Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kathmandu -> Lhasa en dan verder naar Shanghai en Peking - Forum Wereldfietser

Kathmandu -> Lhasa en dan verder naar Shanghai en Peking

Beste fietsers,

Ik vertrek in januari 2008 van Amsterdam naar Shanghai om daar de overstap naar de VS te maken en door te fietsen naar New York. Alleen zit ik nog steeds met het probleem met de fietstocht van kathmandu naar Lhasa. Uit eerdere berichten van Marlous en Steven bleek dit niet mogelijk te zijn. Heeft iemand echter berichten gehoord of het zelf ervaren dat het nu mogelijk is om deze tocht te ondernemen en vanaf Lhasa verder de binnenlanden van China in te trekken.

groet,

Mattijs

Hoi Mattijs,

Dit jaar, omstreeks september hoop ik in Kathmandu te zijn om vandaar Tibet in te reizen.
Ondanks vele geruchten op diverse forums is het volgens mij nog steeds zo dat je niet individueel Tibet in mag. Gelukkig zijn er manieren om deze regel te omzeilen. Mijn beste idee sofar is om in Kathmandu een groepsvisum voor 1 persoon aan te vragen ( ja dat schijnt dus te kunnen...), met een touroperator af te spreken om mij vlak voor de grens met Tibet op te pikken om met een groep de grensformaliteiten te vervullen en na een km of 10 na de grens mij weer af te laten zetten om verder te fietsen, solo dus.De gedachte om een individueel groepsvisum aan te vragen is dat als je eenmaal in Tibet bent je je dan makkelijk kan afsplitsen van de groep, zie ook 5.3 op http://users.edpnet.be/reislust/Overige ... _Tibet.htm

Veel nuttige info hierin !

Groetjes en succes

Ps mijn avonturen zijn komend voorjaar, vanaf 1 april te volgen hier op het forum, Australie en Nieuw Zeeland onder het kopje : Lars goes Australia

Geloof me, wij zijn de laatste personen die de hoop van mensen de kop in willen drukken, maar tenzij je beschikt over een zeer ruim budget en tenminste 6 tot 8 andere fietsers, is deze rit van Kathmandu naar Lhasa ons inziens onmogelijk. We komen zojuist van KTM vandaan en hebben een aantal dagen lang dit geprobeerd. Het is mogelijk, maar de kosten kwamen neer op 50 dollar per persoon per dag ( als je in een groep van 8 fietsers bent. Je krijgt dan een gids en een truck mee). Aangezien je toch minimaal 15 dagen over de trip doet, zal dit veel geld gaan kosten, voor ons teveel. Een andere optie is, met een bus mee en dan net na de grens uitstappen. Je riskeert sluiting van het reisbureau waar je je permit geregeld hebt en bovendien moet je uit handen weten te blijven van de chinese autoriteiten. Je betaald wel 350 dollar, dezelfde kosten als de rit per jeep.
Beter is Lhasa-KTM, maar we begrijpen heel goed dat dat niet is wat je wil. Wij wilden het ook niet dus hebben we besloten van Bangkok naar Kunming naar Lhasa te fietsen. Schijnt ook prachtig te zijn...
Of Pakistan, de Karakoram highway, geloof me, dat is een omweg die je wil maken!!
Sorry en heel veel succes,
Patrick van Bree en Sophie van Lint
www.patensop.6x.to

Beste Patrick en Sophie,

Dank jullie voor de reactie, maar ik zit nu wel met mijn handen in het haar. Ik wil namelijk heel graag naar india fietsen en dan naar Nepal (Kathmandu). Ik wil van daar naar china(Shanghai). Door tibet is dus niet echt een optie en verder door india richting Bhutan of Bangladesh schijnt ook geen mogelijkheid te zijn. Hebbben jullie dus misschien enig idee of er goede mogelijkheden zijn voor trein, bus of vliegtuig om mijn net in china af te zetten zodat ik mijn weg kan vervolgen of is de route via de an-landen echt de enige om het grote China te bereiken.

Dank en fiets ze,

Mattijs