Madrid
Datum: 26 feb 2008
Vervoerstarief fiets: binnen bagagelimiet van “pieces”concept = 2 x 23kg
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: kartonnen doos
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Na uitvoerige bestudering van bagageregels op website van Iberia, kwam ik tot de conclusie dat voor het traject het “weight” concept gold (= 1 x 20kg). Echter bij ontvangst van het e-ticket stond er “pieces“ op (en ik was blij). Bij inchecken vroeg men of ik al voor de fiets betaald had, en ik wees op de 2 x 23kg en na wat bellen door het incheckpersoneel was het okee. Fiets kwam in BA gewoon van bagageband rollen (doos was 85 cm breed en 145cm lang). Doos lichtelijk beschadigd, derailleuroog krom, voorvork begon door doos heen te steken, ik had gewoon een steviger doos moeten regelen (dit was een Halfords, aaiii) Volgende keer demonteer ik ook de ketting en derailleur.

Gevlogen traject: Lima - Amsterdam (via overstap in Madrid)
Datum: juli 2008
Vervoerstarief fiets: binnen bagagelimiet van “pieces”concept = 2 x 23kg
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: kartonnen doos
Fiets tevoren aangemeld?: nee
Ervaringen: Fiets en overige bagage kwamen op tijd van bagagebanden afrollen. Doos licht beschadigd, fiets niet. Bij inchecken wees men mij erop dat sinds mei 2008 er voor fietsen 75 euro betaald moet worden. Dus men wilde even vangen. Na een heftige discussie waarin ik het argument gebruikte dat ik het ticket een half jaar geleden gekocht had voor de voorwaarden die toen golden, en dat ik op de heenweg in februari ook niet hoefde bij te betalen, mocht de fiets toch gratis mee. Mensen die met Iberia willen vliegen raad ik aan van te voren zich goed te informeren.

Pieter Tijssen schreef:Bij inchecken wees men mij erop dat sinds mei 2008 er voor fietsen 75 euro betaald moet worden. Dus men wilde even vangen. Na een heftige discussie waarin ik het argument gebruikte dat ik het ticket een half jaar geleden gekocht had voor de voorwaarden die toen golden, en dat ik op de heenweg in februari ook niet hoefde bij te betalen, mocht de fiets toch gratis mee. Mensen die met Iberia willen vliegen raad ik aan van te voren zich goed te informeren.
Ongelooflijk toch...
Eerst moet je al uitgebreid informeren of een fiets mee kan, hoe die verpakt moet worden en wat het allemaal kost, dan koop je een ticket op basis van die info en dan denkt een airline zomaar even nieuwe voorwaarden te kunnen toepassen, ook al heb je het ticket allang gekocht. Het wordt voor de vliegende fietser niet beter maar wel slechter...