Additionally, paste this code immediately after the opening tag: route Perpignan via Pyreneen naar Girona - Forum Wereldfietser

route Perpignan via Pyreneen naar Girona

Hoi allemaal,

Deze zomer gaan we de route nemen van Eindhoven naar Barcelona van Benjaminse. De bedoeling is om van Girona af weer naar Eindhoven te vliegen. De route gaat vanaf Perpignan door een wel erg toeristisch gedeelte van Spanje, wat we eigenlijk niet hoeven te zien. Ik zoek nu vanaf Perpignan een leuke route ergens door de Pyreneen (is Andorra een optie??) zoda we via een omweg in Girona terecht komen. Wie heeft er een leuke optie. Flink klimmen is niet zo'n bezwaar.
Verder willen we het hooi- en strooi gedeelte tussen Dijon en Lyon met de trein overbruggen. Deels omdat er in die streek niet echt veel moois te zien valt en deels omdat ik dan wat langer in Spanje kan fietsen. (Ik heb concessies moeten doen om dit jaar niet volledig in Spanje te fietsen!!!):( Ik benieuwd naar jullie tips.

Voor een leuke doorsteek door de Pyreneeën is Andorra zeker geen optie. De enige reden die ik kan bedenken om dat wel te doen is om de hoogste geasfalteerde Pyreneeencol aan je palmares toe te voegen. Pas voorbij Pas de la Casa (een gruwelijke commerciele hel) is de Port d'Envalira autoluwer (omdat de hoofdstroom de tunnel gebruikt) en de uitzichten en landschap grandioos. Op drukke dagen en zeker in de zomer kan er voor Pas de la Casa dat op de grens ligt een kilometers lange stinkende file staan! Ook de aanvoerroutes om daar te komen vanuit Axat en Font Romeu over de Col de Puymorens zijn erg druk (de laatste km's voor de top van de Col de Puymorens worden gelukkig ook weer ontlast omdat er een tunnel ligt)

Verder liggen er geen kleine geasfalteerde colletjes op de grens tussen Spanje en Frankrijk en tussen Andorra en de Middellandse Zee. De Col d'Ares is weliswaar een stuk minder erg, maar is ook een hoofdweg.

Wat rest is bijv. een schitterende, uiterst avontuurlijke en fysiek zeer zware onverharde doorsteek te maken. MTB absoluut noodzakelijk. Ik denk dan aan de Collade des Roques Blanches via de Col de Mantet vanuit Prades en Vernet les Bains. Zie mijn verslag op www.opdefiets.net (onder fietsverhalen het verhaal Pyreneeën onverhard)
Om in Prades te komen vanuit Perpignan kleine weggetjes gebruiken:
Vanuit Rivesaltes ten noorden van P. naar Estagel (waar mogelijk de noordoever van de Agly nemen), dan Latour, Cassagnes, Montalba, Tarrerach, Arboussolsen Eus. Prachtige route!

Na de afdaling van de Collade des Roques Blanches komt je nog niet in Spanje uit maar in Prats de Mollo en moet je nog de 14 laatste km's van de Col d'Ares op om aan de grens te komen.

Succes,
Luc

opdefiets schreef:Verder liggen er geen kleine geasfalteerde colletjes op de grens tussen Spanje en Frankrijk en tussen Andorra en de Middellandse Zee. De Col d'Ares is weliswaar een stuk minder erg, maar is ook een hoofdweg.
Ben er nooit geweest, maar de D3 tussen Coustouges (Fr) en Tepis (Spanje) lijkt me wel geasfalteerd.
Zie ook de luchtfoto op google earth

De tovenaar schreef:Ben er nooit geweest, maar de D3 tussen Coustouges (Fr) en Tepis (Spanje) lijkt me wel geasfalteerd.
Zie ook de luchtfoto op google earth
Via de D3 kom je in Figueres uit (Dali-museum) !!
Lijkt mij beter om in Spanje via Olot en Banyoles te gaan; door het vulkanisch gebied de Garrotxa.

Die D3 is inderdaad geasfalteerd en is ook een klein weggetje. )Michelin 344 local) Maar je rijdt dan in feite alleen maar een klein stukje om in Frankrijk om op precies dezelfde plek in Spanje uit te komen als met Benjaminse. Hij gebruikt een nog kleiner colletje dat hemelsbreed amper 10km naar het oosten ligt (en op alle kaarten onverhard wordt aangegeven, maar het niet schijnt te zijn).
Daar is in het forum al eerder een topic over geweest volgens mij.
Maw je komt in hetzelfde gebied uit dat de ATBiker nu net wilde mijden. Overigens is dat gebied helemaal niet zo druk en toeristisch en Figueres is vanwege het Dali museum erg de moeite waard. En eenmaal in Figueres kun je inderdaad nog wat rondrijden door de Garrotxa zoals Michaël zegt.
Luc

opdefiets schreef:En eenmaal in Figueres kun je inderdaad nog wat rondrijden door de Garrotxa zoals Michaël zegt.
Luc
en dan ook maar gelijk een bezoekje brengen aan Besalu !!
Afbeelding

'Besalú is een middeleeuws stadje, dat niet ver van Girona en Figueres, aan de rivier de Fluvia, het mooiste middeleeuwse stadje van Catalonië ligt te zijn' aldus Rik Zaal in de Volkskrant van 11-9-1991
Op het plaatje van Michaël de unieke zijwaarts geknakte romaanse brug. De intieme binnenstad met zijn sfeervolle Plaza Mayor en 11e eeuwse kloosterkerk van Sant Père zijn bijzonder maar trekken ook hordes toeristen :-)
Luc

Kijk ook even op de site van Luddo, die heeft van de Spaanse Pyrenëen/Catalonië ri. Perpignan gefietst:
http://luddo.nl/Spanje/spanje.htm

Wij zijn al een paar keer vanuit Ceres (D115) de Col de Ares over gegaan. Wij deden dat in juni en in aug/sept en het is niet zo'n drukke weg. De D115 klimt geleidelijk tot Prats de Mollo (camping) je bent dan aan de voet van de mooi begroeide Col en eenmaal boven kan je doorrijden via Camprodon (leuk stadje met even er voorbij een camping) naar Sant Paul de Segures. Hier linksaf over de Collade de Capsacosa en dan kom je bij Olot waar Het Park National de Garrotxa begint, een apart vulkaan landschap. Na Olot zou ik als ik jullie was over de GI524 verder gaan en niet de drukke N260. Je komt dan over Santa Pau (verkeersvrij oud stadje) en je kunt daarna via Banyoles naar Besalu (ook erg mooi met mooie stenen brug) Daarna ben je niet ver van Figueras (camping aan NII) waar je natuurlijk naar het Dali museum moet gaan.
Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben maar je kunt ook bij Sant Paul de Segures rechtdoor rijden en in Sant Joan de Abadeses het vrijliggend (oude spoorbaan) fietspad nemen naar Ripoll (camping). Daarna via Campdevanol en de GI401 over de Col de Merolla naar Pobla de Lilet (camping een paar km verderop), met een heel leuk parkje dat Gaudi heeft aangelegd toen hij daar werkte, naar Guardiola de Bergueda. Dan ben je vlak bij het prachtige natuurpark Cadi Moxere. Via Saldes (camping), Gosol, Sorribes en La Barceloneta kan je in de lengterichting door het park rijden. Vanaf Sorribes onverhard (althans in 2004) Je komt dan uit in Organya (camping) en kan aan de onderkant van het park via de werkelijk prachtige L401 (campoing in Sant Llorenc de Morenys) terug rijden naar Berga en verder weer terug naar Ripoll om bovengenoemde route naar Fugueras weer op te pikken.

Veel succes met de keuze van je route.

Ronald

Nou we gaan zeker de oversteek via Col de Ares maken! We willen sowieso in Figueras terecht komen. Het heet dan wel de route naar Barcelona maar ik fiets liever nog wat rond dan via de drukke wegen naar een grote stad te fietsen. Dat hebben we intussen wel geleerd.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties. Ik zal zeker alle opmerkingen meenemen in het bepalen van de route. Mocht er nog iemand iets te binnen schieten wat we beslist niet moeten vergeten, laat het ons weten. Alvast bedankt.

Frans en Carmen