Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB YAK vs tweewieler - Forum Wereldfietser

BOB YAK vs tweewieler

Ik heb zelf voor weinig een fietskar gekocht, dit is een tweewieler, met aan 1kant aan de fiets bevestigd. Fietst in principe prima, vandaag 50km lang de kar getest, mee het terrein in genomen gaat allemaal prima.

Alleen vind ik dat de kar nochal nerveus achter de fiets ligt, fietsen gaat niet vloeiend dit komt mede door de achtervering van mijn fiets. Ik ben op zoek naar iemand die mij antwoord kan geven op de vraag of een BOB YAK dat ook heeft. Aangezien een BOB yak een statische verbinding heeft tussen fiets en kar, en mijn kar door de veer een soort van dynamisch verbinding [de snelheid tussen kar & fiets kan verschillen] Wie kan mijn vraag beantwoorden?

mail me svp op exchange@re-cycling.nl

Afbeelding

Afbeelding

ik heb hier contact gehad met iemand uit belgie die photo''s van de kar klaar wil zien, helaas emailadress verloren..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ikzelf heb nooit met een tweewiel-aanhanger gefietst, maar heb sinds vorig jaar een Bob yag. Tijdens het gebruik viel me op dat het karretje uitermate mooi spoort. Alleen door het gewicht weet je dat er een karretje achter hangt. Het rijdt dus heerlijk rustig. En aangezien hij bevestigd is aan de as van de fiets kan hij eigenlijk niet anders dan gewoon de fiets volgen in het zelfde tempo.
Na jaren met 2-wieler fietsvakanties dit jaar geld in een 1-wieler gestoken (Koolstop Wilderbeast).
Rijdt fantastisch: net zo breed als je zelf bent, met je fiets uitwijken voor een gat of bobbel of glas wordt door de kar net zo gedaan (99%) en nooit meer last van afritten die door 2-wieler link worden genomen en door een 1-wieler net zo recht als je zelf je fiets houdt.
Toegegeven, 't kost wat meer, maar je hoeft eigenlijk niet aan de aanhang te denken, en dat is met een 2-wieler wel anders.
Marc (binnenkort met 1-wieler van Almere naar Marseille)

Ik vraag me af, of er ook aanhangkar-tassen zijn, met een prettige indeling, met zijvakken enzo. Waarmee ik m'n bagage goed kan 'organiseren'. Want dat vind ik met steeds dat graven in m'n Ortlieb back- en frontrollers wel ellende...

Betere optie's zijn dan de Vaude Roadmasters, of de Arkel Overdesign tassen (eigenlijk helemaal het summum van baggage organiseren). Laatste overweeg ik ook nog.

Maar voordeel van zo'n aanhangkar lijkt mij dat het eigenlijk ook meteen een mooi boodschappenwagentje is.

Hoi Marco,

Misschien dat dit iets voor je is http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=6643947

gr bas

Dank je wel, voor je antwoord. Maar dat ding weegt (met tassen mee) 12,6 kg! Wel slim bedacht van Koga.

Maar eigenlijk had ik de Radical Cyclone op het oog (5,7 kg). Las op die site, dat de Cyclone, als wandelkar en dus ook als 'boodschappenwagentje' kan worden gebruikt.
Maar alles verdwijnt wel weer in 1 grote tas, zoals met de Ortlieb-tassen... Dat dan weer wel.

Je mag voor `n paar uur wel de Bob proberen.
Groot41

Het Land van Maas en Waal schreef:Dank je wel, voor je antwoord. Maar dat ding weegt (met tassen mee) 12,6 kg! Wel slim bedacht van Koga.

Maar eigenlijk had ik de Radical Cyclone op het oog (5,7 kg). Las op die site, dat de Cyclone, als wandelkar en dus ook als 'boodschappenwagentje' kan worden gebruikt.
Maar alles verdwijnt wel weer in 1 grote tas, zoals met de Ortlieb-tassen... Dat dan weer wel.
-------------
Misschien zoiets?
http://www.koolstop.com/trailers/mule.html

Op de nieuwe Cyclones kan je de wielen eenvoudig verplaatsen naar achteren zodat je makkelijk zonder te bukken snel kan rijden op bv stations, hotels etc. Dan is het ahw een gewone steekwagen geworden.
Bob Yaks zijn een ramp in treinen en op stations. (gezien)
Ik denk wel dat een Bob Yak iets sneller is.
Een Cyclone belast, bij goede belading, je achteras totaal niet en beinvloedt de rijeigenschappen van je fiets ook niet.
Doe om het aluframe een vuilniszak en steek het dan weer terug in de 'tas'. Zo Heb je de onderkant helemaal waterdicht gemaakt. Voor de bovenkant heb je een regenhoes.
Werkt goed.
De Cyclone vangt wel wat wind.
Maar dat doet de Bob Yak ook.
Op mijn Cyclone zitten Big Apples.
Op ongeveer 1,5 bar.
Neemt opgevouwen weinig plaats in beslag.
Ik ben erg tevreden over de Cyclone.
niko

Dank je wel. Dat ziet er allemaal heel interessant uit...

Ik heb een jaar of vier met een Bob Yak gereden en inderdaad als je er mee op de trein wilt is dit een ramp. Ook bij het klimmen wil Bob net de tegengestelde richting in door de wet op de zwaartekracht. Door het enorme laadvermogen neem je dus ook veel te veel mee.
Dit jaar voor het eerst met twee achtertassen en een rack-pack gefietst en wil nooit anders meer.

12 jaar ben bepakt en bezakt met tassen op pad geweest en de laatste 10 jaar met de “geweldige” Bobkar. 14 dagen heb ik door de Pyreneeën gefietst en heb geen problemen ondervonden tijdens het klimmen. Onderzoek heeft uitgewezen dat zittend klimmen het meest effectief is. Waar Atbiker op doelt doet zich alleen voor als je staande klimt en de fiets overmatig van links naar rechts beweegt. Verschillende keren de terugreis met het vliegtuig. Beugel van de kar aan de fiets laten, wiel er uit, spatbord er af en het is gelijk `n grote tas. Voor de moeilijkheden met de trein verwijs ik naar `n artikel in het blad Oppad, van enige tijd geleden met foto, waar dat probleem, met 2 extra wieltjes, handig werd opgelost. Nooit meer met tassen de weg op.
Groot41

Thanks, maar ik loop toch meer warm voor de fiets/wandelkar Radical Cyclone. Het enigste wat me tegenhoudt, is m'n wens tot organiseren van m'n bagage (zoals met de genoemde Arkel Overdesigns-tassen). Misschien dat ik Radical maar eens een inspirerende brief in 'Beste Sint...' - stijl ga schrijven... :roll: :wink:

Edit: Ik lees nu trouwens op de Radical-website dat ze ook producten op maat maken. Dan zal het een prijzig fietskarretje worden... Maar het is wel interessant.