Maatschappij: Cycletours (voorheen Oad-Cycletours)
Traject: Frankrijk, Spanje, Italië, Hongarije (dit laatste kan niet meer). Zie voor de mogelijkheden http://www.cycletours.nl (helaas is het kaartje onvindbaar, en overzichtelijk is anders)
Datum: afgelopen 15 jaar
Vervoerstarief fiets: Ca. 220 euro inclusief jezelf (2007), niet erg afhankelijk van de afstand zodat de korte afstanden relatief duur zijn in vergelijking met bv de auto. 20 kg aan bagage mag mee, maar in de praktijk is iets meer geen probleem.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: wordt voor je ingeladen in aanhanger
Aanmelding: Ligfietsen en tandems moeten aangemeld ivm ruimteproblemen. Karretjes idem en er moet extra voor worden betaald.
Ervaringen: Je kunt er het beste bij blijven staan, en zonodig ingrijpen, als ze de fietsen inladen. De HH chauffeurs zijn er niet altijd even bedreven in en cycletours heeft zich ingedekt zodat ze nauwelijks aansprakelijk heten te zijn. Eén keer een forse beschadiging gehad. Leg geen tassen in de aanhanger, door het gestuiter beschadigen die. Het is de moeite waard om op te letten of de chauffeurs de juiste weg rijden. Van de ca. 10x die ik met de bus op vakantie geweest heb ik 4x meegemaakt dat de chauffeurs het spoor bijster raakten, en dat zijn de keren dat ik het gemerkt heb. Wellicht is dit sinds de TomToms verbeterd. De toiletten van de bus waren in ca. 4 van de 10 gevallen voor de rit niet geleegd, wat tot aardig wat stank en chagrijn leidde.
Bijzonderheden: Vroeger was het geen probleem dat je lowriderrek nog aan de fiets zat. Tegenwoordig doen ze daar moeilijk over. Dus oefen thuis! Bij fietsen van mensen langer dan ca. 1,85 m moet je opletten dat het zadel niet tegen de aanhangerdeur komt. Pas dus op dat ze de klep niet dichtrammen op je zadel. Meestal verloopt de reis in goede stemming overigens, maar het blijft vaak een lange zit in vergelijking met het vliegtuig op hetzelfde traject. Neem bij twijfel of de bus onderweg stopt voldoende etenswaar mee; hongerigheid maakt de reis nog langer. De slaapbussen mogen van de EU niet meer, dus die zijn afgeschaft. Interessant: combinaties van bestemmingen, cq. enkele reizen, zijn mogelijk tegen redelijke meerprijs.
Traject: Frankrijk, Spanje, Italië, Hongarije (dit laatste kan niet meer). Zie voor de mogelijkheden http://www.cycletours.nl (helaas is het kaartje onvindbaar, en overzichtelijk is anders)
Datum: afgelopen 15 jaar
Vervoerstarief fiets: Ca. 220 euro inclusief jezelf (2007), niet erg afhankelijk van de afstand zodat de korte afstanden relatief duur zijn in vergelijking met bv de auto. 20 kg aan bagage mag mee, maar in de praktijk is iets meer geen probleem.
Toegepaste verpakkingswijze fiets: wordt voor je ingeladen in aanhanger
Aanmelding: Ligfietsen en tandems moeten aangemeld ivm ruimteproblemen. Karretjes idem en er moet extra voor worden betaald.
Ervaringen: Je kunt er het beste bij blijven staan, en zonodig ingrijpen, als ze de fietsen inladen. De HH chauffeurs zijn er niet altijd even bedreven in en cycletours heeft zich ingedekt zodat ze nauwelijks aansprakelijk heten te zijn. Eén keer een forse beschadiging gehad. Leg geen tassen in de aanhanger, door het gestuiter beschadigen die. Het is de moeite waard om op te letten of de chauffeurs de juiste weg rijden. Van de ca. 10x die ik met de bus op vakantie geweest heb ik 4x meegemaakt dat de chauffeurs het spoor bijster raakten, en dat zijn de keren dat ik het gemerkt heb. Wellicht is dit sinds de TomToms verbeterd. De toiletten van de bus waren in ca. 4 van de 10 gevallen voor de rit niet geleegd, wat tot aardig wat stank en chagrijn leidde.
Bijzonderheden: Vroeger was het geen probleem dat je lowriderrek nog aan de fiets zat. Tegenwoordig doen ze daar moeilijk over. Dus oefen thuis! Bij fietsen van mensen langer dan ca. 1,85 m moet je opletten dat het zadel niet tegen de aanhangerdeur komt. Pas dus op dat ze de klep niet dichtrammen op je zadel. Meestal verloopt de reis in goede stemming overigens, maar het blijft vaak een lange zit in vergelijking met het vliegtuig op hetzelfde traject. Neem bij twijfel of de bus onderweg stopt voldoende etenswaar mee; hongerigheid maakt de reis nog langer. De slaapbussen mogen van de EU niet meer, dus die zijn afgeschaft. Interessant: combinaties van bestemmingen, cq. enkele reizen, zijn mogelijk tegen redelijke meerprijs.